The present study sought to review teachers and students’ views on decision making skill which was included in the social studies lesson curriculum. The researchers conducted the study with the participation of nine students from grade seven and a social studies teacher in a secondary school in the center of Adıyaman during the academic year of 2019 and 2020. In determining the working group, the researchers used convenience sampling method. The researchers designed the study according to qualitative research pattern. The researchers collected the data of the study via the Teachers’ View Form and Students’ View Form, and the Stray Dogs Activity Form. According to the findings obtained from the study, the students usually made decisions in situations concerning themselves, consulted their families and relatives while making a decision and when they faced a decision making situation, they had difficulty determining the problem, determining/evaluating the options, determining/evaluating the criteria and making a decision. According to the data acquired from the social studies teacher, decision making skill of the students varied according to their personal characteristics, experiences and readiness. It can be inferred from the results that teachers in the field of social studies are aware of the importance of decision making itself as a skill and including this important skill in the curriculum.
Bu çalışmanın amacı, sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan karar verme becerisine yönelik öğretmen ve öğrenci görüşlerini incelemektir. Araştırma 2019-2020 eğitim öğretim yılında, Adıyaman’da merkeze bağlı bir ortaokulda 7. Sınıfa devam eden 9 öğrenci ve okulun sosyal bilgiler öğretmeninin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunun belirlenmesinde kolay ulaşılabilir örneklem yöntemi kullanılmıştır. Çalışma Nitel araştırma desenine türüne göre tasarlanmıştır. Çalışmanın verileri, Öğretmen Görüş Formu ve Öğrenci Görüş Formu ve Sokak Köpekler Etkinlik Forumu aracılığıyla toplanmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre öğrencilerin genellikle kendilerini ilgilendiren durumlarda karar verdikleri, karar verirken aile ve yakınlarına danıştıkları, öğrencilerin bir karar verme durumuyla karşılaştıklarında; problemi belirleme, seçenekleri belirleme/değerlendirme, ölçütleri belirleme/değerlendirme ve karar vermede güçlükler yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Sosyal bilgiler öğretmeninden elde edilen verilere göre öğrencilerin karar verme becerisinin kişisel özelliklerine, deneyimlerine, hazır bulunuşluk durumlarına göre değiştiği sonucuna ulaşılmıştır. Sosyal bilgiler öğretmeninin bir beceri olarak karar vermenin öneminin ve öğrencilere kazandırılmasının öneminin farkında olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Sosyal bilgiler öğretimi Karar verme becerisi Beceri öğretimi Social studies teaching Decision making skill Skill teaching
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2022 |
Submission Date | December 13, 2022 |
Acceptance Date | December 25, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 11 |
Journal EMI e-mail Adresi: internationaljournalemi@gmail.com
JOURNAL EMI Creative Commons Attribution 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.