Dil en geniş tanımıyla insanlar
arasında iletişimi sağlayan bir sistemdir. İletişim de öncelikle konuşma ve
dinleme ile gerçekleştirilir. Konuşma becerisi aynı zamanda öğrenciyi hayata
hazırlayan bir beceri alanıdır. Konuşma becerisinin amacı; öğrencinin kendini
doğru ifade edebilmesini, duygu ve düşüncelerini etkili bir şekilde
aktarabilmesini, dili ve sözcükleri doğru kullanabilmesini sağlamaktır.
Türkçeyi doğru ve etkili kullanabilmek için kelimeleri de doğru telaffuz
edebilmek gerekir. Bu çalışmada 6. sınıf öğrencilerinin kelimeleri standart
Türkçeye göre telaffuz etme durumlarını incelemek amaçlanmıştır. Çalışmada
nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması modeli kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubu 2017-2018 eğitim öğretim yılında Antalya’nın Serik
ilçesinde bir ortaokulda öğrenim gören 27 altıncı sınıf öğrencisidir.
Öğrencilerin konuşmaları ses kayıt cihazıyla kaydedilerek yazıya geçirilmiş ve
bu veriler içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Araştırmaya katılan 6.
sınıf öğrencilerinin sınıf içi konuşmalarında kelimeleri doğru telaffuz etme
oranı %82,55; kelimeleri standart dışı telaffuz etme oranı ise %17,45’tir. Kız
öğrencilerin kelimelerin telaffuzunda erkek öğrencilerden daha başarılı olduğu,
Türkçe dersi akademik başarısı ‘yüksek’ olan öğrencilerin kelimeleri doğru
telaffuz etme durumunun Türkçe dersi akademik başarısı düşük ve orta düzeyli
öğrencilere göre daha iyi olduğu görülmüştür. Öğrencilerin ses olayları bağlamında
en fazla ünsüz değişmesi ve ünsüz düşmesi yaparak standart dışı kullanımda
bulundukları belirlenmiştir. Öğrencilerin telaffuzlarına zaman zaman ağız
özelliklerinin yansıdığı da görülmüştür.
With the widest
definition, language is a system that provides communication between people.
Communication is primarily carried out by speaking and listening. Speaking is
also a skill area that prepares the student for life. The purpose of speaking
skills; to express himself correctly, to transfer emotions and thoughts
effectively, to use the language and words to ensure the correct use. In order
to use Turkish correctly and effectively, it is necessary to pronounce the
words correctly. In this study, it is aimed to investigate the pronunciation of
6th grade students according to standard Turkish. In this study, the case study
model which is one of the qualitative research methods is used. The study group
is 27th grade students studying in a secondary school in Serik district of
Antalya in the 2017-2018 academic year. Students' speeches were recorded by
recording with a voice recorder and these data were analyzed by content
analysis technique. The rate of pronouncing the words correctly in the
classroom speeches of the 6th grade students who participated in the study was
82.55%; the rate of non-standard pronunciation is 17.45%. It is seen that
female students are more successful than male students in the pronunciation of
words, and the students who have high degrees in Turkish Lessons pronounced
more words correctly than the students who have medium or low degrees.
It has been
determined that the students have the most consonant mutations and dropping a
consonant in the context of sound events. It has also been observed that the
pronunciations of the pupils reflect the characteristics of the accent from
time to time.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2019 |
Submission Date | May 12, 2019 |
Acceptance Date | June 16, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 11 - JUNE |
Indexes
Indexes
INDEX COPERNİCUS [ICI], Eurasian Scientific Journal Index [ESJI], ISAM [Makaleler Veri Tabanı], SOBIAD, Scilit, İdeal Online
tarafından dizinlenmekte.
TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından izlenmektedir.