For children to have a healthy process of cognitive, emotional,
linguistic, and social developments as well as express themselves as an
individual, they need to be engaged in various stimuli in appropriate. Children
go through different experiences during the socialition process and these
exprerience help them develop their linguistic, cognitive, and social skills. This process is important for
them to absorb universal and national values and gain sensitivity. At this
point, the most basic and effective tools that can help children are literary
works of children’s literature. The quality of the works prepared for children is even more significant
in preschool periods when the foundations of self-development, sensitivity and
values education are established. Since the books that children showed more
interest in this period were tale books, modern tales written by Aytül Akal were analyzed within the
framework of the “core values” specified in the National Turkish Language
Curriculum. In this descriptive study, the data were collected through document
review and analyzed via systematic content analysis. Results show that the
analyzed tales contain all 10 core values of justice, friendship, honesty, self-control,
patience, respect, love, responsibility, patriotism and benevolence. In this context, it can be
stated that the author’s tales include moral messages and examples reflecting
the core values emphasized in Turkish language education; therefore, they can
contribute to children’s value education process.
Bilişsel, duyuşsal, dilsel, toplumsal gelişim ve kişilik
gelişiminin sağlıklı bir biçimde ilerleyebilmesi ve insanın “birey” olarak
kendini ifade edebilmesi için çocukluk döneminde gereksinimlerine uygun
nitelikte uyaranlarla etkileşimde bulunması gerekir. Çocuğun toplumsallaşma
sürecinde farklı yaşam deneyimlerine tanıklık etmesi onun dilsel, bilişsel
sosyal becerilerinin gelişmesinde yardımcıdır. Bu süreç çocuğun, evrensel ve
ulusal değerleri özümseyip duyarlık ve değerler eğitimi kazanması açısından
önemlidir. Bu noktada, çocuğa yardımcı olabilecek en temel ve en etkili araçlar
çocuk edebiyatı ürünleridir. Benlik gelişimi, duyarlık ve değerler eğitiminin
temellerinin atıldığı okulöncesi dönemlerde, çocuklar için hazırlanan
yapıtların niteliği daha da önem taşımaktadır. Bu dönemde çocukların daha çok
ilgi gösterdiği kitapların masal kitapları olmasından dolayı bu çalışmada Aytül
Akal tarafından yazılan çağdaş masallar, Türkçe Dersi Öğretim Programında
belirtilen “kök değerler” çerçevesinde irdelenmiştir. Betimsel nitelik taşıyan
bu çalışmada veriler doküman incelemesi yoluyla toplanmıştır. İnceleme
sonucunda masalların “adalet, dostluk, dürüstlük, özdenetim, sabır, saygı,
sevgi, sorumluluk, vatanseverlik, yardımseverlik” kök değerlerinin tamamını
içerdiği belirlenmiştir. Bu bağlamda yazarın masallarına yönelik Türkçe Dersi
Öğretim Programında yer alan kök değerleri aktaran ileti ve örnekler
içerdiği; bu değerler aracılığıyla
çocukların değerler eğitimi sürecine katkı sağlayabileceği söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Publication Date | December 18, 2020 |
Acceptance Date | May 6, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Autumn |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences / IBAD
IBAD is under review EBSCO, SCOPUS, E-SCI and TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT.