Research Article
BibTex RIS Cite

CEP TELEFONU SATIN ALMA KARARINDA MARKANIN ETKİSİ: Y KUŞAĞI TÜKETİCİLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2020, Volume: 4 Issue: 4, 215 - 228, 23.12.2020

Abstract

Bu çalışmanın amacı, cep telefonu tercihinde markanın satın alma kararına etkisinin Y kuşağı üzerinde belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda Y kuşağı yaş aralığında olan ve son bir yılda cep telefonu satın almış 231 kişi ile yüz yüze anket yapılmıştır. Çalışma, Harran Üniversitesi Meslek Yüksek Okullarında görevli genç akademisyenler ve üniversite öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Toplanan verilerin yapısal eşitlik modellemesi kullanılarak, AMOS ve SPSS istatistiksel paket programları ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre markanın prestiji, ismi ve güvenilirliği Y kuşağı tüketicilerin satın kararına önemli ölçüde etki etmektedir. Bunun yanında markanın fiyatı, reklam kampanyaları ve teknik servis hizmetleri de bu kararı daha az etkilemektedir. Diğer taraftan cep telefonu markalarının üretim yaptığı yer ve sosyal sorumluluk projelerine verdiği önem satın alma kararına etki etmemektedir.

Thanks

Sayın Editör, Telif hakkı formunu sitenizde bulamadığımdan dolayı başka bir derginiz telif hakkını Sizin dergiye uyarlayarak düzenledim. Yardımlarınız için teşekkür ederim. Doç Dr. Yakup DURMAZ

References

  • AKIN, M. (2017) Cep Telefonu Markalarına Yönelik Memnuniyetin Genç Tüketicilerin Marka Sadakatine Etkisi, Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Yıl: Ocak 2017 Cilt-Sayı: 10(1) ss: 98-110
  • BUSHMAN, B. J. (1993). What’s in a name? The moderating role of public self-consciousness on the relation between brand label and brand preference. Journal of Applie Psychology, 78(5), 857–861.
  • CANKURT, M., & MİRAN, B. "Aydın yöresinde çiftçilerin traktör satın alma eğilimleri üzerine bir araştırma." Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi 47, no. 1, 43-51.
  • CHOW, M.M., CHEN, L. H., YEOX, J.A. & WONG, P. W. (2012), “Conceptual Paper: Factors Affecting the Demand of Smartphone among Young Adult” International Journal on Social Science Economics & Art, 2(2), 44-49.
  • ÇAKIR, F. & DEMİR, N. (2014). Üniversite öğrencilerinin akıllı telefon satın alma tercihlerini belirlemeye yönelik bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29(1), 213-243.
  • ÇEMREK, F., & FİLİZ, Z. (2012). Tüketicilerin Ürün Tercihi: Cep Telefonu Tercihi Örneği. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 7(13), 265-287.
  • DEMİRGÜNEŞ, B. K. (2015). Sosyal sorumluluk projelerine yönelik tutumun, satın alma davranışı ve satın alma niyeti üzerindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 33(3).
  • DUNN, M. G., & MURPHY, P. E. (1986). Research note: The influence of perceived risk on brand preference for supermarket products. Journal ofRetailing, 62(2), 204–216.
  • DURMAZ, Y., & ŞERBETÇİ, G. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Tercihlerini Etkileyen Faktörler ve Bir Uygulama. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 8(14), 109-136.
  • DURMAZ, Y. & DAĞ. K (2018), Marka Özgünlüğünün Marka Sadakati Üzerindeki Etkileri: Cep Telefonu Markaları Üzerine Bir Araştırma, Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi Yıl: 2018, 10(19): 489-501.
  • EFENDİOĞLU İ.H., & DURMAZ, Y. (2016). Brand Management in Retailing with Customer and Producer Perspective.IOSR Journal of Business and Management (IOSR-JBM). Volume 18, Issue 7 .Ver. I, PP 54-58.
  • EFENDİOĞLU, İ.H. (2019). The Impact of Conspicuous Consumption in Social Media on Purchasing Intentions. İşletme Araştırmaları Dergisi. Journal Of Busıness Research Turk, 2019, 11(3), 2176-2190, https://doi.org/10.20491/isarder.2019.732.
  • FORBES, (2019). The World's Most Valuable Brands. https://www.forbes.com/powerful brands/list/#tab:rank (15.11.2019).
  • GAVCAR, E., & DİDİN, S. (2012). Tüketicilerin “perakendeci markalı” ürünleri satın alma kararlarını etkileyen faktörler: Muğla il merkezi’nde bir araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 3(6), 21-32.
  • GÜLMEZ, M. (2005), Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Satın Alma ve Kullanımı Etkileyen Faktörler: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi ile Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesinde Bir Uygulama, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı: 24: 37-62.
  • IDC (2019) Smartphone Market Share. https://www.idc.com/promo/smartphone-market share/vendor (16.09.2019).
  • İBRAHIM, I. I., SUBARI, K. A., KASSIM, K. M. & MOHAMOOD, S. K. B. (2013), “Antecedent Stirring Purchase Intention of Smartphone among Adolescents in Perlis” International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 3(12), 84-97.
  • KIRAL, E.(2018), Markov Analizi ile Cep Telefonu Operatör Tercihlerinin Belirlenmesi: Adana İli Üzerine Bir Uygulama, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 27, Sayı 1, 2018, Sayfa 35-47
  • KOTLER, P. & ARMSTRONG, G. (2007), Principle of Marketing 12th edition, Pearson Education, Boston, MA.
  • KOTLER, P. & KELLER, K. (2012), Marketing Management 14th Edition, Pearson Education, Boston, MA.
  • LAY-YEE, K., KOK-SİEW, H. & YİN-FAH, B. C. (2013), “Factors Affecting Smartphone Purchase Decision among Malaysian Generation Y” International Journal of Asian Social Science, 3(12), 2426-2440.
  • MALTEPE, H.M. (2009), Factors Affectıng Mobıle Phone Repurchase Behavıor Of Amerıcan And Turkısh Unıversıty Students, Boğaziçi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi,
  • MARANGOZ, M. (2007). Ağızdan ağıza iletişimin müşterilerin satın alma davranışlarına etkileri: Cep telefonu pazarına yönelik bir araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2), 395-412.
  • MRAMBA, N.R. (2015), Does the Brand Name Matter to Purchase Decision? The Case of Mobile Phone, European Journal of Business and Management, Vol.7, No.4, 2015: 335-343.
  • SATA, M. (2013). Factors affecting consumer buying behavior of mobile phone devices. Mediterranean Journal of Social Sciences, 4(12), 103.
  • SENGUPTA, J. & FİTZSİMONS, G. J.(2000). The effects of analysing reasons for brand preferences: Disruption or reinforcement. Journal of Marketing Research, 37(3), 318–330.
  • SHAHZAD, K., & SOBİA, R. (2013). Investıgatıng the factors affectıng youth brand choıce for mobıle phones purchase-a study of prıvate unıversıtıes students of peshawar. Management & Marketing, 8(2).
  • STATİSCA (2019) Global market share held by leading smartphone vendors from 4th quarter 2009 to 2nd quarter 2019. https://www.statista.com/statistics/271496/global-market share-held-by-smartphone-vendors-since-4th-quarter-2009/ (16.03.2020)
  • SÜTÜTEMİZ, N., ÇİFTYİLDİZ, S. S., & KONUK, F. A. (2009). Paketlenmiş Süt İçin Ambalaj Özelliklerinin Algılanan Önemi ve Satın Alma Davranışına Etkisi: İstanbul İli Örneği. ŞİMŞEK, B.A (2011) Cep Telefonu Pazarı ve İzmir’de Ortaöğrenim Öğrencilerinin Cep Telefonu Satın Alma Davranışları, Yaşar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi
  • TATLI, H. (2015) Akıllı Telefon Seçiminin Belirleyicileri: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama, Çankırı Karatekin Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Y.2015, Cilt 5, Sayı 2: 549-567
  • TAYFUN, N.Ö., VE BURAK, Ö. (2016). Çevreci Ürünlerin Tüketicilerin Satın Alma Kararlarındaki Yeri Üzerine Bir Uygulama. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(3): 185-198.
  • UDDİN, M. R., LOPA, N. Z., & OHEDUZZAMAN, M. (2014). Factors Affectıng Customers'buyıng Decısıons Of Mobıle Phone: A Study On Khulna Cıty, Bangladesh. International Journal of Managing Value and Supply Chains, 5(2), 21.
  • YANG, J., HE, X., & LEE, H. (2007). Social reference group influence on mobile phone purchasing behaviour: a cross-nation comparative study. International Journal of Mobile Communications, 5(3), 319-338.
  • ZAJONC, R. B. (1980). Feeling and thinking: Preferences need no inferences. American Psychologist, 35, 151–175.
  • ZENGİN, S. (2012). Markanın tüketici davranışlarına etkisi ve otomotiv sektörü üzerine bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Adıyaman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim
Year 2020, Volume: 4 Issue: 4, 215 - 228, 23.12.2020

Abstract

References

  • AKIN, M. (2017) Cep Telefonu Markalarına Yönelik Memnuniyetin Genç Tüketicilerin Marka Sadakatine Etkisi, Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Yıl: Ocak 2017 Cilt-Sayı: 10(1) ss: 98-110
  • BUSHMAN, B. J. (1993). What’s in a name? The moderating role of public self-consciousness on the relation between brand label and brand preference. Journal of Applie Psychology, 78(5), 857–861.
  • CANKURT, M., & MİRAN, B. "Aydın yöresinde çiftçilerin traktör satın alma eğilimleri üzerine bir araştırma." Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi 47, no. 1, 43-51.
  • CHOW, M.M., CHEN, L. H., YEOX, J.A. & WONG, P. W. (2012), “Conceptual Paper: Factors Affecting the Demand of Smartphone among Young Adult” International Journal on Social Science Economics & Art, 2(2), 44-49.
  • ÇAKIR, F. & DEMİR, N. (2014). Üniversite öğrencilerinin akıllı telefon satın alma tercihlerini belirlemeye yönelik bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29(1), 213-243.
  • ÇEMREK, F., & FİLİZ, Z. (2012). Tüketicilerin Ürün Tercihi: Cep Telefonu Tercihi Örneği. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 7(13), 265-287.
  • DEMİRGÜNEŞ, B. K. (2015). Sosyal sorumluluk projelerine yönelik tutumun, satın alma davranışı ve satın alma niyeti üzerindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 33(3).
  • DUNN, M. G., & MURPHY, P. E. (1986). Research note: The influence of perceived risk on brand preference for supermarket products. Journal ofRetailing, 62(2), 204–216.
  • DURMAZ, Y., & ŞERBETÇİ, G. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Tercihlerini Etkileyen Faktörler ve Bir Uygulama. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 8(14), 109-136.
  • DURMAZ, Y. & DAĞ. K (2018), Marka Özgünlüğünün Marka Sadakati Üzerindeki Etkileri: Cep Telefonu Markaları Üzerine Bir Araştırma, Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi Yıl: 2018, 10(19): 489-501.
  • EFENDİOĞLU İ.H., & DURMAZ, Y. (2016). Brand Management in Retailing with Customer and Producer Perspective.IOSR Journal of Business and Management (IOSR-JBM). Volume 18, Issue 7 .Ver. I, PP 54-58.
  • EFENDİOĞLU, İ.H. (2019). The Impact of Conspicuous Consumption in Social Media on Purchasing Intentions. İşletme Araştırmaları Dergisi. Journal Of Busıness Research Turk, 2019, 11(3), 2176-2190, https://doi.org/10.20491/isarder.2019.732.
  • FORBES, (2019). The World's Most Valuable Brands. https://www.forbes.com/powerful brands/list/#tab:rank (15.11.2019).
  • GAVCAR, E., & DİDİN, S. (2012). Tüketicilerin “perakendeci markalı” ürünleri satın alma kararlarını etkileyen faktörler: Muğla il merkezi’nde bir araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 3(6), 21-32.
  • GÜLMEZ, M. (2005), Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Satın Alma ve Kullanımı Etkileyen Faktörler: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi ile Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesinde Bir Uygulama, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı: 24: 37-62.
  • IDC (2019) Smartphone Market Share. https://www.idc.com/promo/smartphone-market share/vendor (16.09.2019).
  • İBRAHIM, I. I., SUBARI, K. A., KASSIM, K. M. & MOHAMOOD, S. K. B. (2013), “Antecedent Stirring Purchase Intention of Smartphone among Adolescents in Perlis” International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 3(12), 84-97.
  • KIRAL, E.(2018), Markov Analizi ile Cep Telefonu Operatör Tercihlerinin Belirlenmesi: Adana İli Üzerine Bir Uygulama, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 27, Sayı 1, 2018, Sayfa 35-47
  • KOTLER, P. & ARMSTRONG, G. (2007), Principle of Marketing 12th edition, Pearson Education, Boston, MA.
  • KOTLER, P. & KELLER, K. (2012), Marketing Management 14th Edition, Pearson Education, Boston, MA.
  • LAY-YEE, K., KOK-SİEW, H. & YİN-FAH, B. C. (2013), “Factors Affecting Smartphone Purchase Decision among Malaysian Generation Y” International Journal of Asian Social Science, 3(12), 2426-2440.
  • MALTEPE, H.M. (2009), Factors Affectıng Mobıle Phone Repurchase Behavıor Of Amerıcan And Turkısh Unıversıty Students, Boğaziçi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi,
  • MARANGOZ, M. (2007). Ağızdan ağıza iletişimin müşterilerin satın alma davranışlarına etkileri: Cep telefonu pazarına yönelik bir araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2), 395-412.
  • MRAMBA, N.R. (2015), Does the Brand Name Matter to Purchase Decision? The Case of Mobile Phone, European Journal of Business and Management, Vol.7, No.4, 2015: 335-343.
  • SATA, M. (2013). Factors affecting consumer buying behavior of mobile phone devices. Mediterranean Journal of Social Sciences, 4(12), 103.
  • SENGUPTA, J. & FİTZSİMONS, G. J.(2000). The effects of analysing reasons for brand preferences: Disruption or reinforcement. Journal of Marketing Research, 37(3), 318–330.
  • SHAHZAD, K., & SOBİA, R. (2013). Investıgatıng the factors affectıng youth brand choıce for mobıle phones purchase-a study of prıvate unıversıtıes students of peshawar. Management & Marketing, 8(2).
  • STATİSCA (2019) Global market share held by leading smartphone vendors from 4th quarter 2009 to 2nd quarter 2019. https://www.statista.com/statistics/271496/global-market share-held-by-smartphone-vendors-since-4th-quarter-2009/ (16.03.2020)
  • SÜTÜTEMİZ, N., ÇİFTYİLDİZ, S. S., & KONUK, F. A. (2009). Paketlenmiş Süt İçin Ambalaj Özelliklerinin Algılanan Önemi ve Satın Alma Davranışına Etkisi: İstanbul İli Örneği. ŞİMŞEK, B.A (2011) Cep Telefonu Pazarı ve İzmir’de Ortaöğrenim Öğrencilerinin Cep Telefonu Satın Alma Davranışları, Yaşar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi
  • TATLI, H. (2015) Akıllı Telefon Seçiminin Belirleyicileri: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama, Çankırı Karatekin Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Y.2015, Cilt 5, Sayı 2: 549-567
  • TAYFUN, N.Ö., VE BURAK, Ö. (2016). Çevreci Ürünlerin Tüketicilerin Satın Alma Kararlarındaki Yeri Üzerine Bir Uygulama. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(3): 185-198.
  • UDDİN, M. R., LOPA, N. Z., & OHEDUZZAMAN, M. (2014). Factors Affectıng Customers'buyıng Decısıons Of Mobıle Phone: A Study On Khulna Cıty, Bangladesh. International Journal of Managing Value and Supply Chains, 5(2), 21.
  • YANG, J., HE, X., & LEE, H. (2007). Social reference group influence on mobile phone purchasing behaviour: a cross-nation comparative study. International Journal of Mobile Communications, 5(3), 319-338.
  • ZAJONC, R. B. (1980). Feeling and thinking: Preferences need no inferences. American Psychologist, 35, 151–175.
  • ZENGİN, S. (2012). Markanın tüketici davranışlarına etkisi ve otomotiv sektörü üzerine bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Adıyaman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Economics
Journal Section Articles
Authors

İbrahim Halil Efendioğlu 0000-0002-4968-375X

Adnan Talha Mutlu This is me

Yakup Durmaz 0000-0003-0332-4185

Publication Date December 23, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 4 Issue: 4

Cite

APA Efendioğlu, İ. H., Mutlu, A. T., & Durmaz, Y. (2020). CEP TELEFONU SATIN ALMA KARARINDA MARKANIN ETKİSİ: Y KUŞAĞI TÜKETİCİLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. G.Ü. İslahiye İİBF Uluslararası E-Dergi, 4(4), 215-228.