Bilindiği
gibi ülkemizde yürürlükte olan taşımalı eğitim sistemi, çeşitli nedenlerle
okula erişimde sorunlar yaşayan ilk ve orta öğretim öğrencilerinin belirlenen
okullara günübirlik taşınarak eğitim ve öğretim görmelerini sağlamak amacıyla
gerçekleştirilen bir uygulamadır. Bu
araştırmanın amacı; taşımalı sistemle eğitimlerine devam eden öğrencilerin okul
ve sınıf içi başarılarına yönelik öğretmen ve okul idarecilerinin görüşlerinin
incelenmesidir. Bu çalışma nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde durum çalışması
olarak desenlenmiştir. Bu çalışma Trabzon ilinde beş farklı taşıma merkezli
okulda görev yapmakta olan 5 idareci ve 10 öğretmenle yürütülmüştür. Bu
çalışmada veri toplama aracı olarak nitel araştırmalarda sıkça kullanılan yarı
yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış
mülakatlarda katılımcılara, taşımalı eğitime neden ihtiyaç duyulduğu, taşımalı
eğitim için altyapı ve finansmanın yeterli olup olmadığı, taşımalı eğitimin
öğretmen ve öğrenci açısından avantaj ve dezavantajlarının neler olduğu,
taşınan bölgede yarattığı olumsuzlukların ve topluma yansımalarının neler
olduğu, öğrencilerin okulda karşılaştıkları sorunların neler olduğuna yönelik
açık uçlu sorular yöneltilmiştir. Kayıt cihazına kayıt edilen yüz-yüze
görüşmeler daha sonra kâğıda dökülmüş, böylece elde edilen veriler sürekli
karşılaştırmalı analiz tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışma sonunda,
öğrenci azlığı sebebiyle taşımalı eğitime başvurulduğu, taşımalı eğitimin
öğretmenler ve öğrenciler açısından faydaları olmasının yanında öğrenciler
açısından bazı dezavantajlarının da olduğu, taşınan bölgedeki toplumu olumsuz
etkilediği gibi taşınılan bölgeye de olumsuz etkileri olduğu, öğrencilerin okul
ve sınıf ortamında birtakım sorunlar yaşadıkları, veli desteğinden yoksun
kalındığı, öğrencilerin öğrenme
potansiyellerinin farklı olmamasına rağmen taşımalı sistemin okul ve sınıf
başarısını olumsuz yönde etkilediği sonuçlarına ulaşılmıştır. Araştırmanın
sonunda taşımalı sistemin olumsuzluklarının en aza indirilmesine yönelik
çeşitli öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 2 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences / IBAD
IBAD, EBSCO, SCOPUS, E-SCI ve TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından DİZİNLENMEK ÜZERE değerlendirme sürecindedir.
Dergimizin sekreterya ve dizin/indeks takibi işlemleri dergieditoru.com tarafından yürütülmektedir.