Bu araştırmanın amacı okul öncesi eğitim öğretmenlerinin maruz
kaldıkları veli kaynaklı yıldırma davranışlarının ve öğretmenlerin veli
tanımlamalarının çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını ve
öğretmenlerin maruz kaldıkları veli kaynaklı yıldırma davranışları ile veli
tanımlamaları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Öğretmenlere öğrenci velileri
tarafından uygulanan yıldırma davranışlarını ve öğretmenlerin öğrenci velileri
hakkındaki görüş ve tutumlarını konu edinen bu çalışma ilişkisel tarama
modelindedir. Araştırmanın çalışma grubu 2016-2017 eğitim-öğretim yılı
itibariyle Çanakkale ilinde, resmi ve özel okullarda görev yapan 192 okul
öncesi eğitim öğretmeninden oluşmaktadır. Amaç doğrultusunda ilişkisel tarama
modeline dayalı olarak desenlenen çalışmada verilerin toplanması amacıyla anket
formu geliştirilmiştir. Verilerin analizinde parametrik tekniklerden medeni
durum, eğitim durumu, okul türü değişkenleri için bağımsız örneklemler için
t-testi; kıdem değişkeni için ise Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA)
kullanılmıştır. Araştırmada, öğretmenlerin maruz kaldıkları yıldırma
davranışlarının veli tanımlamaları üzerindeki etkisini belirlemek için ise
Pearson Korelasyon Analizi istatistiklerinden yararlanılmıştır. Araştırma
sonunda öğretmenlerinin maruz kaldığı yıldırma davranışları medeni durum
değişkeni açısından anlamlı farklılık görülürken; eğitim durumu, kıdem ve görev
yaptığı okul türü değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir.
Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin belirlenen yıldırma boyutları, maruz kalınma
derecesine göre; 1. Sosyal İlişkilere, 2. Kişinin Yaşam Kalitesi ve Mesleki
Durumuna, 3. Kendini Göstermeyi ve İletişim Oluşumuna, 4. İtibara, 5. Kişinin
Doğrudan Sağlığına yönelik yıldırma davranışları olarak sıralanmıştır.
Çalışmanın sonuçları doğrultusunda okul öncesi eğitimin öneminin ve
gerekliliğinin topluma iyi anlatılması önem arz ettiği, bu sayede öğrenci
velilerinin okul öncesi eğitime ve okul öncesi eğitim öğretmenlerine karşı daha
olumlu tutumlar geliştirmelerinin mümkün olacağı söylenebilir. Öğretmenlerin
yıldırma eylemleri ve olası karşılaşma durumlarında izleyecekleri yol konusunda
donanımlı olmaları önemlidir.
The aim of this study is to investigate
the relationship between the mobbing behaviors and teachers’ descriptions of
parents and whether the parent induced mobbing behaviors that pre-school
teachers are exposed to and teachers’ descriptions of parents change according
to a number of varieties. This research which is based on a relational screening
model discusses the issues of mobbing behaviors of parents towards teachers and
teachers’ perceptions of the parents and attitudes towards the parents. The
study group is consisted of 192 preschool teachers who worked at state and
private schools in Çanakkale in 2016-2017 academic year. In accordance with the
purpose of the study, which is based on the relational screening model, to
collect the data a questionnaire was developed. To analyze the data among
parametric techniques marital status, educational status, for school type
varieties unpaired t- test, and for the analyses concerning year of experience
One –Way analysis of Variances (ANOVA) were used. As a result of the research, while there is a
significant difference in terms of marital status variables in the levels of
mobbing behaviors which teachers were exposed to, there aren’t any significant
differences according to the school type and year of experience. According to
the exposure degree of mobbing behaviors of preschool teachers are sequenced as
the attacks on; 1. Social Relationships, 2. The Life Quality of Individuals and
Professional Status, 3. Targeting Self Esteem and Means of Communication
4.Individual’s Reputation 5. Individual’s Health. It can be suggested in
consideration of the results of the present research that it is crucial to
explain properly to the society the significance and necessity of early
childhood education and preschool teachers. Accordingly, it would be possible
for the parents to develop positive attitudes towards preschool education and
preschool teachers. It is imperative that teachers should be well trained and
well prepared to cope with mobbing behaviors and related incidences.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Publication Date | December 9, 2019 |
Acceptance Date | October 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Autumn |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences / IBAD
IBAD is under review EBSCO, SCOPUS, E-SCI and TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT.