The purpose of this study is to
make an intercultural comparison of various variables related to play in
accordance with the opinions of the preschool children and their fathers and
mothers whose living in Turkey (TC) and Turkish Republic of North Cyprus (TRNC).
One of the participants of the research is the group of 50 children (28 girls
and 22 boys) whose 5 years old of 50
children (28 girls and 22 boys) their mothers (50 mothers) and their fathers
(50 fathers) from the center of Denizli province Merkezefendi and Pamukkale
districts. The other study group is from TRNC Nicosia. This group include group
of 35 children (21 girls and 14 boys)
whose 5 years old, their mothers (35 mothers) and their fathers (35
mothers). The children of the two groups continue their pre-school education.
In this study, an interview form which was developed for this study and
entitled Child and Game (child, mother, father forms) as the data collection
tool. The findings of the researcher reveal how the children play games with
their parents and their peers and what their favorite toys and games are. The
findings show the resemblence between the view of parents and of the children
on the kinds and frequency of games they prefer playing together. The
invitation to play games is another issue showing similarities. The results are
evaluated as additional findings to support the universality of the game for
the preschoolers.
Bu araştırmanın amacı, TC’de ve KKTC’de yaşayan okul
öncesi dönem çocukları ve onların annelerinin babalarının görüşleri
doğrultusunda oyunla ilgili çeşitli değişkenlere yönelik kültürlerarası bir
karşılaştırma yapmaktır. Araştırmanın katılımcı grubunu, Türkiye’de (TC)
Denizli ilinin Merkezefendi ve Pamukkale ilçelerinde 5 yaş grubundan okul
öncesi eğitime devam eden 28 kız, 22 erkek olmak üzere 50 çocuk, anneleri (50
anne), babaları (50 baba) ve Kuzey Kıbrıs Türk Cunhuriyeti’nin (KKTC) Lefkoşa ilçesinde
okul öncesi eğitime devam eden 5 yaş grubundan okul öncesi eğitime devam eden
21 kız, 14 erkek olmak üzere 35 çocuk, anneleri (35 anne), babaları (35 baba)
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, bu araştırma için
geliştirilen Çocuk ve Oyun (çocuk, anne, baba formları) isimli görüşme
formundan yararlanılmıştır. Araştımanın bulgularına göre; çocukların anne, babaları
ile oynadıkları oyunlar; anne, baba ve akranlarıyla oyun oynamayı sevme nedenleri;
sevdikleri oyuncaklar; anne-baba görüşlerine göre sevdikleri oyunlar;
çocuklarıyla oynadıkları oyunlar; oyun oynama sıklıkları; oyun oynama davetinin
kimden geldiği gibi konularda alınan cevaplar genel olarak benzerlikler
göstermektedir. Sonuçların, okul öncesi dönem çocuğu için oyunun evrenselliğini
desteklemede ek bulgular sunabildiği düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 2 |
Dergimizin Tarandığı İndeksler
International Anatolia Academic Online Journal / Sosyal Bilimler Dergisi
e-ISSN 2148-3175