The purpose of this research is to determine
children's games played in the past, compare them with today's children's games
and identify their similar and different aspects. In the study, case study from
qualitative research types were used. The study group consists of 50 people
living in Sivas province centre and randomly determined ages from 20 to 82. The
data were obtained by using an open-ended interview form consisting of six
items. 26 people were interviewed in the age range of 51-82, and semi-structured
interview form was applied to 24 people in the age range of 20-50. The first
group in the age range of 51-82 was asked some questions about games they
played during their childhood; the second group in the age range of 20-50 was
asked some questions about the games that their children play today. In the
analysis of data, frequency analysis and content analysis techniques were used.
According to the results of the research, 70 different games played in the past
have been identified and it has been determined that a large part of them are
no longer played. The number of games played today is 33. It has been
determined that whereas children spent all their free time by playing games in
the past, they spend just % 66.67 of their time by playing games today. It has
been found out that in the past the games were played as a group but now they
are more individual, in the past when gaming materials were supplied by
children using natural materials, most of them are manufactured toys in the
present. It has also been identified that there is not enough safe open space
for children to play.
Bu
araştırmanın amacı; geçmişte oynanan çocuk oyunlarının tespit edilerek
günümüzdeki çocuk oyunlarıyla karşılaştırılması, benzer ve farklı yönlerinin
belirlenmesidir. Çalışmada nitel araştırma türlerinden durum çalışması deseni
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Sivas il merkezinde yaşayan,
random yöntemle belirlenmiş, yaşları 20-82 arasında bulunan 50 kişi
oluşturmaktadır. Veriler altı maddeden oluşan açık uçlu görüşme formu
kullanılarak elde edilmiştir. 51-82 yaş aralığındaki 26 kişiyle görüşme
yapılmış, 20-50 yaş aralığındaki 24 kişiye ise yarı yapılandırılmış görüşme
formu uygulanmıştır. 51-82 yaş aralığında yer alan birinci gruba, kendi
çocukluk dönemlerinde oynadıkları oyunlara ilişkin sorular; 20-50 yaş
aralığında bulunan ikinci gruba ise günümüzde çocuklarının oynadığı oyunlara
ilişkin sorular yöneltilmiştir. Verilerin analizinde frekans analizi, yüzde
analizi ve betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; geçmişte oynanan
70 farklı oyun belirlenmiş ve bunların büyük bir kısmının artık oynanmadığı
tespit edilmiştir. Günümüzde oynanan oyun sayısı ise 33 olarak belirlenmiştir.
Çocukların, geçmişte boş zamanlarının tamamını, günümüzde ise % 66.67’sini oyun
oynayarak geçirdikleri; geçmişte oyunların grup olarak oynandığı günümüzde ise
daha çok bireysel olduğu; geçmişte oyun malzemelerinin çocuklar tarafından
doğal malzemeler kullanılarak temin edilirken günümüzde daha çok hazır
oyuncakların kullanıldığı; günümüzde çocukların oyun oynayabilmeleri için
yeterince güvenli açık alanın bulunmadığı belirlenmiştir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2017 |
Submission Date | November 24, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 2 |
We would like to share important news with you. International e-journal of Educational Studies indexed in EBSCO Education Full Text Database Coverage List H.W. Wilson Index since January 7th, 2020.
https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/eft-coverage.pdf
IEJES has been indexed in the Education Source Ultimate database, which is the upper version of the Education Full Text (H.W. Wilson) and Education Full Text (H.W. Wilson) database, from 2020 to the present.
https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/esu-coverage.htm
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.