Anthropology is the study of human behavior, biology, cultures, societies, and linguistics, encompassing both present and past human species. The fields of anthropology and education are increasingly converging, reflecting modern human tendencies towards self-awareness, culture-building, and self-reflection. The 'Anthropology of Education,' which emerged from the intersection of these two disciplines, explores the social and cultural dimensions of education. It investigates how educational policies adapt to cultural differences and how individuals engage in educational processes. However, this field has faced criticism due to the differing methodologies within anthropology, many of which are not easily applicable to education, and because research in the Anthropology of Education remains limited. This study, conducted through a systematic review design from qualitative research methods, suggests that it may be more effective, both theoretically and practically, to explore the adaptability of anthropological principles and methods to education rather than treating Anthropology of Education as a separate discipline. The research discusses the relationship between anthropology and education from a holistic perspective, explains the reasons for not considering the Anthropology of Education as an independent field, and presents the importance of anthropological approaches in education in a comprehensive manner.
Antropoloji, geçmişteki insan türleri de dahil olmak üzere günümüzde ve geçmişte insan davranışını, biyolojisini, kültürlerini, topluluklarını ve dilbilimini inceleyen bir bilim dalıdır. Antropoloji ve eğitim, modern insanın bilinçlenme, kültür oluşturma ve kendini yansıtma eğilimlerini yansıtacak şekilde gün geçtikçe daha fazla bir araya gelmektedir. Bu iki alanın bir araya gelmesiyle ortaya çıkan ‘Eğitim Antropolojisi’, eğitimin sosyal ve kültürel boyutlarını analiz ederek eğitim politikalarının kültürel farklılıklara nasıl uyum sağladığını ve bireylerin eğitim süreçlerine nasıl katıldığını derinlemesine incelemektedir. Ancak bu alan, Antropolojinin farklı metodolojilere sahip olması, pek çok disiplininin eğitime uyarlanamaması ve Eğitim Antropolojisi üzerine yapılan araştırmaların sınırlı olması nedeniyle eleştirilmektedir. Nitel araştırma yöntemlerinden sistematik derleme deseniyle gerçekleştirilen bu araştırmanın bulgularına göre, Eğitim Antropolojisini ayrı bir bilim dalı olarak ele almak yerine, antropolojik ilkelerin ve yöntemlerin eğitime uyarlanabilirliği üzerinden incelemek hem teorik hem de pratik anlamda daha etkili olabilir. Araştırma kapsamında, Antropoloji ve eğitim ilişkisi alanyazındaki çalışmalar ışığında bütüncül bir perspektifle ele alınmış, Eğitim Antropolojisinin bağımsız bir alan olarak görülmemesinin gerekçeleri açıklanarak eğitimde antropolojik yaklaşımların önemi kapsamlı bir biçimde sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Sociology |
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 30, 2024 |
Publication Date | December 28, 2024 |
Submission Date | October 21, 2024 |
Acceptance Date | November 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 17 |
This journal is a member of and subscribes to the principles of the Committee on Publication Ethics. |
IBAD Journal of Social Sciences I (online) ISSN 2687-2811