This study examines the extent to which and how the stages of emotion regulation skills are represented in picture storybooks published in Türkiye for children aged 3-6. These stages include recognizing and understanding emotions, discussing emotions, learning the consequences of emotional states, experiencing emotions, applying strategies to regulate emotions when necessary, and modifying emotional states. The study employed document analysis, a qualitative research method. Using criterion sampling, 20 books written for children aged 3-6, published between 2012 and 2022, and containing elements of emotion regulation skills were analyzed. Data were collected using the "Book Analysis Form," developed by the researchers, which evaluates how these stages are presented in both textual and visual components of the books. Data analysis was conducted through document analysis. The findings revealed that the books incorporated aspects of emotion regulation skills in both textual and visual elements. The most frequently addressed stages were recognizing and understanding emotions and strategies for modifying emotions, while learning the consequences of emotional states was the least represented. Each stage of emotion regulation builds upon the previous one, helping children develop these skills progressively. To enhance the understanding and application of these skills, future experimental studies using picture storybooks on emotion regulation are recommended.
Bu çalışmada, 3-6 yaş çocuklarına yönelik Türkiye’de basılan resimli öykü kitaplarında yer verilen duygu düzenleme becerisinin aşamalarına (duyguları tanıma ve anlama, duygulara ilişkin konuşma, duygu durumlarının sonuçlarını öğrenme, duyguları deneyimleme ve gerektiğinde duygu durumunu değiştirebilme stratejilerini uygulama ve duygu durumlarını değiştirebilme) ne düzeyde ve nasıl yer verildiğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Araştırma kapsamında ölçüt örnekleme yoluyla 2012-2022 yılları arasında yayınlanmış, 3-6 yaş çocuklarına yönelik yazılmış ve duygu düzenleme becerisinin aşamalarını içeren 20 kitap incelenmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan ‘Kitap İnceleme Formu’ kullanılmıştır. Kitap İnceleme Formu, kitapların metin ve görsel kısımlarında yer alan duygu düzenleme aşamalarına yönelik maddelerden oluşmaktadır. Verilerin analizi doküman analizi yoluyla gerçekleştirilmiştir. İnceleme sonucunda kitapların hem metin hem görsel kısmında duygu düzenleme becerilerine yer verildiği; duygu düzenleme becerisinin aşamalarından en çok duyguları tanıma, anlama ile duyguları değiştirmeye yönelik stratejilerin, en az olarak duygu durumlarının sonuçlarını gösterme aşamasının ele alındığı belirlenmiştir. Duygu düzenlemeye yönelik bu aşamaların her biri önceki aşamanın ön koşulu niteliğinde olup bir sonraki aşamaya hazırlayıcı özelliktedir. Her aşama çocukların duygularını kontrol edip uygun tepkiler vermelerini sağlama konusunda farklı düzeyde pek çok beceriyi kazanmalarını gerektirdiğinden resimli öykü kitaplarında bu aşamalara dengeli bir şekilde yer verilmesi önem taşımaktadır. İleriye dönük olarak duygu düzenleme becerilerini içeren resimli öykü kitaplarını kullanarak deneysel çalışmalar yapılmasının yararlı olacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Early Pub Date | January 27, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | December 2, 2024 |
Acceptance Date | January 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 18 |
This journal is a member of and subscribes to the principles of the Committee on Publication Ethics. |
IBAD Journal of Social Sciences I (online) ISSN 2687-2811