Amaç: Bu araştırmanın
temel amacı, konaklama sektöründe psikolojik sözleşme, örgütsel şeffaflık ve
lider üye etkileşimi ile çalışan performans davranışları arasındaki ilişkiyi
araştırmaktır.
Tasarım/Yöntem: İstanbul'da
yer alan uluslararası lüks bir şehir otelinde çoklu kaynak yaklaşımı ile anket
çalışması gerçekleştirilmiştir. 221 çalışandan, psikolojik sözleşme, örgütsel
şeffaflık ve lider üye etkileşimi konularında veriler toplanmıştır.
Çalışanların görev içi ve görev ötesi
performansları ile ilgili değerlendirmeleri 21 yönetici tarafından doldurulan
anketler ile sağlanmıştır. Öncelikle araştırmada yer alan tüm ölçeklere faktör
analizi yapılmış ve ölçeklere ait madde ve boyutlar incelenmiştir. Oluşturulmuş
hipotezlerin test edilmesinde korelasyon ve regresyon analizleri uygulanmıştır.
Sonuçlar: Psikolojik
sözleşme, örgütsel şeffaflık ve lider üye etkileşimi ile çalışanların görev içi
ve görev ötesi davranışları arasında anlamlı ve pozitif ilişki bulunmuştur.
Özgün Değer: Literatürde
sadece tekli kaynaklı veri toplama yöntemi ile ilgili örnekler bulunmaktadır. Bu
çalışma literatüre çoklu kaynak yaklaşımı ile önemli katkıda bulunmuştur.
Türkiye’de şehir otellerinde uygulanan ilk örnek olarak çalışan performans
davranışları öncüllerine bulgular sağlanmıştır.
Görev içi performans davranışları görev ötesi performans davranışları psikolojik sözleşme örgütsel şeffaflık lider üye etkileşimi
Objectives: The main objective of this
study is to investigate the relation of psychological contract, organizational
transparency and leader-member exchange to employee performance behaviors in
the hospitality sector.
Methods: A questionnaire with a
multiple source approach was applied in an international luxury city hotel in
Istanbul. Data was collected among 221 employees for psychological contract,
organizational transparency, leader-member exchange. The assessment of employees
in-role and extra-role performance was done by 21 supervisors with a survey. First,
factor analysis was applied to all the scales of the study and all items and
dimensions were investigated. Statistical factor and correlation analysis were
applied to confirm the set hypothesis.
Results: Psychological contract,
organizational transparency and leader-member exchange were found to have
significant and positive relations both the in-role and extra-role performance
behaviors of the employees.
Originality: The literature includes
only single source data collection examples. The study provided an important contribution
as a multiple source data collection approach. It is the first work carried out
in city hotels of Turkey, where evidence to the antecedents of employee
performance behaviors was concluded.
In-role performance behaviors extra-role performance behaviors psychological contract organizational transparency leader member exchange
Subjects | Tourism (Other) |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Acceptance Date | December 5, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 2 |
JB@W is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.