UNESCO Yaratıcı Şehirler Ağı (UNESCO Creative Cities Network-UCCN), 2004 yılında UNESCO tarafından, yaratıcılığı kentsel gelişme sürecinde önemli bir faktör olarak gören şehirlerarasındaki işbirliğini artırmak için gerçekleştirilen proje sonucunda kurulmuştur. Projenin ana amacı, küreselleşmenin etkisi ile ortaya çıkan kültürün homojenize olması ve metalaşması tehditlerine karşı kültür ve yaratıcılığın gelişimini teşvik etmektir. Ayrıca, işbirliği ağı aracılığıyla şehirlerin uluslararası düzeyde tanıtımına ve gelişimine katkı sağlamayı, hem küresel, hem ulusal hem de yerel düzeyde sürdürülebilir kalkınmayı desteklemeyi amaçlamaktadır. Kısaca, UCCN ile kültürel çeşitliliğin artırılması, sürdürülebilir kalkınmanın teşvik edilmesi hedeflenmekte ve küresel bir platformda şehirlerin uluslararası düzeyde görünürlüğü ve tanıtımı desteklenmektedir. UCCN kapsamında, edebiyat, film, müzik, zanaat ve halk sanatları, tasarım, gastronomi ve medya sanatları olmak üzere yedi farklı yaratıcı alan yer almaktadır. Dünya genelinde 70’i aşkın ülkeden 246 şehir UCCN’ye kayıtlıdır. Bu çalışma, Türkiye’de bazı şehirlerin film alanı üzerinden UCCN’ye katılım potansiyelinin incelenmesini amaçlamaktadır. Nitel araştırma yöntemleriyle gerçekleştirilen çalışmada, ikincil veriler betimsel analiz aracılığıyla değerlendirilmektedir. Çalışmada öncelikle UCCN ve özellikle dünya genelinde film alanı üzerinden UCCN’ye dâhil olan şehirler hakkında bilgi verilmektedir. Ardından, Türkiye’de film turizmi konusunda öne çıkan destinasyonlar UCCN film alanı kriterleri üzerinden değerlendirilmekte ve yaratıcı şehirler ağına girme potansiyelleri incelenmektedir. Çalışma sonucunda UNESCO tarafından belirlenen kriterlere uygunluğu nedeniyle Antalya, İzmir ve Muğla’nın UCCN’ye film alanı üzerinden dâhil olma potansiyelinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışma, sürdürülebilir turizm anlayışını benimsemiş destinasyonlarda yaratıcılığın bir strateji olarak uygulanabilirliğine ilişkin bulgular sunması açısından önem taşımaktadır. Böylelikle kitle turizminin turizmin ekonomik kazanımlarını önde tutan ve turist odaklı yaklaşımın yerine, turizmin sosyo-kültürel etkilerini de gözeten ve yerel halkın ve toplulukların öncelikli olduğu sürdürülebilir turizm anlayışına geçiş sürecine de destek olabilecektir. Çalışma aynı zamanda UCCN film turizmi ilişkisini irdeleyerek alan yazının gelişimine de katkı sağlamaktadır.
The UNESCO Creative Cities Network (UCCN) was founded in 2004 by UNESCO as a result of a project to increase cooperation between cities, which respect creativity as an important factor in the urban development process. The main purpose of the project is to promote the development of culture and creativity against the threats of homogenization and commodification of the culture that emerged with the effect of globalization. In addition, it aims to contribute to the promotion and development of cities at the international level through its cooperation network, and to support sustainable development at both global, national and local levels. UCCN aims to increase cultural diversity and promote sustainable development, and supports to international visibility and promotion of cities on a global platform. Within the scope of UCCN, there are seven different creative fields, which are namely, literature, film, music, crafts and folk arts, design, gastronomy and media arts. Worldwide, 246 cities from over 70 countries are registered in UCCN. This study intends to investigate the potential of some cities in Turkey, in terms of participation in the creative cities network via film field. In this qualitative research, secondary data were analyzed. Firstly, a generic review about UCCN in general and the cities included in UCCN through film field in particular, is provided. Afterward, prominent film tourism destinations in Turkey are evaluated through the criteria of film field of UCCN and their potential to participate into UCCN are examined. It has been concluded that Muğla, Antalya and İzmir are the cities which have a high potential to be included in the UCCN through the film field due to its compliance with the specified criteria. The study is important in terms of providing findings regarding the potential of creativity to be implemented as a strategy in the destinations that have adopted sustainable tourism approach. Thus, it is supportive of the transition from mass tourism which prioritizes the economic gains of tourism and focus on tourists, to a sustainable tourism approach which respects the socio-cultural impacts of tourism and focus also on local people and communities. The study also contributes to the literature by examining the relationship between UCCN and film tourism.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Publication Date | December 18, 2020 |
Acceptance Date | November 11, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 2020 Special Issue |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences / IBAD
IBAD is under review EBSCO, SCOPUS, E-SCI and TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT.