Bu araştırmanın amacı zihinsel engellilerin eğitiminde öğretmenlerin motivasyon durumlarına ilişkin görüşlerini incelemektir. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseninin kullanıldığı araştırmanın çalışma grubunu 15 öğretmen oluşturmaktadır. Yarı-yapılandırılmış görüşme formunun kullanıldığı araştırmada verilerin çözümlenmesinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Zihinsel engellilerin eğitiminde öğretmenlerin motivasyon durumlarına ilişkin görüşlerini incelendiği araştırmada öğretmenleri motive eden içsel ve dışsal olmak üzere iki kategoride motivasyon kaynağı olduğu, dışsal motivasyon kaynaklarının içsel motivasyon kaynaklarından daha fazla olduğu görülmektedir. Benzer şekilde zihinsel engellilerin eğitiminde öğretmenlerin motivasyonlarını düşüren öğretmen dışı faktörlerin sayısı öğretmen kaynaklı durumlardan daha fazla olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenleri motive eden içsel motivasyon kaynakları; sevgi, sorumluluk, inanç ve doyum olmak üzere dört alt kategoriden oluşmaktadır. Dışsal motivasyon kaynakları ise; öğrenciler, okul yöneticilerinin tutum ve davranışları, veli davranışları, okulun fizikî alt yapısının uygunluğu, özlük hakları ve okul iklimi olmak üzere altı alt kategoriden oluşmaktadır. Zihinsel engellilerin eğitiminde öğretmenlerin motivasyonlarını düşüren öğretmenlerden kaynaklı durumlar; tükenmişlik, yeterince sabırlı olamama, tedirginlik, zorlanma ve yıpranma olmak üzere beş alt kategoriden oluşmaktadır. Zihinsel engellilerin eğitiminde öğretmenlerin motivasyonlarını düşüren öğretmen dışı durumlar; veli, okul yönetimi, öğrenci, program, özlük hakları, sınıf mevcudu ve eğitim süreciyle ilgili durumlar olmak üzere yedi alt kategoriden oluşmaktadır. Araştırmaya dayanarak zihinsel engellilerin eğitiminde görev alan öğretmenlerin motivasyonlarını etkileyen durumlara ilişkin veriye dayalı politikalar üretilmesi, başta okul yönetimleri olmak üzere üst yönetimlerin öğretmenlerin motivasyonlarını arttırıcı çalışmalar yapması faydalı olabilir. Zihinsel engellilerin eğitiminde görev alacak öğretmenlere yetiştirilme sürecinde meslekte karşılaşılan zorluklarla baş etme konusunda eğitimler verilebilir. Özel eğitim mevzuatında ve özlük haklarında zihinsel engellilerin eğitiminde görevli öğretmenlerin motivasyonunu güçlendirici düzenlemeler yapılabilir.
The aim of this study is to examine teachers' views on motivation in the education of the mentally handicapped. The study group of the study in which phenomenology pattern, one of the qualitative research methods, is used, consists of 15 teachers. In the study, in which semi-structured interview form was used, content analysis technique was used in analyzing the data. In the study examining teachers' views on motivation in the education of the mentally disabled, it is seen that there are two categories of motivation sources, intrinsic and extrinsic, that motivate teachers, and extrinsic motivation sources are more than intrinsic motivation sources. Similarly, it has been determined that the number of non-teacher factors that reduce teachers' motivation in the education of the mentally disabled is higher than teacher-induced situations. Intrinsic sources of motivation that motivate teachers; It consists of four subcategories: love, responsibility, belief, and satisfaction. Extrinsic sources of motivation are; It consists of six sub-categories: students, attitudes and behaviors of school administrators, parent behaviors, suitability of the physical infrastructure of the school, personal rights and school climate. Situations caused by teachers that decrease the motivation of teachers in the education of the mentally disabled; It consists of five sub-categories: burnout, not being patient enough, anxiety, strain and wear. Non-teacher situations that reduce teachers' motivation in the education of the mentally disabled; It consists of seven sub-categories: parent, school administration, student, program, personal rights, class size, and issues related to the educational process. Based on the research, it may be beneficial to produce data-based policies on the situations that affect the motivation of teachers who work in the education of the mentally disabled, and the top management, especially school administrations, to increase the motivation of teachers. Teachers who will take part in the education of the mentally handicapped can be trained on dealing with the difficulties encountered in the profession during the training process. Arrangements can be made in special education legislation and personal rights to strengthen the motivation of teachers working in the education of the mentally disabled.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2021 |
Submission Date | April 16, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 7 Issue: 15 |
International Journal of Humanities and Education (IJHE)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivatives 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0) International License.