Öz
Yaşamın
başlangıcı ve çeşitlenmesiyle ilgili, düşünce çevrelerinde yaratılış ve evrim
şeklinde temel iki yaklaşımdan bahsedilmektedir. Bunlardan ilki olan yaratılış
fikri daha çok inançla, evrim fikri ise bilimle ilişkilendirilmektedir. Ancak
her iki fikrin de üzerinde birleştikleri husus, yaşamın sürdürebilmesi için
evrendeki canlılığı destekleyen şartlardan her birinin, olması gereken şekilde
belli bir etkileşim içinde olması gerektiğidir. Yaratılış düşüncesine göre
evrenin özü olan madde, şuursuz olduğundan ne kendi basit varlığının ne de
başka karmaşık varlıkların kaynağı olabilir. Dolayısıyla evren, belli bir amaç
ve plan doğrultusunda hareket eden bir özne tarafından tek seferde tasarlanması
durumunda ancak mevcut formuna ulaşabilir. Evrim düşünesine göre ise madde,
tümüyle kör tesadüflere bağlı olarak işleyen mekanik bir sürecin sonucunda
mevcut formuna ulaşmıştır. Bu yaklaşımları birbirinden farklı kılan, mevcut formun
hangi yöntemle meydana geldiğinde düğümlenmektedir. Varlığın kaynağı konusunda
Müslüman teolojisi açısından önemli olan, tanrı ve evren arasında
yaratan-yaratıcı ilişkisinin kabul edilmesidir. Yani hem yaratılış hem de evrim
mümkündür; ayrıca yaratılışın başka şekillerde de olması mümkündür. Şu hâlde
varlığın niçin ve kim tarafından yaratıldığı sorularını cevaplama felsefe ve
dinin görevi iken; yaratılışın nasıl olduğunu tespit etmek bilimin görevidir. Bu
bağlamda çalışmada genel olarak varlığın kaynağı değil, meydana gelişi
hakkındaki görüşler değerlendirilmiştir.
Araştırmada
veri toplama yöntemi olarak, konuya ilişkin Müslüman kültüründeki klasik ve
modern eserlerden yararlanılmış; veri analizi yöntemi olarak ise tümevarım
metodu kullanılmıştır. Konu işlenirken, öncelikle yaratılış ve evrim
yaklaşımlarının Müslüman ve diğer kültürlerde neye karşılık geldiklerine dair
bulgulara ulaşılmış; sonrasında ise bunlar arasında mukayeseli bir analizin
nasıl yapılabileceğine ilişkin bir çözüm denemesi sunulmuştur.
Anahtar
Kavramlar: Kelâm, Varlık, Yaratılış, Tekâmül, Evrim
Hipotezi.
Abstract
There
are two basic approaches about the beginning and diversification of life,
namely creation and evolution in the circles of thought. The first of these is
the idea of creation is associated with belief whereas and the idea of
evolution is associated with science. However, what both ideas agree is that
each of the conditions that support life in the universe must have a certain
interaction as it should be. Matter, which is the essence of the universe
according to the idea of creation, cannot be the source of neither its own
simple being nor any other complex beings because it is unconscious. So thu
universe can only taken the form of the present if it is designed by a subject
who thinks and moves in line with a specific purpose and plan. According to the
idea of evolution, matter has reached its current form as a result of a
mechanical process that operates entirely due to blind chance. What
differentiates these approaches from each other is knotted by which method came
about the current form. What matters in terms of the Muslim theology of the
source of being is the acceptance of the creator-creative relationship between
God and universe. So both creation and evolution are possible. Also the
creation may be in other ways. While it is the duty of philosophy and religion
to answer the questions of why and by whom it was created; It is the duty of
science to determine how creation is. In this context, in the study, opinions
about the occurrence of the existence are evaluated in general, not the source
of it.
In the
research, mostly works were used classical and modern works in Muslim culture
related to the subject as data collection method. While the subject is being
researched firstly, findings about what the approaches of creation and
evolution correspond to in Muslim and other cultures have been reached.
Afterwards, a solution attempt were presedent on how to make a comparative
analysis among them.
Keywords: Kalām,
Existence, Creation, Taqāmul, Hypothesis of Evolution.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Temmuz 2020 |
Gönderilme Tarihi | 24 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 2 |
A Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi, 2017'den bu yana TR DİZİN ULAKBİM tarafından taranmaya başlamıştır. Ayrıca, Citefactor, Rootindex, DRJI index, ResearchBib, Sobiad İndex, Scientific Indexing Services, İdealonline ve Eurasian Scientific Journal Index gibi ulusal ve uluslararası indexler tarafından da taranmaktadır. İsam ve Base Bielefeld Academic Search tarafından taranmaktadır.