Social media plays a significant role in the socialization process and is widely used by adolescents. Happiness is a key indicator of mental well-being, and adolescents’ life satisfaction contributes positively to their overall happiness. This study aims to examine the relationship between social media addiction and happiness levels in adolescents, considering their sense of responsibility, behavior, and social-emotional learning. The research follows a cross-sectional survey design with a descriptive approach. The study sample consists of 505 volunteer adolescents from private and public secondary schools in Istanbul. Data were collected using four validated instruments: the Responsibility Feeling-Behavior Scale, the Social-Emotional Learning Scale, the Social Media Addiction Scale for Adolescents, and the Happiness Scale. MANOVA with Pillai’s Trace Test was used for data analysis, and eta squared values were calculated to assess effect sizes. Findings indicate that adolescents with higher levels of responsibility and social-emotional learning exhibit lower social media addiction and higher happiness levels. The results are discussed in detail, and recommendations are provided.
Responsibility Feeling and Behavior Social and Emotional Learning Social Media Addiction Happiness Adolescent
Sosyal medya kullanımı sosyalleşme sürecinde önemli bir yere sahip olduğundan, ergenler arasında kullanımı oldukça yoğundur. Mutluluk ise ruh sağlığının en önemli kriterlerinden birisidir. Araştırmada, ergenlerin sosyal medya bağımlılığı ve mutluluk düzeyleri sorumluluk duygusuna-davranışına ve sosyal-duygusal öğrenmesine göre incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, İstanbul'daki özel ve devlet ortaokullarına devam eden 505 gönüllü ergenden oluşturmuştur. Araştırma verilerini toplamak için “Sorumluluk Duygusu ve Davranışı Ölçeği”, “Sosyal ve Duygusal Öğrenme Ölçeği”, “Ergenler İçin Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği” ve “Mutluluk Ölçeği”, kullanılmıştır. Verilerin analizi MANOVA-Pillai’s Trace Testi ile yapılmıştır. Eta kare etki büyüklüğü değerleri de hesaplanmıştır. Çalışmada anlamlılık düzeyi olarak .05 alınmıştır. Araştırmanın sonucunda, sorumluluk duygusu-davranışı ile sosyal-duygusal öğrenme düzeyi düzeyi yüksek olan ergenlerin sosyal medya bağımlılığı düzeyi düşük; mutluluk düzeyleri ise yüksek bulunmuştur. Araştırma bulguları tartışılmış ve önerileri sunulmuştur.
Sorumluluk Duygusu-Davranışı Sosyal-Duygusal Öğrenme Sosyal Medya Bağımlılığı Mutluluk Ergen
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Early Pub Date | January 2, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | October 1, 2024 |
Acceptance Date | January 2, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 18 |
This journal is a member of and subscribes to the principles of the Committee on Publication Ethics. |
IBAD Journal of Social Sciences I (online) ISSN 2687-2811