Research Article
BibTex RIS Cite

Operating Performance and Financial Performance: Positive Sound Removal, Reliable Good-Creating and Working Relationship Between Comfort and Hotel Operations

Year 2018, Volume: 5 Issue: 2, 54 - 67, 31.10.2018
https://doi.org/10.17336/igusbd.387588

Abstract

This study examines the relations between employee performance and financial performance which is the service sector and which is applied to hotel management. For this purpose, it was investigated employees'  work engagement, whether voice behavior and psychological well-being affect their performance and the link between employee performance and financial performance. The data obtained from the questionnaire applied to hotel staff in Istanbul and Antalya were evaluated by the SPSS program. It has been tried to determine, the employees work engagement, whether voice behavior and psychological well-being affect their performance. After that, it has been tried to find out whether the performance of the employees are related to financial performance and to what extent they are related. Correlation analysis is used to determine the relationship between employee performance and financial performance and the effects of other variables on these performance types were determined by regression analysis. As a result, it has been determined that the relations between financial performance and employee performance should be considered, not the degree of influence of variables on purely financial and employee performance.

References

  • AKKAYA, D. (2017). Örgütsel Bağlılığın Bireylerin İş Performansı Üzerine Etkisi, Personel Güçlendirmenin Aracılık Rolü ile İlgili Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Mersin: Toros Üniversitesi.
  • ALKAN, D. P., & ÇANKIR, B. (2016). Lider Üye Etkilesiminin Pozitif Ses Çikartma Davranisi Üzerindeki Etkisinde Dagitim Adaletinin Aracilik Etkisi. TURAN: Stratejik Arastirmalar Merkezi, 8(32), 473-481.
  • ARSLAN, A., YENER, S. (2016). İşgören Sesliliği Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması Çalışması. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 14(1); 173-191.
  • ARTHUR, J. B. (1994). Effects of human resource systems on manufacturing performance and turnover. Academy of Management Journal, 37(3), 670-687.
  • BAKKER, A. B., DEMEROUTI, E., & LIEKE, L. (2012). Workengagement, performance, andactivelearning: The role of conscientiousness. Journal of VocationalBehavior, 80(2), 555-564.
  • BARNES, P. (1987). The analysis and use of financial ratios: a review article. Journal of Business Finance & Accounting, 14(4), 449-461.
  • BAŞARAN İ.E. (2000). Örgütsel Davranış İnsanın Üretim Gücü. Ankara: Bilim Kitap Kırtasiye.
  • BENLİGİRAY, S. (2004). İnsan kaynakları yönetimi. Eskişehir, Anadolu Üniversitesi.
  • BİNGÖL, D. (1990). Personel Yönetimi ve Beşerî İlişkiler, Atatürk Üniversitesi Yayını, Yayın No: 676, Erzurum.
  • BORMAN, W. C., & Motowidlo, S. J. (1997). Task performance and contextual performance: The meaning for personnel selection research. Human performance, 10(2), 99-109.
  • CAMPBELL, J.P. (1990). Modeling the Performance Prediction Problem in Industrial and Organizational Psychology. In Handbook of Industrial and Organizational Psychology, Vol. 1, 2nd ed., ed. M.D. Dunnetteand L.M. Hough. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press, 687–732.
  • CHARNES, A., COOPER, W. W., & RHODES, E. (1978), Measuring the efficiency of decision making units, EuropeanJournal of Operational Research 2, 429-444.
  • COLQUİTT, J.,LEPİNE, J. A., & WESSON, M. J. (2011). Organizational behavior: Improving performance and commitment in the workplace. McGraw-Hill Irwin.
  • ÇANKIR, B. (2016). Çalışanlarda Pozitif Ses Çikartma Davranişi Nasil Oluşur? Örgütsel Güven, Psikolojik Sözleşme İhlali, Lider-Üye Etkileşimi ile Pozitif Ses Çikartma Davranişi Arasindaki İlişkinin İncelenmesi. KLUİİBF Dergisi, 5(2), 1-12.
  • ÇANKIR, B. (2017a). Öz-Yeterlilik ve Değişime Karşı Direncin Girişimcilik Eğilimi Üzerine Etkisi. International Journal of Economic Studies. 3(2), 115-124.
  • ÇANKIR, B. (2017b). Çalışmaya Tutkunluk. (Ed. Ersin Kavi). Çalışma Yaşamında Güncel Psikolojik Konular. Dora Basım-Yayın. 191-215.
  • ÇETİN, F. & FIKIRKOCa, A., (2010). Rol ötesi olumlu davranışlar kişisel ve tutumsal faktörlerle öngörülebilir m? Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 65(4), 41-66.
  • ÇÖL, G., (2011). Algılanan güçlendirmenin işgören performansı üzerine etkileri. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9(1), 35-46.
  • DECI, E. L. & RYAN, R. M. (2008). Self-determination theory: A macro theory of human motivation, development, and health. Canadian psychology / Psychologie canadienne, 49(3), 182.
  • DOĞAN, Y. & ÖZDEVECİOĞLU, M. (2009). Pozitif ve negatif duygusalliğin çalişanlarin performanslari üzerindeki etkisi. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 1(18), 165-190.
  • DUMANOGLU, S. & ERGÜL, N. (2010). IMKB'de Islem Gören Teknoloji Sirketlerinin Mali Performans Ölçümü. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (48).
  • FORGEARD, M. J., JAYAWİCKREME, E., KERN, M. L., & SELIGMAN, M. E. (2011). Doing the right thing: Measuring wellbeing for public policy. International Journal of Wellbeing, 1(1).
  • HIRSCHMAN, A. O. (1970) Exit, voice, andloyalty: Responses to decline in firms, organizations, and states Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • HUPPERT, F. A. (2009). Psychologicalwell‐being: Evidence regarding its causes and consequences. Applied Psychology: Health and Well‐Being, 1(2), 137-164.
  • HUSELID, M. A. (1995). The impact of human resource management practices on turnover, productivity, and corporate financial performance. Academy of management journal, 38(3), 635-672.
  • ICHNIOWSKI, C. (1990). Human resource management systems and the performance of US manufacturing businesses (No. w3449). National Bureau of Economic Research.
  • ICHNIOWSKI, C., SHAW, K., & PRENNUSHI, G. (1997). The effects of human resource management practices on productivity: A study of steel finishing lines. The American Economic Review, 291-313.
  • JANSSEN, O., de VRIES, T., COZIJNSEN, A. J. (1998) Voicing by adapting and innovating employees: An empiricalstudy on how personality and environment interact to affect voice behavior Human Relations, 51(7); 945-967.
  • KARAYEL, M. (2016). Örgütsel Destek, Lider Desteği ve Sosyal Desteğin İş Performansına Etkisinde Lider-Üye Etkileşiminin Aracılık Rolü: Yerel Yönetimler Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Türk Hava Kurumu Üniversitesi.
  • KOYUNCU, M., BURKE, R. J., & FIKSENBAUM, L. (2006). Work engagement among women managers and professionals in a Turkish bank: Potential antecedents and consequences. Equal Opportunities International, 25(4), 299-310.
  • MACDUFFIE, J. P. (1995). Human resource bundles and manufacturing performance: Organizational logic and flexible production systems in the World auto industry. ILR Review, 48(2), 197-221.
  • MAYNES, T. D., PODSAKOFF, P. M. (2014) Speaking more broadly: An examination of thenature, antecedents, andconsequences of an expanded set of employee voice behaviors Journal of Applied Psychology, 99(1); 87-112.
  • MOTOWILDO, S. J.,BORMAN, W. C., & SCHMIT, M. J. (1997). A theory of individual differences in task and contextual performance. Human performance, 10(2), 71-83.
  • PODSAKOFF, N. P. - MAYNES, T. D. - WHITING, S. W. - PODSAKOFF, P. M. (2015), One (rating) from many (observations): Factors affecting the individual assessment of voicebehavior in groups Journal of Applied Psychology, 100(4); 1189.
  • SCHAUFELI, W. B. & BAKKER, A. B. (2003). Utrecht work engagement scale: Preliminary manual. Occupational Health Psychology Unit, Utrecht University, Utrecht.
  • SCHAUFELI, W. B., SALANOVA, M., GONZÁLEZ-ROMÁ, V. & BAKKER, A. B. (2002). The measurement of engagement and burnout: A two sample confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness Studies, 3(1), 71-92.
  • SONNENTAG, S. & FREESE, M. (2002). Performance concepts and performance theory. Psychological management of individual performance, 23(1), 3-25.
  • TDK, http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid= TDK.GTS.59a3f3d65ae9f1.87749167. Erişim Tarihi: 28.08.2017.
  • TELEF, B. B. (2013). Psikolojik iyi oluş ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (28-3).
  • TELEF, B. B., UZMAN, E., & ERGÜN, E. (2013). Öğretmen Adaylarında Psikolojik İyi Oluş ve Değerler Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Electronic Turkish Studies, 8(12), 1297-1307.
  • Van DYNE, L., ve LEPINE, J. A. (1998) Helping and voice extra-role behaviors: Evidence of construct and predictive validity Academy of Management Journal, 41(1); 108-119.
  • YELBOĞA, A. (2006). Kişilik Özellikleri ve İş Performansı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynaklari Dergisi, 8 (2), 196-211.

Çalışan Performansı ve Mali Performans: Pozitif Ses Çıkarma, Psikolojik İyi-Oluş ve Çalışmaya Tutkunluk ile İlişkileri ve Otel İşletmeleri Örneği

Year 2018, Volume: 5 Issue: 2, 54 - 67, 31.10.2018
https://doi.org/10.17336/igusbd.387588

Abstract

Hizmet sektörü olan otel işletmeleri üzerinde uygulaması olan bu çalışmada çalışan performansı ve mali performansın ilişkileri incelenmiştir. Bu amaçla çalışanların çalışmaya tutkunlukları, ses çıkarma davranışları ile psikolojik iyi-oluşları onların performanslarına etki edip etmediği, çalışan performansının mali performans ile bağlantısı incelenmiştir.  İstanbul ve Antalya’da bulunan otel personellerine uygulanan anket ile elde edilen veriler SPSS programı ile istatistiksel olarak değerlendirilmiştir. Çalışanların çalışmaya tutkunlukları, ses çıkarma davranışları ile psikolojik iyi-oluşlarının performanslarına olan etkisinin olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Sonrasında da çalışanların performanslarının mali performans ile ilişkisini olup olmadığı ve ne ölçüde ilişkisinin olduğu ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Çalışan performansı ile mali performans arasındaki ilişkiyi belirleyebilmek amacıyla korelasyon analizi kullanılırken çalışma kapsamındaki diğer değişkenlerin bu performans türlerine etkileri regresyon analizi ile belirlenmiştir. Sonuç olarak değişkenlerin salt mali ve çalışan performans üzerinde etki derecesi değil mali performans ile çalışan performansı ilişkisi dikkate alınması gerektiği tespit edilmiştir.

References

  • AKKAYA, D. (2017). Örgütsel Bağlılığın Bireylerin İş Performansı Üzerine Etkisi, Personel Güçlendirmenin Aracılık Rolü ile İlgili Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Mersin: Toros Üniversitesi.
  • ALKAN, D. P., & ÇANKIR, B. (2016). Lider Üye Etkilesiminin Pozitif Ses Çikartma Davranisi Üzerindeki Etkisinde Dagitim Adaletinin Aracilik Etkisi. TURAN: Stratejik Arastirmalar Merkezi, 8(32), 473-481.
  • ARSLAN, A., YENER, S. (2016). İşgören Sesliliği Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması Çalışması. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 14(1); 173-191.
  • ARTHUR, J. B. (1994). Effects of human resource systems on manufacturing performance and turnover. Academy of Management Journal, 37(3), 670-687.
  • BAKKER, A. B., DEMEROUTI, E., & LIEKE, L. (2012). Workengagement, performance, andactivelearning: The role of conscientiousness. Journal of VocationalBehavior, 80(2), 555-564.
  • BARNES, P. (1987). The analysis and use of financial ratios: a review article. Journal of Business Finance & Accounting, 14(4), 449-461.
  • BAŞARAN İ.E. (2000). Örgütsel Davranış İnsanın Üretim Gücü. Ankara: Bilim Kitap Kırtasiye.
  • BENLİGİRAY, S. (2004). İnsan kaynakları yönetimi. Eskişehir, Anadolu Üniversitesi.
  • BİNGÖL, D. (1990). Personel Yönetimi ve Beşerî İlişkiler, Atatürk Üniversitesi Yayını, Yayın No: 676, Erzurum.
  • BORMAN, W. C., & Motowidlo, S. J. (1997). Task performance and contextual performance: The meaning for personnel selection research. Human performance, 10(2), 99-109.
  • CAMPBELL, J.P. (1990). Modeling the Performance Prediction Problem in Industrial and Organizational Psychology. In Handbook of Industrial and Organizational Psychology, Vol. 1, 2nd ed., ed. M.D. Dunnetteand L.M. Hough. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press, 687–732.
  • CHARNES, A., COOPER, W. W., & RHODES, E. (1978), Measuring the efficiency of decision making units, EuropeanJournal of Operational Research 2, 429-444.
  • COLQUİTT, J.,LEPİNE, J. A., & WESSON, M. J. (2011). Organizational behavior: Improving performance and commitment in the workplace. McGraw-Hill Irwin.
  • ÇANKIR, B. (2016). Çalışanlarda Pozitif Ses Çikartma Davranişi Nasil Oluşur? Örgütsel Güven, Psikolojik Sözleşme İhlali, Lider-Üye Etkileşimi ile Pozitif Ses Çikartma Davranişi Arasindaki İlişkinin İncelenmesi. KLUİİBF Dergisi, 5(2), 1-12.
  • ÇANKIR, B. (2017a). Öz-Yeterlilik ve Değişime Karşı Direncin Girişimcilik Eğilimi Üzerine Etkisi. International Journal of Economic Studies. 3(2), 115-124.
  • ÇANKIR, B. (2017b). Çalışmaya Tutkunluk. (Ed. Ersin Kavi). Çalışma Yaşamında Güncel Psikolojik Konular. Dora Basım-Yayın. 191-215.
  • ÇETİN, F. & FIKIRKOCa, A., (2010). Rol ötesi olumlu davranışlar kişisel ve tutumsal faktörlerle öngörülebilir m? Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 65(4), 41-66.
  • ÇÖL, G., (2011). Algılanan güçlendirmenin işgören performansı üzerine etkileri. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9(1), 35-46.
  • DECI, E. L. & RYAN, R. M. (2008). Self-determination theory: A macro theory of human motivation, development, and health. Canadian psychology / Psychologie canadienne, 49(3), 182.
  • DOĞAN, Y. & ÖZDEVECİOĞLU, M. (2009). Pozitif ve negatif duygusalliğin çalişanlarin performanslari üzerindeki etkisi. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 1(18), 165-190.
  • DUMANOGLU, S. & ERGÜL, N. (2010). IMKB'de Islem Gören Teknoloji Sirketlerinin Mali Performans Ölçümü. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (48).
  • FORGEARD, M. J., JAYAWİCKREME, E., KERN, M. L., & SELIGMAN, M. E. (2011). Doing the right thing: Measuring wellbeing for public policy. International Journal of Wellbeing, 1(1).
  • HIRSCHMAN, A. O. (1970) Exit, voice, andloyalty: Responses to decline in firms, organizations, and states Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • HUPPERT, F. A. (2009). Psychologicalwell‐being: Evidence regarding its causes and consequences. Applied Psychology: Health and Well‐Being, 1(2), 137-164.
  • HUSELID, M. A. (1995). The impact of human resource management practices on turnover, productivity, and corporate financial performance. Academy of management journal, 38(3), 635-672.
  • ICHNIOWSKI, C. (1990). Human resource management systems and the performance of US manufacturing businesses (No. w3449). National Bureau of Economic Research.
  • ICHNIOWSKI, C., SHAW, K., & PRENNUSHI, G. (1997). The effects of human resource management practices on productivity: A study of steel finishing lines. The American Economic Review, 291-313.
  • JANSSEN, O., de VRIES, T., COZIJNSEN, A. J. (1998) Voicing by adapting and innovating employees: An empiricalstudy on how personality and environment interact to affect voice behavior Human Relations, 51(7); 945-967.
  • KARAYEL, M. (2016). Örgütsel Destek, Lider Desteği ve Sosyal Desteğin İş Performansına Etkisinde Lider-Üye Etkileşiminin Aracılık Rolü: Yerel Yönetimler Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Türk Hava Kurumu Üniversitesi.
  • KOYUNCU, M., BURKE, R. J., & FIKSENBAUM, L. (2006). Work engagement among women managers and professionals in a Turkish bank: Potential antecedents and consequences. Equal Opportunities International, 25(4), 299-310.
  • MACDUFFIE, J. P. (1995). Human resource bundles and manufacturing performance: Organizational logic and flexible production systems in the World auto industry. ILR Review, 48(2), 197-221.
  • MAYNES, T. D., PODSAKOFF, P. M. (2014) Speaking more broadly: An examination of thenature, antecedents, andconsequences of an expanded set of employee voice behaviors Journal of Applied Psychology, 99(1); 87-112.
  • MOTOWILDO, S. J.,BORMAN, W. C., & SCHMIT, M. J. (1997). A theory of individual differences in task and contextual performance. Human performance, 10(2), 71-83.
  • PODSAKOFF, N. P. - MAYNES, T. D. - WHITING, S. W. - PODSAKOFF, P. M. (2015), One (rating) from many (observations): Factors affecting the individual assessment of voicebehavior in groups Journal of Applied Psychology, 100(4); 1189.
  • SCHAUFELI, W. B. & BAKKER, A. B. (2003). Utrecht work engagement scale: Preliminary manual. Occupational Health Psychology Unit, Utrecht University, Utrecht.
  • SCHAUFELI, W. B., SALANOVA, M., GONZÁLEZ-ROMÁ, V. & BAKKER, A. B. (2002). The measurement of engagement and burnout: A two sample confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness Studies, 3(1), 71-92.
  • SONNENTAG, S. & FREESE, M. (2002). Performance concepts and performance theory. Psychological management of individual performance, 23(1), 3-25.
  • TDK, http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid= TDK.GTS.59a3f3d65ae9f1.87749167. Erişim Tarihi: 28.08.2017.
  • TELEF, B. B. (2013). Psikolojik iyi oluş ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (28-3).
  • TELEF, B. B., UZMAN, E., & ERGÜN, E. (2013). Öğretmen Adaylarında Psikolojik İyi Oluş ve Değerler Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Electronic Turkish Studies, 8(12), 1297-1307.
  • Van DYNE, L., ve LEPINE, J. A. (1998) Helping and voice extra-role behaviors: Evidence of construct and predictive validity Academy of Management Journal, 41(1); 108-119.
  • YELBOĞA, A. (2006). Kişilik Özellikleri ve İş Performansı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynaklari Dergisi, 8 (2), 196-211.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Bilal Çankır 0000-0001-5126-8769

Derya Semiz Çelik 0000-0001-8397-6671

Publication Date October 31, 2018
Acceptance Date July 31, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Çankır, B., & Semiz Çelik, D. (2018). Çalışan Performansı ve Mali Performans: Pozitif Ses Çıkarma, Psikolojik İyi-Oluş ve Çalışmaya Tutkunluk ile İlişkileri ve Otel İşletmeleri Örneği. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 54-67. https://doi.org/10.17336/igusbd.387588

Cited By











Psikolojik İyi Oluşun İş Becerikliliği Üzerine Etkisi
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi
Engin KANBUR
https://doi.org/10.15869/itobiad.851820




Örgütlerde Duygusal Bağlılık ve Performans İlişkisi
İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
Bilal ÇANKIR
https://doi.org/10.17336/igusbd.620845

 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)