Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AÇIKÖĞRETİM FAKÜLTELERİNİN DERS PROGRAMLARININ MUHASEBE VE FİNANSMAN DERSLERİ AÇISINDAN ÖNLİSANS VE LİSANS DÜZEYİNDE BÖLÜMLERE GÖRE İNCELENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 2, 23 - 40, 17.10.2021

Öz

Açık öğretim fakültesi kişilere yaşam boyu eğitim imkanı veren ve öğrenme hedeflerine ulaşmasını amaçlayan önemli bir eğitim sistemidir. Finans, işletmede kaynakların sağlanması, doğru bir şekilde kullanılmasını ve yatırım kararlarının alınması açısından bilinmesi gereken önemli bir unsurdur. İşletmelerin basit veya sistemli bir muhasebe sistemine sahip olması gerekmektedir. Muhasebe tarafından sunulan bilgiler işletmenin faaliyetlerinde, yönetim politikasının belirlenmesinde işletmenin başarılı olabilmesi açısından önemli bir nokta teşkil eder. Bu araştırmanın amacı, muhasebe ve finansman derslerinin açık öğretim fakültelerinde ön lisans ve lisans düzeyinde bölümlere göre incelemesidir. Türkiye’de bu amaçla eğitim veren, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi, Atatürk Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi olmak üzere 3 tane üniversite bulunmaktadır. Araştırma kapsamında muhasebe ve finansman derslerinin yer aldığı bölümler belirlenmiştir. Açık öğretim fakültelerinin ders programları içerik analizi yöntemi kullanılarak bölümler, lisans, ön lisans ve kredi değerleri olmak üzere 4 çeşit kritere göre incelenmiş ve yorumlanmıştır. Araştırma verileri word programında değerlendirilmiştir. Her üniversite kendi içinde ön lisans ve lisans olarak 2 farklı grupta toplanmıştır. Bu dersleri içeren bölüm sayıları, derslerin bölümlere göre dağılımı, önlisans ve lisans düzeyinde en fazla ve en az bölümü olan üniversiteler tespit edilmiştir. Ele edilen verilere göre, muhasebe ve finansman derslerinin en fazla yer aldığı ön lisans bölümünün Atatürk Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesinde 10 adet olduğu, en az yer verilen üniversitenin ise İstanbul Üniversitesi Açık Öğretim fakültesinde 3 adet olarak tespit edilmiştir. Lisans bölümünde ise, en fazla yer veren üniversitenin 11 adet olarak Atatürk Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesinin olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca aynı isimde olan derslere karşılık gelen kredi değerlerinde farklılıklar tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Altınay, Tarakçıoğlu Ayşenur (2016), “Muhasebe Eğitiminin Geleceğine Stratejik Bir Bakış”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(7), 2144-2150.
  • Aydın, Nurhan, Mehmet Şen, Niyazi Berk (2018). Finansal Yönetim I, Eskişehir
  • Eren, Tevfik, Mehmet Nuri Salur ve Mustafa İyibildiren, (2020). “Muhasebe Eğitiminde Bilgi Teknolojisi Kullanımı Eğitiminde Türkiye’deki Üniversiteler Üzerine Araştırma”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 22(4), 648-668.
  • Fidan, Erol Meral ve Şerife Subaşı (2015), “Türkiye’deki Muhasebe Öğretim Elemanlarının Sayısal Çağda Teknoloji Kullanımına İlişkin Durum Tespiti”, Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, Cilt:6, Sayı:1, 85-112.
  • Güney, Aysel (2019), “Akreditasyon Sürecinde Muhasebe Eğitimi”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(2), 941.
  • Karavardar, Alper ve Muammer Paça (2019). “Muhasebe Dersine İlişkin Algı ve Kaygı: Giresun Üniversitesi İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerinde Bir İnceleme”, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 10(1), 73-83.
  • Karcıoğlu, Reşat, Ensar Ağırman, Muhammet Özcan (2016). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(4), 1535-1548.
  • Kaygusuz, Sait Yüksel, Ümmühan Aslan, Nazlı Kepçe (2018). Genel Muhasebe I, Eskişehir.
  • Kaygusuz, Sait Yüksel Ümmühan Aslan, Nazlı Kepçe (2014). Genel Muhasebe I, Eskişehir.
  • Kızıl, Cevdet ve Kadriye Gencer, (2016). “Muhasebe Dersi Alan Öğrencilerin Başarısına Etki Eden Faktörlerin Tespiti Yalova Üniversitesi’nde Bir Uygulama”, Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi (İSMUS), 1(2), 67-110. Özbek, Ela Akgün (2014). “Açık Ve Uzaktan Öğrenmenin Günümüzdeki Durumu”, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 14.
  • Subaşı, Şerife ve Berna Demir, (2009). “Fakültelerin İşletme Bölümlerinde Verilen Muhasebe Derslerinin Durum Analizi”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (44), 127-137.
  • Temelli, Fatma ve Ömer Çınar, (2018). “İİBF Öğrencilerinin Maliyet Muhasebesi Dersine Yönelik Başarı ve Tutumları Arasındaki İlişki: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi’nde Bir Uygulama”, Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(4), 559–567.
  • Yardımcıoğlu, Mahmut, Ali Antepli ve Namık Kemal Erdemir, (2007), “Muhasebe ve Finansman Anabilim Dalı Derslerinin Meslek Yüksekokulu Seviyesinde Verimliliği Anlatılma Ve Algılanma Seviyeleri Üzerine Ampirik Bir Araştırma: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İslahiye Meslek Yüksekokulu Örneği”, Selçuk Üniversitesi Karaman İİBF Dergisi, 230-240.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Finansal Muhasebe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Seval Elden Ürgüp

Arzu Üstümalp Bu kişi benim

Erken Görünüm Tarihi 4 Ekim 2024
Yayımlanma Tarihi 17 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Elden Ürgüp, S., & Üstümalp, A. (2021). AÇIKÖĞRETİM FAKÜLTELERİNİN DERS PROGRAMLARININ MUHASEBE VE FİNANSMAN DERSLERİ AÇISINDAN ÖNLİSANS VE LİSANS DÜZEYİNDE BÖLÜMLERE GÖRE İNCELENMESİ. Uluslararası İktisadi Ve İdari Akademik Araştırmalar Dergisi, 1(2), 23-40.