Öz
Bu
makalede Hz. ʻÂişe
ile Mesrûḳ b. el-Ecdaʻ arasındaki çok özel Hoca-Öğrenci ilişkisi incelenmiştir.
Mesrûḳ’un rivâyetlerindeki satır arası bilgilerin bir arada göz önüne
alınmasıyla ortaya çıkan bu ilişki sahâbenin tabiûna yaptığı üstadlığın en
güzel örneklerinden biridir. Mesrûḳ’un mânevî dünyasında Hz. ʻÂişe’nin çok
önemli bir yeri vardır. Hz. ʻÂişe’nin de ona hem muhabbetinin hem de hürmetinin
olduğu anlaşılmaktadır. Mesrûḳ’un daha çok Kûfe ve
çevresinde yaşadığı düşünüldüğünde; Medîne’de bulunan Hz. ʻÂişe’den farklı
zamanlarda, farklı konularda ve çok sayıda rivâyet yapması dikkate şayandır.
İlmî meseleleri öğrenmek için Basra’ya ve Şam’a yolculuklar yaptığı belirtilen Mesrûḳ’un Medîne’ye de bu niyetle seferler yapmış
olduğu kuvvetle muhtemeldir. Görüşmeler esnasında Hz. ʻÂişe’nin Mesrûḳ’la ve
diğer misafirlerle perde arkasından muhatap olduğu anlaşılmaktadır. Hz. ʻÂişe’nin
Medîne’deki evi; hac seyahatleri sırrasında ise onun bulunduğu çadır herkese
açık bir mektep ve ilim merkezi vazifesi görmüştür. Kendisine her türlü mahrem
âilevî meselenin de sorulduğu Hz. ʻÂişe, müminlerin annesi sıfatıyla bunlara
cevap vermiştir. Mesrûḳ’un bir ilim talibi ve sahâbî öğrencisi olarak Hz. ʻÂişe’den
son derece önemli bilgiler alıp kendinden sonraki nesillere aktardığı
görülmektedir. Bunların arasında sadece ondan intikal eden hadîslerin ve özel
hatıraların bulunması ayrıca önemlidir. Rivâyetlerine bakıldığında Mesrûḳ’un,
Hz. ʻÂişe’nin yanında çeşitli gözlemler yapacak kadar çok zaman geçirdiği
anlaşılmaktadır. Bugüne ulaşan bütün İslâmî ilimler müktesebatının temelleri,
şüphesiz ki ashâb ve onların öğrencileri olan tâbiîlerin ilmî faaliyetleriyle
atılmıştır. Hicrî ilk asırdaki eğitim-öğretim faaliyetinin informel okullarının
en müstesnalarından biri Hz. ʻÂişe’ninkidir. Onun en yakın, en sevdiği ve en
güzide öğrencilerinden birinin Mesrûḳ b. el-Ecdaʻ olduğu anlaşılmaktadır.
Anahtar Kelimeler: İslâmi İlimler,
Tefsir, Hadîs, Hz. ʻÂişe, Mesrûḳ, Hicrî, İlk asır, Öğretim.
-
-
-
Abstract
In this article, the very special teacher-student relationship
between Hazrat Aisha and Masrūq Ibn al-Ajdaʻ is examined. This
relationship, which becomes clear when attention is paid to the detailed
informations in Masrūq's narrations (riwayats); It is one of the best examples
of teaching that the companions (sahaba) did to the tabi‘ūn
generation. In the spiritual world of Masrūq, Hazrat Aisha has a very
important place and It is understood that she has both love and respect for
him. Considering that Masrūq lives mostly in and around
Kufa; It is remarkable that he made many narrations at different times, on different
subjects, from Hazrat Aisha. It is highly probable that Masrūq, who is stated to have traveled
repeatedly to places such as Basra and Damascus to learn some religious issues,
has traveled many times to Madinah for this reason. During the conversations, Hazrat
Aisha spoke to Masrūq and other guests from the back of a curtain. The house of
Hazrat Aisha in Madinah has served as a school and learning center open to
everyone. As for the pilgrimage (Hajj) trips, her tent is on same mission. Hazrat Aisha was asked about all
kinds of private family issues and husband and wife relationships, and she
answered them as the mother of the believers (Ummu’l-muminīn). It is seen that Mesrūq, as a wisdom lover and student of companion,
received very important information from Hazrat Aisha and transferred it to the
next generations. Among these
narrations, it is also important to have hadiths and special memories that are
only conveyed by him. When the
narrations are examined, it is understood that Mesrūq
spent enough time to make various observations alongside Hazrat Aisha. The foundations of all the basic
Islamic sciences that have reached today to us are undoubtedly laid by the
scientific activities of the Companions (sahabas) and their students (tabi‘ūn).
One of the most magnificent of the informal schools of the teaching activity in
the first century is the school of Hazrat Aisha. It is understood that one of
her closest, favorite and most distinguished students was Mesrūq.
Keywords: Islamic Sciences, Tafsir, Hadith, Hazrat Aisha, Mesrūq, Hijri
First century, Teaching.
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | July 20, 2020 |
Submission Date | April 13, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 6 Issue: 2 |
A Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi, 2017'den bu yana TR DİZİN ULAKBİM tarafından taranmaya başlamıştır. Ayrıca, Citefactor, Rootindex, DRJI index, ResearchBib, Sobiad İndex, Scientific Indexing Services, İdealonline ve Eurasian Scientific Journal Index gibi ulusal ve uluslararası indexler tarafından da taranmaktadır. İsam ve Base Bielefeld Academic Search tarafından taranmaktadır.