This study aims to determine whether there is a
difference in the listening anxiety and academic self-efficacy beliefs of
secondary school students in terms of gender, grade level, educational status
of the mother and the father variables and the correlation between listening
anxieties and academic self-efficacies of the students. In the study, non-random
sampling method in relational method was used as the research method. The study
was conducted on 504 students, 258 females and 246 males in ten different
secondary schools from Sivas province centre in 2016-2017 academic years during
spring semester. The "Listening
Anxiety Scale
for Secondary School Students" developed Melanlıoğlu (2013) was used to determine the listening anxiety levels of
students. The reliability of the scale is .93. The scale consists of five
sub-dimensions: listening assessment, listening process monitoring, individual
differences in listening, focus after listening and listening obstacles. The
"Academic Self-Efficacy Scale"
as the subscale of the "Self-Efficacy
Scale for Students" adapted by Telef and Karaca (2012) developed by Muris
(2001) was used in order to determine the academic self-efficacy of the
students. The reliability of the scale is .86. In the data analysis, arithmetic
average, percentage, T-test, Anova, LSD and Pearson correlation analysis
techniques were used to analyse the data about the study.
When the findings obtained
were analysed, it was determined that the students' listening anxiety differed
significantly according to gender, class, mother education status variables;
the students' academic self-efficacy differed significantly according to
gender, class, mother education status and father education status variables.
According to the correlation results of students’ academic self-efficacy and
listening anxiety total scores were found out to be moderate and in negative
way (-.39).
Bu çalışmada; ortaokul
öğrencilerinin dinleme kaygıları ve akademik özyeterliklerinin cinsiyet, sınıf,
anne ve baba eğitim düzeyi değişkenlerine göre incelenmesi ve aralarındaki
korelasyonun belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli içinde
yer alan tesadüfi olmayan örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın
örneklemini 2016-2017 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Sivas il merkezinde
on farklı ortaokulda eğitim görmekte olan 258 kız, 246 erkek toplamda 504
öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin dinlemeye yönelik kaygı durumlarını
belirlemek amacıyla Melanlıoğlu (2013) tarafından geliştirilen “Ortaokul Öğrencileri İçin Dinleme Kaygısı
Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirliği 0.93 olarak belirlenmiştir.
Ölçek dinlemeyi değerlendirme, dinleme sürecini izleme, dinlemede bireysel
farklılıklar, dinleme sonrasına odaklanma ve dinleme engelleri olarak beş alt
boyuttan oluşmaktadır. Öğrencilerin akademik özyeterliklerini belirlemek
amacıyla Muris (2001) tarafından geliştirilen Türkçeye uyarlaması ise Telef ve
Karaca (2012) tarafından yapılan
“Çocuklar İçin Özyeterlik Ölçeği”nin alt ölçeği olan “Akademik Özyeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirliği .86 olarak
belirlenmiştir. Araştırma verilerinin analizinde; Kolmogorov-Smirnov (K-S),
Aritmetik Ortalama, Standart Sapma, Bağımsız t testi, Anova, Pearson Korelasyon
Katsayısı kullanılmıştır. Öğrencilerin, dinleme kaygılarının ve
özyeterliklerinin cinsiyet, sınıf, anne ve baba eğitim durumu değişkenlerine
göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Öğrencilerin özyeterlikleri ile dinleme kaygıları
toplam puanları arasında orta düzeyde negatif yönde bir ilişkinin (-.39) olduğu
tespit edilmiştir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2017 |
Submission Date | November 24, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 1 |
We would like to share important news with you. International e-journal of Educational Studies indexed in EBSCO Education Full Text Database Coverage List H.W. Wilson Index since January 7th, 2020.
https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/eft-coverage.pdf
IEJES has been indexed in the Education Source Ultimate database, which is the upper version of the Education Full Text (H.W. Wilson) and Education Full Text (H.W. Wilson) database, from 2020 to the present.
https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/esu-coverage.htm
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.