Research Article
BibTex RIS Cite

Alauddin Mansur’un Kur’ân-ı Azîm Muhtasar Tefsiri ve ‎Tefsir Metodu

Year 2025, Volume: 11 Issue: 1, 322 - 340, 15.01.2025
https://doi.org/10.69576/ihya.1586356

Abstract

Tefsir ilmi, insanların ilahî kitabı anlama çabalarının bir sonucu olarak ortaya çıkmıştır. ‎‎‎Kur’ân’ı anlama eylemini, bu faaliyetin yürütüldüğü dönem ve koşullarının ‎‎‎yanında müfessirin ilmi birikimi de belirlemiştir. Bu bağlamda zaman bakımından uzun ‎‎‎sayılacak bir süre zarfında Sovyetler Birliği Devleti’nin işgali ve kültürel asimile politikalarının ‎‎baskısı ‎altında kalan Türk Devletlerinde yetişen âlimlerin ilahi hitaba yaklaşımları ve ‎onu ‎açıklama ‎yöntemi ilmi açıdan incelenmesi gereken çalışmalardır. Nitekim çalışmada ‎öncellikle ‎araştırmada konu edinilen müfessir Alauddin Mansur’un (1952-2020 ) hayatı ‎ve ‎telifleri hakkında bilgi verilmiştir, Özbek asıllı Alauddin ‎Mansur, Orta ‎Asya’da, özellikle Kur’ân, ‎hadis, tefsir, fıkıh, tarih, Arap dili ve ‎belagat ilimlerinde derin ‎bilgiye sahip bir ‎âlim olarak tanınmaktadır. ‎İslam inancını baskılayan ‎Sovyetlerin hâkimiyeti altındaki ‎bir dönemde dünyaya gelen ‎ve böyle bir çevrede yetişmek ‎zorunda kalan müfessir, hem dinî ‎ilimler hem de edebiyat ‎alanında önemli telifler kaleme ‎almıştır. Onun dinî ‎ilimler alanında ‎müstesna konuma sahip olan eserleri ‎Özbek Türkçesine tercüme ederek halkına ‎sunması ‎ilmi açıdan kayda değer faaliyetlerdir. Tercüme eserlerinin yanında ilmi ‎‎birikiminden hareketle ve kendine özgü nitelikler ‎barındıran bir yöntemle yazdığı ‎eserleri de ‎vardır. Bunlardan biri de bu çalışmada konu ‎edinilen Kur’ân-ı Azîm Muhtasar ‎Tefsir adındaki ‎telifidir. Özbekçe kaleme alınan eser henüz Türkçeye çevrilmemiştir. Araştırmada zikredilen ‎eser bağlamında, müellifin Kur’ân ‎âyetlerini tefsir metodu işlenmiştir.‎ Alauddin Mansur, Kur’ân’-ı Azîm Muhtasar Tefsir eserinde geleneksel tefsir ‎metotlarını ‎‎kullanmakla birlikte vardığı sonuçları çağın ihtiyaçları doğrultusunda ve ‎halkının ‎‎anlayabileceği bir üslupla sunmuştur. Bu bakımdan eserinde rivâyet ve dirâyet ‎tefsir ‎metotları ‎birlikte kullanılmıştır. Müfessir rivâyet metodunu temel almakla birlikte ‎âyetlerin ‎açıklamasında ‎gerektiğinde ilmî birikimine dayanan yorumlarına da yer ‎vermiştir. ‎Tefsirinde sıklıkla ‎Kur’ân’ın Kur’ân’la tefsir edilmesi yöntemini ‎takip eden Mansur, telifinde ‎ulûmu’l-Kur’ân’a da yer vermiş, ele aldığı bazı ilimlerde ‎geniş izahatlarda ‎bulunmuştur. Örneğin Hurûf-ı-‎mukattaa konusunu işlerken ‎zikredilen harflere dair insanın ‎bilgisinin sınırlı olduğunu ‎dolayısıyla bu alandaki ‎bilginin Allah’ın takdirinde olduğunu ‎vurgulamıştır. İ’cazu’l-‎Kur’ân hususunda ise Kur’ân’ın ‎eşsizliğini, belagatini ve geleceğe dair ‎doğru ‎haberler vermesini delil olarak göstermiştir. Ona ‎göre sayılan bu özellikler, Kur’ân’ın ‎‎ilahi bir mucize olduğuna delalet eden argümanlardır. ‎Makalede yöntem olarak ‎müellifin ‎eserleri taranarak elde edilen bilgiler analiz edilerek ‎aktarılmaya çalışılmıştır. ‎Çalışmada ‎Alauddin Mansur’un tefsir eserinde klasik ve modern ‎tefsir metodlarını ‎kullandığı, ulûmu’l-‎Kur’ân konularına değindiği, ulaştığı malumatı ‎dönemin koşullarına ‎uygun biçimde muhataba ‎yansıttığı sonucuna varılmıştır. Alauddin Mansur, Kur’an’-ı Azim Muhtasar Tefsir eserinde geleneksel tefsir ‎metodlarını ‎kullanmakla birlikte vardığı sonuçları çağın ihtiyaçları doğrultusunda ve ‎halkının ‎anlayabileceği bir üslupla sunmuştur. Bu bakımdan eserinde rivayet ve dirayet ‎tefsir metotları ‎birlikte işlenmiştir. Müfessir rivayet metodunu temel almakla birlikte ‎ayetlerin açıklamasında ‎gerektiğinde ilmi birikimine dayanan yorumlarına da yer ‎vermiştir. Müelif, tefsirinde sıklıkla ‎Kur’an’ın Kur’an’la tefsir edilmesi yöntemini ‎kullanmıştır. Telifinde ulûmu’l-Kur’an ilimlerine ‎de yer veren müellif bazı ilimlerde ‎geniş izahatlarda da bulunmuştur. Örneğin hurûf-ı-‎mukattaa konusunu işlerken ‎zikredilen harflere dair insanın bilgisinin sınırlı olduğunu ‎dolayısıyla bu alandaki ‎bilginin Allah’ın takdirinde olduğunu vurgulamıştır. Yine İ’cazu’l-‎Kur’an (Kur’an’ın ‎mucizeliği) hususunda ise Kur’an’ın eşsizliğini, belagatini ve geleceğe dair ‎doğru ‎haberler vermesini delil olarak göstermiştir. Ona göre sayılan bu özellikler, Kur’an’ın ‎‎ilahi bir mucize olduğunu delalet eden argümanlardır. Makalede yöntem olarak ‎müellifin ‎eserleri taranarak elde edilen bilgiler analiz edilerek aktarılmaya çalışıldı. ‎Araştırmada ‎Alauddin Mansur’un tefsir eserinde klasik ve modern tefsir metodlarını ‎kullandığı, ulûmu’l-‎Kur’an konularına değindiği, ulaştığı malumatı dönemin koşullarına ‎uygun biçimde muhataba ‎yansıttığı sonucuna varıldı.‎

References

  • Abdurahimoğlu, Yunus. “Özbekistan’da Sovyetler Dönemi Kur’ân-ı Kerim Tercüme Faaliyetleri ‎‎(Şark Yulduzı Dergisi Örneği)”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 8/3 (2019), 1596-1612.‎ https://doi.org/10.15869/itobiad.582865
  • Abdülmecit, Hasanhon Yahyo. “Özbek Tilidagi Qur’an Tafsirleri ve ‎Tarcimalari Haqida”. Erişim 10 Temmuz 2023. ‎https://quran.uz/maqola/1891‎.
  • ‎Albayrak, Halis. Kur’ân’ın Bütünlüğü Üzerine. İstanbul: Şule Yayınları, 1993.
  • Begavî, Muhammed el-Ferrâ. Meʿâlimü’t-tenzîl. thk. Muhammed Abdullah en-Nemr vd. 8 Cilt. Riyad: Dâr Taybe, 1990‎.
  • Celal, Vahit. “İslam Felsefesinin Doğuşu”. İslam Felsefesi. ed. İrfan Görkaş - Kamil Sarıtaş. 19-38. İstanbul: ‎Lisans Yayıncılık, 2023.‎
  • Cerrahoğlu, İsmail. Tefsir Tarihi. Akara: Fecr Yayınları, 2010.‎
  • Cerrahoğlu, İsmail. Tefsir Usûlü. Ankara: TDV Yayınları, 2012.‎
  • Fergani, Hacı Ekber. “Bağımsızlık Sonrası Özbekistan’da Yayımlanan Özbekçe Meal ve Tefsir ‎Çalışmaları”. Akif 52/2 (2022), 73-90. https://doi.org/10.51121/akif.2022.23
  • Kur’ân-ı Kerîm Meâli. çev. Halil Altuntaş - Muzaffer Şahin. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 12. Basım, 2011.
  • “Kur’on Naşri – Tarihiy Hodisa”. Şark Yuldizi 7. Temmuz 1990, 167-170.
  • Mansur, Alauddin. İmam-ı Âzam Büyük İmamımız.‎ Taşkent: ‎Gafur Gulam, 1999.
  • Mansur, Alauddin. Kur’ân-ı Azim Muhtasar Tefsiri. 2 Cilt. Oş: ‏Rıdvan 2016.‎
  • Mansur, Alauddin.‎‏ ‎Kur’ân-ı Kerim Özbekçe İzahlı Tercüme. Taşkent: Çölpon, 2001.
  • Marifet, Muhammed Hadi. Kur'ân İlimleri. çev. Burhanettin Dağ. İstanbul: Kevser Yayınları, 2009.
  • Oʻzbekiston musulmonlari idorasi. “Shayx Alouddin Mansur Haqida…”. Erişim 10 Kasım 2024. http://old.muslim.uz/index.php/maqolalar/item/23159-shajkh-alouddin-mansur-a-ida
  • Qodiriy, Abdulla. O‘tkan Kunlar. Taşkent: Yangi Asr Avlodi, 2012.
  • Reşid, İmâduddin Muhammed. Esbâbu’n-Nüzûl ve Eseruhe fi Beyânin en-Nusûs. Şam: Dâru’ş-Şihâb, 1999.
  • Süyûtî, Celâlüddîn. ed-Dürrü’l-mensûr fi’t-tefsîr bi’l-meʾsûr. thk. Abdullah b. Abdulmuhsin et-Turkî. 17 Cilt. Kahire: Merkezu’l-‎Hicr li’l-Buhûsi’l-İslâmî, 2003.
  • Şahin, Mehmet Emin. “Kur’an’ın Bireyi İnşa Mucizesi (Tehaddî Âyetleri Bağlamında Muhammed Hüseyin Fadlallah’ın Kur’ân İ’câzına Yaklaşımı)”. Hakkari İlahiyat Yazıları II. ed. Zekerya Sarıbulak - Mahsum Aslan. 75-89. Van: Peywend Yayınları, 2021.
  • Şahin, Mehmet Emin. Kur’ân Âyetleri Işığında Cahiliye Toplumundan İslam Toplumuna Değişim Süreci. Ankara: İlahiyat Yayınları, 2023.
  • Şahin, Mehmet Emin.‎ ‎Kur’ân Tefsirinin Felsefi ve İş’ârî İmkânı (Molla Sadra Örneği). Ankara: İlahiyat Yayınları, ‎‎2023.‎
  • Turgut, Ali. Tefsir Usulü ve Kaynakları. İstanbul: İFAV ‎Yayınları, 1991.‎
  • Youtube. “Alouddin Mansur kim edilar?. Erişim 10 Kasım 2024. https://www.youtube.com/watch?v=xFmTMDntpFo
  • Youtube. “ISLOM MA’RIFATI SHAYX ALOUDDIN MANSUR 19 03 2018 TO’LIQ SHAKLI”. Erişim 20.10.2024. https://www.youtube.com/watch?v=q9lIR6a9S6w
  • Zerkeşî, Bedruddîn Muhammed b. Abdullah. el-Burhân fî Ulûmi’l-Kur’ân. thk. Ebu’l-Fadl ed-‎Dimyâtî. Kahire: Dâru’l-Hadîs, 2006.
  • Zürkânî, Muhammed Abdülazîm. Menâhilü’-l-İrfân fi Ulûmü’l-Kur’ân. thk. Ahmed Şemsüddîn. 2 Cilt. Beyrut: Dârü’l-Kitâbi’l-Arabî, 1. Basım, 2003.
  • “Abdulla Qodiriy”. O‘zbekiston Milliy Ensiklopediyasi. Erişim 25 Aralık 2024. https://n.ziyouz.com/books/uzbekiston_milliy_ensiklopediyasi/O'zbekiston%20Milliy%20Ensiklopediyasi%20-%20A%20harfi.pdf
  • Alisher Navoiy İnstuti. “Buyuk Mufassir Shayx Alouddin Mansur”. Erişim 14 Kasım 2024. https://alishernavoiy.org/Uz/uz-bujuk-mufassir-shajh-alouddin-mansur/‎

Alauddin Mansur’s Qur’ān-i Azīm Mukhtasar Tafsir and His ‎Methodology in Tafsir

Year 2025, Volume: 11 Issue: 1, 322 - 340, 15.01.2025
https://doi.org/10.69576/ihya.1586356

Abstract

The science of tafsir (Qur’ānic exegesis) emerged from human efforts to understand the divine ‎scripture. Consequently, the process of interpreting the Qur’ān is influenced not only by the ‎historical context and conditions in which it takes place but also by the scholarly background of the ‎mufassir (interpreter). In this context, the approaches and methods of tafsir employed by ‎scholars from Turkish states under the pressures of Soviet occupation and its ‎cultural assimilation policies represent an important subject for academic study. This paper ‎primarily focuses on the life of the mufassir Alauddin Mansur, the central figure of this ‎research. It provides a brief overview of his works, highlighting his significant contributions. Of ‎Uzbek origin, Alauddin Mansur was a scholar recognized for his extensive knowledge and ‎expertise in various fields, including the Qur’ān, hadith, tafsir, fiqh, history, Arabic ‎language, and rhetoric. Born and raised during Soviet domination, which suppressed Islamic beliefs, Mansur produced significant works in both religious sciences and ‎literature. His translations of religious texts into Uzbek Turkish, making them accessible to his people, ‎represent a key aspect of his scholarly legacy. In addition to his translated works, he also authored ‎original works with a distinctive methodology informed by his scholarly expertise. One such ‎work is his Qur’ān-i Azīm Mukhtasar Tafsir, which is the focus of this study. This paper ‎examines the tafsir methods employed by Alauddin Mansur in this particular work. In his ‎Qur’ān-i Azīm Mukhtasar Tafsir, Mansur uses traditional tafsir methods while ‎presenting his conclusions in a style accessible to the people and aligned with the needs of the ‎time. Both narrative (riwāyah) and rational (dirāyah) tafsir methods are employed. While primarily relying on the narrative approach, Mansur also incorporates interpretations ‎based on his scholarly expertise when necessary. He frequently utilizes tafsir al-Qur’ān ‎bi’l-Qur’ān (interpreting the Qur’ān through the Qur’ān itself). The author also integrates the ‎sciences of the Qur’ān (ulūm al-Qur’ān) into his tafsir, providing extensive explanations in ‎specific areas. For instance, when addressing the issue of hurūf al-muqattaʿa (disjointed letters), ‎he emphasizes the limitations of human knowledge regarding these letters, asserting that Allah ultimately ‎determines the knowledge in this area. Furthermore, regarding iʿjāz al-Qur’ān (the miraculous ‎nature of the Qur’ān), he argues that the Qur’ān’s uniqueness, eloquence, and ability to convey ‎accurate prophecies about the future serve as evidence of its divine origin. According to him, ‎these features are compelling arguments for the Qur’ān’s divine nature. This research analyzes ‎and presents the findings from a review of Mansur’s works. It concludes that ‎Alauddin Mansur employed classical and modern tafsir methods in his exegesis, addressed the ‎topics of ulūm al-Qur’ān, and presented his findings in a manner that was relevant and ‎accessible to the circumstances of his time.

References

  • Abdurahimoğlu, Yunus. “Özbekistan’da Sovyetler Dönemi Kur’ân-ı Kerim Tercüme Faaliyetleri ‎‎(Şark Yulduzı Dergisi Örneği)”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 8/3 (2019), 1596-1612.‎ https://doi.org/10.15869/itobiad.582865
  • Abdülmecit, Hasanhon Yahyo. “Özbek Tilidagi Qur’an Tafsirleri ve ‎Tarcimalari Haqida”. Erişim 10 Temmuz 2023. ‎https://quran.uz/maqola/1891‎.
  • ‎Albayrak, Halis. Kur’ân’ın Bütünlüğü Üzerine. İstanbul: Şule Yayınları, 1993.
  • Begavî, Muhammed el-Ferrâ. Meʿâlimü’t-tenzîl. thk. Muhammed Abdullah en-Nemr vd. 8 Cilt. Riyad: Dâr Taybe, 1990‎.
  • Celal, Vahit. “İslam Felsefesinin Doğuşu”. İslam Felsefesi. ed. İrfan Görkaş - Kamil Sarıtaş. 19-38. İstanbul: ‎Lisans Yayıncılık, 2023.‎
  • Cerrahoğlu, İsmail. Tefsir Tarihi. Akara: Fecr Yayınları, 2010.‎
  • Cerrahoğlu, İsmail. Tefsir Usûlü. Ankara: TDV Yayınları, 2012.‎
  • Fergani, Hacı Ekber. “Bağımsızlık Sonrası Özbekistan’da Yayımlanan Özbekçe Meal ve Tefsir ‎Çalışmaları”. Akif 52/2 (2022), 73-90. https://doi.org/10.51121/akif.2022.23
  • Kur’ân-ı Kerîm Meâli. çev. Halil Altuntaş - Muzaffer Şahin. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 12. Basım, 2011.
  • “Kur’on Naşri – Tarihiy Hodisa”. Şark Yuldizi 7. Temmuz 1990, 167-170.
  • Mansur, Alauddin. İmam-ı Âzam Büyük İmamımız.‎ Taşkent: ‎Gafur Gulam, 1999.
  • Mansur, Alauddin. Kur’ân-ı Azim Muhtasar Tefsiri. 2 Cilt. Oş: ‏Rıdvan 2016.‎
  • Mansur, Alauddin.‎‏ ‎Kur’ân-ı Kerim Özbekçe İzahlı Tercüme. Taşkent: Çölpon, 2001.
  • Marifet, Muhammed Hadi. Kur'ân İlimleri. çev. Burhanettin Dağ. İstanbul: Kevser Yayınları, 2009.
  • Oʻzbekiston musulmonlari idorasi. “Shayx Alouddin Mansur Haqida…”. Erişim 10 Kasım 2024. http://old.muslim.uz/index.php/maqolalar/item/23159-shajkh-alouddin-mansur-a-ida
  • Qodiriy, Abdulla. O‘tkan Kunlar. Taşkent: Yangi Asr Avlodi, 2012.
  • Reşid, İmâduddin Muhammed. Esbâbu’n-Nüzûl ve Eseruhe fi Beyânin en-Nusûs. Şam: Dâru’ş-Şihâb, 1999.
  • Süyûtî, Celâlüddîn. ed-Dürrü’l-mensûr fi’t-tefsîr bi’l-meʾsûr. thk. Abdullah b. Abdulmuhsin et-Turkî. 17 Cilt. Kahire: Merkezu’l-‎Hicr li’l-Buhûsi’l-İslâmî, 2003.
  • Şahin, Mehmet Emin. “Kur’an’ın Bireyi İnşa Mucizesi (Tehaddî Âyetleri Bağlamında Muhammed Hüseyin Fadlallah’ın Kur’ân İ’câzına Yaklaşımı)”. Hakkari İlahiyat Yazıları II. ed. Zekerya Sarıbulak - Mahsum Aslan. 75-89. Van: Peywend Yayınları, 2021.
  • Şahin, Mehmet Emin. Kur’ân Âyetleri Işığında Cahiliye Toplumundan İslam Toplumuna Değişim Süreci. Ankara: İlahiyat Yayınları, 2023.
  • Şahin, Mehmet Emin.‎ ‎Kur’ân Tefsirinin Felsefi ve İş’ârî İmkânı (Molla Sadra Örneği). Ankara: İlahiyat Yayınları, ‎‎2023.‎
  • Turgut, Ali. Tefsir Usulü ve Kaynakları. İstanbul: İFAV ‎Yayınları, 1991.‎
  • Youtube. “Alouddin Mansur kim edilar?. Erişim 10 Kasım 2024. https://www.youtube.com/watch?v=xFmTMDntpFo
  • Youtube. “ISLOM MA’RIFATI SHAYX ALOUDDIN MANSUR 19 03 2018 TO’LIQ SHAKLI”. Erişim 20.10.2024. https://www.youtube.com/watch?v=q9lIR6a9S6w
  • Zerkeşî, Bedruddîn Muhammed b. Abdullah. el-Burhân fî Ulûmi’l-Kur’ân. thk. Ebu’l-Fadl ed-‎Dimyâtî. Kahire: Dâru’l-Hadîs, 2006.
  • Zürkânî, Muhammed Abdülazîm. Menâhilü’-l-İrfân fi Ulûmü’l-Kur’ân. thk. Ahmed Şemsüddîn. 2 Cilt. Beyrut: Dârü’l-Kitâbi’l-Arabî, 1. Basım, 2003.
  • “Abdulla Qodiriy”. O‘zbekiston Milliy Ensiklopediyasi. Erişim 25 Aralık 2024. https://n.ziyouz.com/books/uzbekiston_milliy_ensiklopediyasi/O'zbekiston%20Milliy%20Ensiklopediyasi%20-%20A%20harfi.pdf
  • Alisher Navoiy İnstuti. “Buyuk Mufassir Shayx Alouddin Mansur”. Erişim 14 Kasım 2024. https://alishernavoiy.org/Uz/uz-bujuk-mufassir-shajh-alouddin-mansur/‎
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tafsir
Journal Section Articles
Authors

Yunus Abdurahimoğlu 0000-0002-3008-5397

Early Pub Date January 15, 2025
Publication Date January 15, 2025
Submission Date November 16, 2024
Acceptance Date January 7, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 11 Issue: 1

Cite

ISNAD Abdurahimoğlu, Yunus. “Alauddin Mansur’un Kur’ân-ı Azîm Muhtasar Tefsiri Ve ‎Tefsir Metodu”. İhya Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi 11/1 (January 2025), 322-340. https://doi.org/10.69576/ihya.1586356.

A Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi, 2017'den bu yana TR DİZİN ULAKBİM tarafından taranmaya başlamıştır. Ayrıca, Citefactor, Rootindex, DRJI index, ResearchBib, Sobiad İndex, Scientific Indexing Services, İdealonline ve Eurasian Scientific Journal Index  gibi ulusal ve uluslararası indexler tarafından da taranmaktadır. İsam ve Base Bielefeld Academic Search tarafından taranmaktadır.


             

1200px-Cc_by-nc_icon.svg.png