This study aims to examine the moderating role of psychological flexibility in the relationship between self-compassion and forgiveness levels among university students. In line with this objective, the study explores the relationship between university students' forgiveness, self-compassion, and psychological flexibility levels, and whether these concepts show significant differences based on gender. The study was designed using a relational screening model. The study group consisted of 398 university students, including 205 female and 193 male students, from Dokuz Eylül University and Afyon Kocatepe University during the 2022-2023 academic year. The data collection tools used in this study were the "Personal Information Form," the "Heartland Forgiveness Scale," the "Self-Compassion Scale," and the "Psychological Flexibility Scale," all prepared by the researcher. Data analysis was performed using t-tests, Pearson correlation analysis, the Process v3.5 model, and moderator variable analysis (Model 1) with the SPSS 24.0 software. The research results showed that the variables of self-compassion, psychological flexibility, and the interaction between self-compassion and psychological flexibility (moderator) together explained 41% of the variance in forgiveness. The moderator variable contributed 1.2% to the explained variance. Additionally, it was found that university students' levels of forgiveness, self-compassion, and psychological flexibility did not differ significantly according to gender. The findings were discussed in light of the relevant literature, and suggestions for future research and practice were provided.
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin öz şefkat ile affetme düzeyleri arasındaki ilişkide psikolojik esnekliğin düzenleyici rolünün incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda üniversite öğrencilerinin affetme, öz şefkat ve psikolojik esneklik düzeyleri arasındaki ilişki ve bu kavramların cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği ele alınmıştır.Araştırma ilişkisel tarama modeli ile desenlenmiştir. Çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılında Dokuz Eylül Üniversitesi ve Afyon Kocatepe Üniversitesi’nde öğrenim gören 205’i kadın ve 193’ü erkek toplam 398 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada; araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu”, “Heartland Affetme Ölçeği” “Öz Anlayış Ölçeği”, “Psikolojik Esneklik Ölçeği” veri toplama araçları kullanılmıştır. Verilerin analizinde, SPSS 24.0 paket programından yararlanılarak t testi, Pearson korelasyon analizi ve SPSS programına uzantı olarak eklenen Proccess v3.5 modeli ile düzenleyici (Model 1 ) regresyon analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öz şefkat, psikolojik esneklik ve “öz şefkat X psikolojik esneklik etkileşimi (moderatör)” değişkenlerinin birlikte affetme toplam puanındaki varyansın %41’ini açıkladığı sonucuna ulaşılmıştır. Düzenleyici değişkenin açıklanan varyansa %1.2’lik bir katkısı vardır. Ayrıca üniversite öğrencilerinin affetme, öz şefkat ve psikolojik esneklik düzeylerinin cinsiyet değişkenine göre anlamlı düzeyde farklılık göstermediği bulgulanmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen bulgular ilgili alan yazın ışığında tartışılmış, araştırmaya ve uygulamaya yönelik öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Youth Sociology |
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Publication Date | August 18, 2024 |
Submission Date | June 10, 2024 |
Acceptance Date | July 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 16 |
This journal is a member of and subscribes to the principles of the Committee on Publication Ethics. |
IBAD Journal of Social Sciences I (online) ISSN 2687-2811