Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of Secondary School Students’ Listening Anxiety and Academic Self-Efficacy Beliefs in Terms of Various Variables

Year 2017, Volume: 1 Issue: 1, 12 - 31, 25.12.2017

Abstract

This study aims to determine whether there is a
difference in the listening anxiety and academic self-efficacy beliefs of
secondary school students in terms of gender, grade level, educational status
of the mother and the father variables and the correlation between listening
anxieties and academic self-efficacies of the students. In the study, non-random
sampling method in relational method was used as the research method. The study
was conducted on 504 students, 258 females and 246 males in ten different
secondary schools from Sivas province centre in 2016-2017 academic years during
spring semester.  The "Listening
Anxiety Scale

for Secondary School Students" developed Melanlıoğlu (2013) was used to determine the listening anxiety levels of
students. The reliability of the scale is .93. The scale consists of five
sub-dimensions: listening assessment, listening process monitoring, individual
differences in listening, focus after listening and listening obstacles. The
"Academic Self-Efficacy Scale"
as the subscale of the "Self-Efficacy
Scale for Students
" adapted by Telef and Karaca (2012) developed by Muris
(2001) was used in order to determine the academic self-efficacy of the
students. The reliability of the scale is .86. In the data analysis, arithmetic
average, percentage, T-test, Anova, LSD and Pearson correlation analysis
techniques were used to analyse the data about the study.

When the findings obtained
were analysed, it was determined that the students' listening anxiety differed
significantly according to gender, class, mother education status variables;
the students' academic self-efficacy differed significantly according to
gender, class, mother education status and father education status variables.
According to the correlation results of students’ academic self-efficacy and
listening anxiety total scores were found out to be moderate and in negative
way (-.39).

References

  • Akgün, F. (2013). Öğretmen adaylarının web pedagojik içerik bilgileri ve öğretmen öz-yeterlik algıları ile ilişkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 48-58.
  • Aksoy, V. & Diken, I. H. (2009). Examining school counselors’ sense of self-efficacy regarding psychological counsultation and counseling in special education. Elementary Education Online, 8(3), 709-719.
  • Aksu, H. H. (2008). Öğretmen adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlilik inançları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 161-170.
  • Aktağ, I. (2003). Teacher efficacy of pre-service teachers in Abant İzzet Baysal University in Turkey. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). The Faculty of The Graduate Collage at the University of Nebraska, Lincoln, Nebraska.
  • Alisinanoğlu, F. & Ulutaş, İ. (2000). Çocukların denetim odağı ile annelerinin denetim odağı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Çocuk Gelişimi ve Eğitim Dergisi, 3(1), 23-31.
  • Altıntaş, E. & Kaya, H. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının drama yöntemiyle fen ve teknoloji dersinin işlenmesine yönelik öz-yeterlik ve tutumları. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 28(4), 287-295.
  • Altıntaş, E., Özdemir, A. Ş. & Kerpiç, A. (2012). Öğretmen adaylarının matematik okuryazarlığı özyeterlik algılarının bölümlere göre karşılaştırılması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 26-34.
  • Altunkaya, H. (2017) Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin dinleme ve okuma kaygıları. Education Sciences (NWSAES), 12(3), 107-121. DOI: http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2017.12.3.1C0672
  • Arslan, A. (2012). İlköğretim öğrencilerinin öz yeterlik inancı kaynaklarının öğrenme ve performansla ilgili öz yeterlik inancını yordama gücü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(3), 1907-1920.
  • Aslan, C. (2010). Türkçe eğitimi programlarında lisansüstü öğrenim gören öğrencilerin akademik özyeterliklerine ilişkin görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(19), 87-115.
  • Aydın, S. (2014). Öğretmen adaylarının başarı amaç yönelimleri ve akademik öz-yeterliklerinin yapısal eşitlik modeliyle incelenmesi. Turkish Studies- International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 221-230.
  • Aydın, S. & Zengin, B. (2008). Yabancı dil öğreniminde kaygı: Bir literatür özeti. Journal of Language and Linguistic Studies, 4(1), 81-94.
  • Azar, A. (2012). Ortaöğretim fen bilimleri ve matematik öğretmeni adaylarının öz yeterlilik inançları. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 6(12), 235-252.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy : toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
  • Bandura, A. (1986): Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of human behavior, 4, 71-81. 01 Aralık 2017 tarihinde http://www.westga.edu/~vickir/Healthcare/HC14%20FacititatingResiliency/Link%2010%20--%20Self-Efficacy.pdf adresinden alınmıştır.
  • Bandura, A. (1997a). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
  • Bandura, A. (1997b). Self-efficacy in changing societies. In Bandura, A. (Ed.) Exercise of personal and collective efficacy in changing societies (pp. 1-45). New York: Cambridge University Pres.
  • Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprara, G. V. & Pastorelli, C. (1996). Multifaceted impact of self-efficacy beliefs on academic functioning. Child Development, 1206-1222.
  • Bayat, N. (2014). Sürece dayalı yazma yaklaşımının yazma başarısı ve kaygısı üstündeki etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(3), 1124-1141. DOI: 10.12738/estp.2014.3.1720
  • Baykara, K. (2011). Öğretmen adaylarının bilişötesi öğrenme stratejileri ile öğretmen yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 80-92.
  • Bildik, T. (2007). Sınav kaygısı. İzmir: İlya Yayınevi.
  • Crişan, C. & Copacı, I. (2014). The relationship between primary school childrens’ test anxiety and academic performance. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 180, 1584- 1589. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.02.311
  • Çapan, S. A. & Karaca, M. (2013). A comparative study of listening anxiety and reading anxiety. Procedia Social and Behavioral Sciences, 70, 1360-1373. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.01.198
  • Çetin, B. (2009). Yeni ilköğretim programı (2005) uygulamalarının ilköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin öz-yeterliliklerine etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(25), 130-141.
  • Çetin, B. (2013). Çocuklar için öz-yeterlik ölçeğinin 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin akademik başarısını yordaması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 1117-1132.
  • Çifçi, M. (2001). Dinleme eğitimi ve dinlemeyi etkileyen faktörler. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 165-177.
  • Daşöz, T. (2013). Yapılandırılmış dinleme etkinliklerinin yedinci sınıf öğrencilerinin dinleme tutumlarına, dinleme kaygılarına ve dinlediğini anlama düzeylerine etkisinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Niğde Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Demir, T. & Melanlıoğlu, D. (2014). Ortaokul öğrencileri için konuşma kaygısı ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 47(1), 103-124.
  • Demirağ, S. (2015). Öğrencilerin akademik öz-yeterliklerinin yetenek, ortam ve eğitim kalitesine göre karşılaştırılması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları, 4(1), 315-323.
  • Demirel, Ö. (1999). İlköğretim okullarında Türkçe öğretimi. İstanbul: MEB Basımevi Yayınları.
  • Ekici, G. (2012). Akademik öz-yeterlik ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(43), 174-185.
  • Emiroğlu, S. (2013). Türkçe öğretmeni adaylarının dinleme sorunlarına ilişkin görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 269-307.
  • Ergin, A. & Birol C. (2005). Eğitimde iletişim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Eroğlu, F. (2000). Davranış bilimleri. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Farooqi, Y. N., Ghani, R. & Spielberger, C. D. (2012). Gender differences in test anxiety and academic performance of medical students. International Journal of Psychology and Behavioral Sciences, 2(2), 38-43. DOI: 10.5923/j.ijpbs.20120202.06
  • Fırat Durdukoca, Ş. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının akademik özyeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(1), 69-77.
  • Göğüş, B. (1978). Orta dereceli okullarımızda Türkçe ve yazma eğitimi. Ankara: Gül Kitabevi.
  • Harmankaya, M. Ö. (2016). Üstbiliş stratejileri eğitiminin ortaokul öğrencilerinin dinlediğini anlama becerilerine, dinlemeye yönelik tutumlarına ve dinleme kaygılarına etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Horwitz, E. K. (1986). Preliminary evidence for the reliability and validity of a fl anxiety scale. TESOL, 20, 559-562.
  • Horwitz, E. K. & Cope, J. A. (1986). Foreign language classroom anxiety. The Modern Language Journal, 70, 125-132.
  • İnnalı, H. Ö. & Aydın, İ. S. (2014). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin okur öz yeterliklerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(9), 651-682. DOI: 10.7827/TurkishStudies.7132
  • Jalongo, M. R. & Hirsh, R. A. (2010). Understanding reading anxiety: new ınsights from neuroscience. Early Childhood Educ J, 37, 431-435. DOI 10.1007/s10643-010-0381-5
  • Joiner, E. (1986). Listening in the foreign language. B. H. Wing (Ed.). In listening reading, and writing: analysis and application, (pp. 43-70) Middlebury, VT: Northeast Conference on the Teaching of Foreign Languages.
  • Kandemir, M. (2014). Akademik ertelemenin yordayıcıları: Sorumluluk, başarı/başarısızlığa yönelik yükleme stilleri ve akademik öz yeterlik inançları. Eğitim ve Bilim, 39, 171.
  • Karadeniz, O., Er, H. & Tangülü, Z. (2014). 8. sınıf öğrencilerinin SBS’ye yönelik metaforik algıları. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 5(15), 64-81.
  • Karadüz, A. (2010). Türkçe ve sınıf öğretmeni adaylarının dinleme stratejilerinin değerlendirilmesi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29, 39-55.
  • Katrancı, M. & Kuşdemir, Y. (2015). Öğretmen adaylarının konuşma kaygılarının incelenmesi: sözlü anlatım dersine yönelik bir uygulama. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 415-445.
  • Kılıç, M. (2007). The sources and relatıons of foreıgn language lıstenıng anxıety wıth respect to text type and learner varıables: a case study at Gaziantep Unıversıty. (Unpublished Master’s Thesis). University of Gaziantep Graduate School of Social Sciences, Gaziantep.
  • Kim, J. H. (2000). Foreign language listening anxiety: a study of korean students learning english. (Unpublished Doctoral Dissertation). University of Texas, Austin.
  • Koç, C. & Arslan, A. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Akademik Öz Yeterlik Algıları ve Okuma Stratejileri Bilişüstü Farkındalıkları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 745-778. DOI: http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2017.29
  • Koç, S. & Müftüoğlu, G. (1998). Dinleme ve okuma öğretimi. Eskişehir: Açık Öğretim Fakültesi. Kotaman, H. (2008). Özyeterlilik inancı ve öğrenme performansının geliştirilmesine ilişkin yazın taraması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 111-133.
  • MacIntyre, P. D. & Gardner, R. C. (1989). Anxiety and second language learning: Toward a theoretical clarification. Language learning, 39(2), 251-275.
  • Maden, A. & Durukan, E. (2016). Türkçe öğretmeni adaylarının dinleme kaygıları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(4), 1945-1957.
  • Mead, N. A. & Rubin, D. L. (1985). Assessing listening and speaking skills. ERIC, Digest, ED 263626. Melanlıoğlu, D. (2013). Ortaokul öğrencileri için dinleme kaygısı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 851-876.
  • Melanlıoğlu, D. (2014). Üstbiliş strateji eğitiminin ortaokul öğrencilerinin okuma kaygılarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 39(176), 107-119.
  • Mills, N., Pajares, F. & Herron, C. (2006). A reevaluation of the role of anxiety: Self efficacy, anxiety, and their relation to reading and listening proficiency. Foreign Language Annals, 39(2), 276-295. DOI: 10.1111/j.1944-9720.2006.tb02266.x
  • Muris, P. (2001). A brief questionnaire for measuring self-efficacy in youths. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 23(3), 145-149. DOI: http://dx.doi.org/10.1023/A:1010961119608
  • Oğuz, A. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının akademik öz yeterlik inançları. VIII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 21-23 Mayıs 2009/ Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Öksüzler, O. & Sürekçi, D. (2010). İlköğretimde başarıyı etkileyen faktörler: bir sıralı lojit yaklaşımı. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 47(543), 93-103.
  • Öncü, H. (2012). Akademik özyeterlik ölçeğinin türkçeye uyarlanması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 183-206.
  • Özbay, M. (2007). Türkçe özel öğretim yöntemleri II. Ankara: Öncü Yayıncılık.
  • Özbay, M. & Melanlıoğlu, D. (2012). Türkçe öğretim programlarının dinleme becerisi bakımından değerlendirilmesi. Turkish Studies, 7(1), 87-97.
  • Özdemir, E. (2013). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenler konuşma kaygıları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Öztürk, F. Z. & Aksoy, H. (2014). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş modelinin 8. sınıf öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi (Ordu ili örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 439-454. DOİ: 10.7822/omuefd.33.2.8
  • Pajares, F. (2002). Overview of social cognitive theory and of self-efficacy. 21 Temmuz 2017 tarihinde http://www.uky.edu/~eushe2/Pajares/eff.html, adresinden alınmıştır.
  • Pajares, F., & Miller, M. D. (1994). Role of self-efficacy and self-concept beliefs in mathematical problem solving: A path analysis. Journal of educational psychology, 86(2), 193. DOI: http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.86.2.193
  • Pajares, F. & Schunk, D. H. (2001). Self-beliefs and school success: Self-efficacy, self-concept, and school achievement. R. Riding & S. Rayner (Ed.). In selfperception (pp. 239-266). London: Ablex Publishing.
  • Park, G., & French, B. (2013). Gender differences in the foreign language classroom anxiety scale. System, 41, 462-471. DOI: https://doi.org/10.1016/j.system.2013.04.001
  • Plotnik, R. (2009). Psikolojiye giriş. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Polat, M., Dilekmen, M. & Yasul, A. F. (2015). Öğretmen adaylarının okula yabancılaşma ve akademik öz-yeterlik: Bir Chaıd analizi incelemesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 214-232.
  • Sallabaş, M. E. (2012). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin konuşma kaygılarının değerlendirilmesi. Turkish Studies, 7(3), 2199-2218. DOI: 10.7827/TurkishStudies.3481
  • Schunk, D. H. (2000). Coming to terms with motivation constructs. Contemporary Educational Psychology, 25, 116-119. DOI: https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1018
  • Schunk, D. H. & Pajares, F. (2002). The development of academic self-efficacy. A. Wigfield & J. S. Eccles (Ed.). In development of achievement motivation. London: Academic Press.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim, öğrenme ve öğretim: kuramdan uygulamaya (11. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Sever, S. (1997). Türkçe öğretiminde tam öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sevim, O. & Gedik, M. (2014). Ortaöğretim öğrencilerinin konuşma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ankara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 52, 379-393. DOI: http://dx.doi.org/10.14222/Turkiyat1236
  • Sofu, S. M. (2012). Öğretmen adaylarının konuşma kaygıları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Şeker, S. S. (2014). The examınatıon of the relationship between the level of preservice music teachers academic self-efficacy and attitudes towards instrumental practise. Fine Arts, 9(3), 135-149.
  • Tabancalı, E. & Çelik, K. (2013). Öğretmen adaylarının akademik öz yeterlikleri ile öğretmen öz yeterlikleri arasındaki ilişki. International Journal of Human Sciences, 10(1), 1167-1184. Tayşi, E. K. (2014). Öğrenme stiline dayalı eğitimin ortaokul öğrencilerinin dinlediğini anlama becerilerine ve dinlemeye yönelik tutuma etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Telef, B. B. & Karaca, R. (2011). Ergenlerin öz-yeterliklerinin ve psikolojik semptomlarının incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 499-518.
  • Telef, B. B. & Karaca, R. (2012). Çocuklar için öz-yeterlik ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 169-187.
  • Temur, T. (2001). Dinleme becerisi. L. Küçükahmet (Ed.). Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu Türkçe içinde (s. 1-8). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Tiryaki, E. N. (2011). Üniversite öğrencilerinin tartışmacı metin yazma becerileri ile yazma kaygısı ve eleştirel düşünme becerileri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Toros, F. & Tataroğlu, C. (2002). Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu: sosyodemografik özellikler, anksiyete ve depresyon düzeyleri. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 9(1), 23-31.
  • Tschannen-Moran, M. & Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783-805. DOI: https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00036-1
  • Türk Dil Kurumu (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: TDK.
  • Uçgun, D. (2016). Ortaokul öğrencilerinin okuma ve dinleme kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(4),1958-1970.
  • Umagan, S. (2007). Dinleme. A. Kırkkılıç ve H. Akyol. (Ed.). İlköğretimde Türkçe öğretimi içinde (s. 149- 163). Ankara: Pegem A. Yayıncılık.
  • Ünalan, Ş. (2006). Türkçe öğretimi. (3. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Xu, F. (2011). Anxiety in EFL listening comprehension. Theory & Practice in Language Studies, 1(12), 1709-1717. DOI: doi:10.4304/tpls.1.12.1709-1717
  • Vandergrift, L. (2004). Listening to learn or learning to listen. Annual Review of Applied Linguistics, 24, 3- 25. Doi: 10.1017/S0267190504000017.
  • Woolfolk-Hoy, A. & Spero R.B. (2005). Changes in teacher efficacy during the early years of teaching: a comparison of four measures. Teaching and Teacher Education, 21, 343-356. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2005.01.007
  • Yalnız, A. (2014). Akademik öz-yeterlik: olumlu ve olumsuz duygulanımın yordayıcı rolü. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 95-101.
  • Yaman, E. (2011). İletişimin Türkçesi. (1. Baskı). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yaman, H. (2014). Ortaokul öğrencilerinin genel kaygı düzeyleri, yazma kaygıları ve Türkçe dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(3), 1111-1122. DOI: 10.12738/estp.2014.3.2151
  • Yaman, H. & Can, A. (2015). Developing a scale of listening anxiety for turkish learners as a foreign language: a study for validity and reliability. International Online Journal of Educational Sciences, 7(2), 220 – 230. DOI: http://dx.doi.org/10.15345/iojes.2015.02.018
  • Yavuz, M. (2010). A study on variables that affect class scores of primary education students in placement test. Elementary Education Online, 9(2), 705-713.
  • Yavuzer, Y. & Koç, M. (2002). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmen yetkinlikleri üzerinde bir değerlendirme. Niğde Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 35- 43 . Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2014). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yenilmez, K. & Özbey, N. (2006). Özel okul ve devlet okulu öğrencilerinin matematik kaygı düzeyleri üzerine bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 431-448.
  • Yıldırım. S. (2007). Foreıgn language anxıety: lıstenıng and speakıng. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(3), 178-206.
  • Yıldız, D. (2015). 8. Sınıf öğrencilerinin bilişüstü farkındalık ve akademik öz yeterlik düzeyleri, motivasyonel inançları ve TEOG sınavı Türkçe puanları: Bir yapısal eşitlik modeli denemesi. Tarih Okulu Dergisi (TOD), 8(23), 41-61.
  • Yıldız, M. & Ceyhan, S. (2016). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma ve yazma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (The investigation of 4th grade primary school students’ reading and writing anxieties in terms of various variables). Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(2), 1301-1316. DOI: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9370
  • Yılmaz, A. (2000). Eşler arasındaki uyum ve çocuğun algıladığı anne baba tutumu ile çocukların, ergenlerin ve gençlerin akademik başarıları ve benlik algıları arasındaki ilişkiler. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yılmaz, M., Gürçay, D. & Ekici, G. (2007). Akademik özyeterlik ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 253-259 . Yılmaz, Z. A. (2007). Sınıf öğretmenlerine Türkçe öğretimi. (1. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Zorbaz, K. Z. (2010). İlköğretim okulu öğrencilerinin yazma kaygı ve tutukluğunun yazılı anlatım becerileriyle ilişkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Zimmerman, B. J. (1989). A social cognitive view of self-regulated academic learning. Journal of Educational Psychology, 81(3), 329-339. DOI: http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.81.3.329.

Ortaokul Öğrencilerinin Dinleme Kaygıları ve Akademik Özyeterlik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2017, Volume: 1 Issue: 1, 12 - 31, 25.12.2017

Abstract

Bu çalışmada; ortaokul
öğrencilerinin dinleme kaygıları ve akademik özyeterliklerinin cinsiyet, sınıf,
anne ve baba eğitim düzeyi değişkenlerine göre incelenmesi ve aralarındaki
korelasyonun belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli içinde
yer alan tesadüfi olmayan örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın
örneklemini 2016-2017 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Sivas il merkezinde
on farklı ortaokulda eğitim görmekte olan 258 kız, 246 erkek toplamda 504
öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin dinlemeye yönelik kaygı durumlarını
belirlemek amacıyla Melanlıoğlu (2013) tarafından geliştirilen “Ortaokul Öğrencileri İçin Dinleme Kaygısı
Ölçeği”
kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirliği 0.93 olarak belirlenmiştir.
Ölçek dinlemeyi değerlendirme, dinleme sürecini izleme, dinlemede bireysel
farklılıklar, dinleme sonrasına odaklanma ve dinleme engelleri olarak beş alt
boyuttan oluşmaktadır. Öğrencilerin akademik özyeterliklerini belirlemek
amacıyla Muris (2001) tarafından geliştirilen Türkçeye uyarlaması ise Telef ve
Karaca (2012) tarafından yapılan
“Çocuklar İçin Özyeterlik Ölçeği”
nin alt ölçeği olan “Akademik Özyeterlik Ölçeği kullanılmıştır.  Ölçeğin güvenirliği .86 olarak
belirlenmiştir. Araştırma verilerinin analizinde; Kolmogorov-Smirnov (K-S),
Aritmetik Ortalama, Standart Sapma, Bağımsız t testi, Anova, Pearson Korelasyon
Katsayısı kullanılmıştır. Öğrencilerin, dinleme kaygılarının ve
özyeterliklerinin cinsiyet, sınıf, anne ve baba eğitim durumu değişkenlerine
göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir.
Öğrencilerin özyeterlikleri ile dinleme kaygıları
toplam puanları arasında orta düzeyde negatif yönde bir ilişkinin (-.39) olduğu
tespit edilmiştir.

References

  • Akgün, F. (2013). Öğretmen adaylarının web pedagojik içerik bilgileri ve öğretmen öz-yeterlik algıları ile ilişkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 48-58.
  • Aksoy, V. & Diken, I. H. (2009). Examining school counselors’ sense of self-efficacy regarding psychological counsultation and counseling in special education. Elementary Education Online, 8(3), 709-719.
  • Aksu, H. H. (2008). Öğretmen adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlilik inançları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 161-170.
  • Aktağ, I. (2003). Teacher efficacy of pre-service teachers in Abant İzzet Baysal University in Turkey. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). The Faculty of The Graduate Collage at the University of Nebraska, Lincoln, Nebraska.
  • Alisinanoğlu, F. & Ulutaş, İ. (2000). Çocukların denetim odağı ile annelerinin denetim odağı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Çocuk Gelişimi ve Eğitim Dergisi, 3(1), 23-31.
  • Altıntaş, E. & Kaya, H. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının drama yöntemiyle fen ve teknoloji dersinin işlenmesine yönelik öz-yeterlik ve tutumları. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 28(4), 287-295.
  • Altıntaş, E., Özdemir, A. Ş. & Kerpiç, A. (2012). Öğretmen adaylarının matematik okuryazarlığı özyeterlik algılarının bölümlere göre karşılaştırılması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 26-34.
  • Altunkaya, H. (2017) Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin dinleme ve okuma kaygıları. Education Sciences (NWSAES), 12(3), 107-121. DOI: http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2017.12.3.1C0672
  • Arslan, A. (2012). İlköğretim öğrencilerinin öz yeterlik inancı kaynaklarının öğrenme ve performansla ilgili öz yeterlik inancını yordama gücü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(3), 1907-1920.
  • Aslan, C. (2010). Türkçe eğitimi programlarında lisansüstü öğrenim gören öğrencilerin akademik özyeterliklerine ilişkin görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(19), 87-115.
  • Aydın, S. (2014). Öğretmen adaylarının başarı amaç yönelimleri ve akademik öz-yeterliklerinin yapısal eşitlik modeliyle incelenmesi. Turkish Studies- International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 221-230.
  • Aydın, S. & Zengin, B. (2008). Yabancı dil öğreniminde kaygı: Bir literatür özeti. Journal of Language and Linguistic Studies, 4(1), 81-94.
  • Azar, A. (2012). Ortaöğretim fen bilimleri ve matematik öğretmeni adaylarının öz yeterlilik inançları. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 6(12), 235-252.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy : toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
  • Bandura, A. (1986): Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of human behavior, 4, 71-81. 01 Aralık 2017 tarihinde http://www.westga.edu/~vickir/Healthcare/HC14%20FacititatingResiliency/Link%2010%20--%20Self-Efficacy.pdf adresinden alınmıştır.
  • Bandura, A. (1997a). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
  • Bandura, A. (1997b). Self-efficacy in changing societies. In Bandura, A. (Ed.) Exercise of personal and collective efficacy in changing societies (pp. 1-45). New York: Cambridge University Pres.
  • Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprara, G. V. & Pastorelli, C. (1996). Multifaceted impact of self-efficacy beliefs on academic functioning. Child Development, 1206-1222.
  • Bayat, N. (2014). Sürece dayalı yazma yaklaşımının yazma başarısı ve kaygısı üstündeki etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(3), 1124-1141. DOI: 10.12738/estp.2014.3.1720
  • Baykara, K. (2011). Öğretmen adaylarının bilişötesi öğrenme stratejileri ile öğretmen yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 80-92.
  • Bildik, T. (2007). Sınav kaygısı. İzmir: İlya Yayınevi.
  • Crişan, C. & Copacı, I. (2014). The relationship between primary school childrens’ test anxiety and academic performance. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 180, 1584- 1589. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.02.311
  • Çapan, S. A. & Karaca, M. (2013). A comparative study of listening anxiety and reading anxiety. Procedia Social and Behavioral Sciences, 70, 1360-1373. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.01.198
  • Çetin, B. (2009). Yeni ilköğretim programı (2005) uygulamalarının ilköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin öz-yeterliliklerine etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(25), 130-141.
  • Çetin, B. (2013). Çocuklar için öz-yeterlik ölçeğinin 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin akademik başarısını yordaması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 1117-1132.
  • Çifçi, M. (2001). Dinleme eğitimi ve dinlemeyi etkileyen faktörler. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 165-177.
  • Daşöz, T. (2013). Yapılandırılmış dinleme etkinliklerinin yedinci sınıf öğrencilerinin dinleme tutumlarına, dinleme kaygılarına ve dinlediğini anlama düzeylerine etkisinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Niğde Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Demir, T. & Melanlıoğlu, D. (2014). Ortaokul öğrencileri için konuşma kaygısı ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 47(1), 103-124.
  • Demirağ, S. (2015). Öğrencilerin akademik öz-yeterliklerinin yetenek, ortam ve eğitim kalitesine göre karşılaştırılması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları, 4(1), 315-323.
  • Demirel, Ö. (1999). İlköğretim okullarında Türkçe öğretimi. İstanbul: MEB Basımevi Yayınları.
  • Ekici, G. (2012). Akademik öz-yeterlik ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(43), 174-185.
  • Emiroğlu, S. (2013). Türkçe öğretmeni adaylarının dinleme sorunlarına ilişkin görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 269-307.
  • Ergin, A. & Birol C. (2005). Eğitimde iletişim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Eroğlu, F. (2000). Davranış bilimleri. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Farooqi, Y. N., Ghani, R. & Spielberger, C. D. (2012). Gender differences in test anxiety and academic performance of medical students. International Journal of Psychology and Behavioral Sciences, 2(2), 38-43. DOI: 10.5923/j.ijpbs.20120202.06
  • Fırat Durdukoca, Ş. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının akademik özyeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(1), 69-77.
  • Göğüş, B. (1978). Orta dereceli okullarımızda Türkçe ve yazma eğitimi. Ankara: Gül Kitabevi.
  • Harmankaya, M. Ö. (2016). Üstbiliş stratejileri eğitiminin ortaokul öğrencilerinin dinlediğini anlama becerilerine, dinlemeye yönelik tutumlarına ve dinleme kaygılarına etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Horwitz, E. K. (1986). Preliminary evidence for the reliability and validity of a fl anxiety scale. TESOL, 20, 559-562.
  • Horwitz, E. K. & Cope, J. A. (1986). Foreign language classroom anxiety. The Modern Language Journal, 70, 125-132.
  • İnnalı, H. Ö. & Aydın, İ. S. (2014). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin okur öz yeterliklerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(9), 651-682. DOI: 10.7827/TurkishStudies.7132
  • Jalongo, M. R. & Hirsh, R. A. (2010). Understanding reading anxiety: new ınsights from neuroscience. Early Childhood Educ J, 37, 431-435. DOI 10.1007/s10643-010-0381-5
  • Joiner, E. (1986). Listening in the foreign language. B. H. Wing (Ed.). In listening reading, and writing: analysis and application, (pp. 43-70) Middlebury, VT: Northeast Conference on the Teaching of Foreign Languages.
  • Kandemir, M. (2014). Akademik ertelemenin yordayıcıları: Sorumluluk, başarı/başarısızlığa yönelik yükleme stilleri ve akademik öz yeterlik inançları. Eğitim ve Bilim, 39, 171.
  • Karadeniz, O., Er, H. & Tangülü, Z. (2014). 8. sınıf öğrencilerinin SBS’ye yönelik metaforik algıları. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 5(15), 64-81.
  • Karadüz, A. (2010). Türkçe ve sınıf öğretmeni adaylarının dinleme stratejilerinin değerlendirilmesi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29, 39-55.
  • Katrancı, M. & Kuşdemir, Y. (2015). Öğretmen adaylarının konuşma kaygılarının incelenmesi: sözlü anlatım dersine yönelik bir uygulama. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 415-445.
  • Kılıç, M. (2007). The sources and relatıons of foreıgn language lıstenıng anxıety wıth respect to text type and learner varıables: a case study at Gaziantep Unıversıty. (Unpublished Master’s Thesis). University of Gaziantep Graduate School of Social Sciences, Gaziantep.
  • Kim, J. H. (2000). Foreign language listening anxiety: a study of korean students learning english. (Unpublished Doctoral Dissertation). University of Texas, Austin.
  • Koç, C. & Arslan, A. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Akademik Öz Yeterlik Algıları ve Okuma Stratejileri Bilişüstü Farkındalıkları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 745-778. DOI: http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2017.29
  • Koç, S. & Müftüoğlu, G. (1998). Dinleme ve okuma öğretimi. Eskişehir: Açık Öğretim Fakültesi. Kotaman, H. (2008). Özyeterlilik inancı ve öğrenme performansının geliştirilmesine ilişkin yazın taraması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 111-133.
  • MacIntyre, P. D. & Gardner, R. C. (1989). Anxiety and second language learning: Toward a theoretical clarification. Language learning, 39(2), 251-275.
  • Maden, A. & Durukan, E. (2016). Türkçe öğretmeni adaylarının dinleme kaygıları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(4), 1945-1957.
  • Mead, N. A. & Rubin, D. L. (1985). Assessing listening and speaking skills. ERIC, Digest, ED 263626. Melanlıoğlu, D. (2013). Ortaokul öğrencileri için dinleme kaygısı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 851-876.
  • Melanlıoğlu, D. (2014). Üstbiliş strateji eğitiminin ortaokul öğrencilerinin okuma kaygılarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 39(176), 107-119.
  • Mills, N., Pajares, F. & Herron, C. (2006). A reevaluation of the role of anxiety: Self efficacy, anxiety, and their relation to reading and listening proficiency. Foreign Language Annals, 39(2), 276-295. DOI: 10.1111/j.1944-9720.2006.tb02266.x
  • Muris, P. (2001). A brief questionnaire for measuring self-efficacy in youths. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 23(3), 145-149. DOI: http://dx.doi.org/10.1023/A:1010961119608
  • Oğuz, A. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının akademik öz yeterlik inançları. VIII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 21-23 Mayıs 2009/ Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Öksüzler, O. & Sürekçi, D. (2010). İlköğretimde başarıyı etkileyen faktörler: bir sıralı lojit yaklaşımı. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 47(543), 93-103.
  • Öncü, H. (2012). Akademik özyeterlik ölçeğinin türkçeye uyarlanması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 183-206.
  • Özbay, M. (2007). Türkçe özel öğretim yöntemleri II. Ankara: Öncü Yayıncılık.
  • Özbay, M. & Melanlıoğlu, D. (2012). Türkçe öğretim programlarının dinleme becerisi bakımından değerlendirilmesi. Turkish Studies, 7(1), 87-97.
  • Özdemir, E. (2013). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenler konuşma kaygıları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Öztürk, F. Z. & Aksoy, H. (2014). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş modelinin 8. sınıf öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi (Ordu ili örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 439-454. DOİ: 10.7822/omuefd.33.2.8
  • Pajares, F. (2002). Overview of social cognitive theory and of self-efficacy. 21 Temmuz 2017 tarihinde http://www.uky.edu/~eushe2/Pajares/eff.html, adresinden alınmıştır.
  • Pajares, F., & Miller, M. D. (1994). Role of self-efficacy and self-concept beliefs in mathematical problem solving: A path analysis. Journal of educational psychology, 86(2), 193. DOI: http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.86.2.193
  • Pajares, F. & Schunk, D. H. (2001). Self-beliefs and school success: Self-efficacy, self-concept, and school achievement. R. Riding & S. Rayner (Ed.). In selfperception (pp. 239-266). London: Ablex Publishing.
  • Park, G., & French, B. (2013). Gender differences in the foreign language classroom anxiety scale. System, 41, 462-471. DOI: https://doi.org/10.1016/j.system.2013.04.001
  • Plotnik, R. (2009). Psikolojiye giriş. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Polat, M., Dilekmen, M. & Yasul, A. F. (2015). Öğretmen adaylarının okula yabancılaşma ve akademik öz-yeterlik: Bir Chaıd analizi incelemesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 214-232.
  • Sallabaş, M. E. (2012). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin konuşma kaygılarının değerlendirilmesi. Turkish Studies, 7(3), 2199-2218. DOI: 10.7827/TurkishStudies.3481
  • Schunk, D. H. (2000). Coming to terms with motivation constructs. Contemporary Educational Psychology, 25, 116-119. DOI: https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1018
  • Schunk, D. H. & Pajares, F. (2002). The development of academic self-efficacy. A. Wigfield & J. S. Eccles (Ed.). In development of achievement motivation. London: Academic Press.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim, öğrenme ve öğretim: kuramdan uygulamaya (11. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Sever, S. (1997). Türkçe öğretiminde tam öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sevim, O. & Gedik, M. (2014). Ortaöğretim öğrencilerinin konuşma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ankara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 52, 379-393. DOI: http://dx.doi.org/10.14222/Turkiyat1236
  • Sofu, S. M. (2012). Öğretmen adaylarının konuşma kaygıları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Şeker, S. S. (2014). The examınatıon of the relationship between the level of preservice music teachers academic self-efficacy and attitudes towards instrumental practise. Fine Arts, 9(3), 135-149.
  • Tabancalı, E. & Çelik, K. (2013). Öğretmen adaylarının akademik öz yeterlikleri ile öğretmen öz yeterlikleri arasındaki ilişki. International Journal of Human Sciences, 10(1), 1167-1184. Tayşi, E. K. (2014). Öğrenme stiline dayalı eğitimin ortaokul öğrencilerinin dinlediğini anlama becerilerine ve dinlemeye yönelik tutuma etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Telef, B. B. & Karaca, R. (2011). Ergenlerin öz-yeterliklerinin ve psikolojik semptomlarının incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 499-518.
  • Telef, B. B. & Karaca, R. (2012). Çocuklar için öz-yeterlik ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 169-187.
  • Temur, T. (2001). Dinleme becerisi. L. Küçükahmet (Ed.). Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu Türkçe içinde (s. 1-8). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Tiryaki, E. N. (2011). Üniversite öğrencilerinin tartışmacı metin yazma becerileri ile yazma kaygısı ve eleştirel düşünme becerileri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Toros, F. & Tataroğlu, C. (2002). Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu: sosyodemografik özellikler, anksiyete ve depresyon düzeyleri. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 9(1), 23-31.
  • Tschannen-Moran, M. & Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783-805. DOI: https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00036-1
  • Türk Dil Kurumu (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: TDK.
  • Uçgun, D. (2016). Ortaokul öğrencilerinin okuma ve dinleme kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(4),1958-1970.
  • Umagan, S. (2007). Dinleme. A. Kırkkılıç ve H. Akyol. (Ed.). İlköğretimde Türkçe öğretimi içinde (s. 149- 163). Ankara: Pegem A. Yayıncılık.
  • Ünalan, Ş. (2006). Türkçe öğretimi. (3. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Xu, F. (2011). Anxiety in EFL listening comprehension. Theory & Practice in Language Studies, 1(12), 1709-1717. DOI: doi:10.4304/tpls.1.12.1709-1717
  • Vandergrift, L. (2004). Listening to learn or learning to listen. Annual Review of Applied Linguistics, 24, 3- 25. Doi: 10.1017/S0267190504000017.
  • Woolfolk-Hoy, A. & Spero R.B. (2005). Changes in teacher efficacy during the early years of teaching: a comparison of four measures. Teaching and Teacher Education, 21, 343-356. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2005.01.007
  • Yalnız, A. (2014). Akademik öz-yeterlik: olumlu ve olumsuz duygulanımın yordayıcı rolü. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 95-101.
  • Yaman, E. (2011). İletişimin Türkçesi. (1. Baskı). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yaman, H. (2014). Ortaokul öğrencilerinin genel kaygı düzeyleri, yazma kaygıları ve Türkçe dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(3), 1111-1122. DOI: 10.12738/estp.2014.3.2151
  • Yaman, H. & Can, A. (2015). Developing a scale of listening anxiety for turkish learners as a foreign language: a study for validity and reliability. International Online Journal of Educational Sciences, 7(2), 220 – 230. DOI: http://dx.doi.org/10.15345/iojes.2015.02.018
  • Yavuz, M. (2010). A study on variables that affect class scores of primary education students in placement test. Elementary Education Online, 9(2), 705-713.
  • Yavuzer, Y. & Koç, M. (2002). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmen yetkinlikleri üzerinde bir değerlendirme. Niğde Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 35- 43 . Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2014). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yenilmez, K. & Özbey, N. (2006). Özel okul ve devlet okulu öğrencilerinin matematik kaygı düzeyleri üzerine bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 431-448.
  • Yıldırım. S. (2007). Foreıgn language anxıety: lıstenıng and speakıng. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(3), 178-206.
  • Yıldız, D. (2015). 8. Sınıf öğrencilerinin bilişüstü farkındalık ve akademik öz yeterlik düzeyleri, motivasyonel inançları ve TEOG sınavı Türkçe puanları: Bir yapısal eşitlik modeli denemesi. Tarih Okulu Dergisi (TOD), 8(23), 41-61.
  • Yıldız, M. & Ceyhan, S. (2016). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma ve yazma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (The investigation of 4th grade primary school students’ reading and writing anxieties in terms of various variables). Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(2), 1301-1316. DOI: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9370
  • Yılmaz, A. (2000). Eşler arasındaki uyum ve çocuğun algıladığı anne baba tutumu ile çocukların, ergenlerin ve gençlerin akademik başarıları ve benlik algıları arasındaki ilişkiler. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yılmaz, M., Gürçay, D. & Ekici, G. (2007). Akademik özyeterlik ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 253-259 . Yılmaz, Z. A. (2007). Sınıf öğretmenlerine Türkçe öğretimi. (1. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Zorbaz, K. Z. (2010). İlköğretim okulu öğrencilerinin yazma kaygı ve tutukluğunun yazılı anlatım becerileriyle ilişkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Zimmerman, B. J. (1989). A social cognitive view of self-regulated academic learning. Journal of Educational Psychology, 81(3), 329-339. DOI: http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.81.3.329.
There are 107 citations in total.

Details

Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Aysel Arslan

Publication Date December 25, 2017
Submission Date November 24, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Arslan, A. (2017). Investigation of Secondary School Students’ Listening Anxiety and Academic Self-Efficacy Beliefs in Terms of Various Variables. International E-Journal of Educational Studies, 1(1), 12-31.

21067   13894              13896           14842

We would like to share important news with you. International e-journal of Educational Studies indexed in EBSCO Education Full Text Database Coverage List H.W. Wilson Index since January 7th, 2020.
https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/eft-coverage.pdf

IEJES has been indexed in the Education Source Ultimate database, which is the upper version of the Education Full Text (H.W. Wilson) and Education Full Text (H.W. Wilson) database, from 2020 to the present.

https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/esu-coverage.htm

Creative Commons License


This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.