Research Article
BibTex RIS Cite

1960’lar Sonrası Kütüphanecilik Tarihimiz İçinde Bazı “Kütüphane Haftası” Afişlerinin Roland Barthes’in Göstergebilim Metodu Çerçevesinde Analizi

Year 2019, Volume: 6 Issue: 12, 133 - 147, 15.12.2019
https://doi.org/10.20860/ijoses.601210

Abstract

Akademik
camiamızda duyuru/tanıtım afişlerinin göstergebilimsel analizi konusunu ele
alan araştırmaların “Türkiye’de kütüphane ve kütüphanecilik tarihi” bakımından
mevcut araştırmalar dikkate alındığında yetersiz oluşu muhtemelen yöntemin
bizde henüz yeni olmasından ve bu sahada henüz yeterince tatbik edilmemesinden
kaynaklıdır. Devlet kurumları ya da özel kurumlar, topluma ve insanlara vermek
istedikleri mesajları çeşitli araçlarla ulaştırabilmektedir. Bilhassa 20.yy
içinde bu araçlardan biri de “tanıtım afişleri” olmuştur. Halen tesirini
muhafaza eden tanıtım afişleri, toplumun kültürel ve sosyal yapısını
aksettirmek bakımından mühim bir rol üstlenmektedir.

Göstergebilimsel
analiz metoduyla yazılı ve görsel materyallerin hangi amaç/amaçlar için
kullanıldığını, ne türden açık ve gizli mesajlar içerdiğini ve bu mesajların anlam
katmanlarının deşifre edilmek ya da tefsir edilmek suretiyle niyetini
(intentio) açık etmek mümkündür.





Bu makale
kapsamında T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı Kütüphaneler ve Yayımlar
Genel Müdürlüğü web sayfasında yer alan Kütüphane Haftası tanıtım afişlerinden
yedisi göstergebilim (semiyotik metot) 
açısından incelenmiştir. Bu bakımdan makalenin amacı “kütüphane haftası”
duyuru/tanıtım afişlerinin semiyotik analiz yöntemi kullanılarak içeriğindeki
verilmek istenen mesajların çözümlenmesidir. Kütüphaneler ve Yayımlar Genel
Müdürlüğü web sayfasından seçilen toplam afiş sayısı yedidir. Araştırma
kapsamında amaçlı örneklem tekniği kullanılmış

References

  • Kaynakça
  • Akengin, G. ve Mazlum, H. (2018). Film Afişleri Örnekleri Üzerinden Tipografik Düzenlemelerin Görsel Algı Değerlerine Göre İncelenmesi, ulakbilge, 6 (30), 1613–1623.Asan, H. (2014). Olimpiyat Oyunları Afişlerinin Göstergebilimsel Çözümlemesi:1896–2016 Yılları Arasındaki Afişler, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Arel Üniversitesi, İstanbulÇakı, C. (2018). Birinci Dünya Savaşı’ndaki Alman Propaganda Kartpostallarında Kullanılan Karikatürlerde Türklerin Sunumunun Göstergebilimsel Açıdan İncelenmesi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (AKİL) Haziran (29) , 73–94Çeken, B. ve Arslan, A. A. (2016). İmgelerin Göstergebilimsel Çözümlenmesi “Film Afişi Örneği”, Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 11 Sayı: 2, 507–517Er, M. (2012). İhap Hulusi Görey’in Cumhuriyet Dönemi Afişlerinin Göstergebilimsel Açıdan incelenmesi, s.115 Türkbilig, /23: 115–132.http://www.kygm.gov.tr/ , 02.03.2019 tarihinde Kütüphaneler Ve Yayımlar Genel Müdürlüğü/Kültür ve Turizm Bakanlığı adresinden erişildi.Işık, M. ve Eşitti, Ş. (2015). I.Dünya Savaşı Propaganda Afişlerinde Kadın Temsillerinin Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Göstergebilimsel İncelenmesi, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Cilt 70, No. 3, 655 – 682Kalaman, S. ve Bat, M. (2014). Toplumsal Cinsiyet Açısından Axe Basın ilanlarının Göstergebilimsel Analizi, KMÜ Sosyal ve Ekonomı̇k Arastırmalar Dergı̇si 16 (Özel Sayı I): 128–136, Karaman, E. (2017). Roland Barthes Ve Charles Sanders Peırce’ın Göstergebilimsel Yaklaşımlarının Karşılaştırılması, İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi 34,. 25–36.Kıran, A. (2004). Göstergebilim ve Yazınsal Çözümlemeler, N. Tanyolaç Öztokat (Der). Disiplinler arası Ortam ve Yöntem Sorunları, 50–61., (İstanbul: Multilingual) Oruç, M. C. ve Türkay, O. (2018). Türkiye Tanıtım Afişlerinin Göstergebilimsel Bir Analizi: Home Of Turkey Afişleri Örneği, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication - TOJDAC, April Volume 8 Issue 2, 312–328Polat, B. Ve Kavuran, T. (2018). Emrah Yücel Sinema Film Afişlerinden New York’ta Beş Minare ve Kill Bill Film Afişlerinin Göstergebilimsel Açıdan İncelenmesi, The Journal of Academic Social Science Studies, Number: 69, Summer II, 65–73Yılmaz, M. ve Temizkan, M. (2013). Türkiye Cumhuriyeti’nde Tedavüle Sürülen Banknotların Göstergebilimsel Çözümlemesi, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi - Sayı 36 / Bahar,. 86–131Yılmaz, E. (2010). Kütüphane Haftası’nı Yeniden Düşünmek, Türk Kütüphaneciliği 24, 1 130–143

In Our History of Library after 1960s; Analysis of Some “Library Week” Posters in The Framework of Roland Barthes’s Semiotics Method

Year 2019, Volume: 6 Issue: 12, 133 - 147, 15.12.2019
https://doi.org/10.20860/ijoses.601210

Abstract

Research on the
semiotic analysis of announcements/publicity posters in our academic community
is inadequate because the method is new in terms of “library and Library
History in Turkey”. State institutions or private institutions can convey the
messages they want to give to society and people through various means. These
tools was “promotional posters” especially in the twenty century. Promotional
posters, which still maintain their influence, play an important role in
promoting the cultural and social structure of society.

It is possible to
explain the purpose of the written and visual materials for which
purpose/purposes are used by the method of semiotic analysis, what kind of
clear and secret messages are used, and the intention of the meaning of these
messages to be deciphered or interpreted.





In this article
seven of The Library Week publicity posters on the web page of the Turkish
Republic General Directorate of libraries and Publications of the Ministry of
Culture and Tourism have been examined from semiotics. In this regard, the
purpose of the article is to analyze the messages that are intended to be
conveyed in the content by means of the semi-analytical method of
announcement/advertisement posters. The total number of posters on the Web page
of the General Directorate of libraries and Publications is 7. Purpose sampling
was performed within the scope of the research. In semiological analysis,
Roland Barthes’s method was used. 

References

  • Kaynakça
  • Akengin, G. ve Mazlum, H. (2018). Film Afişleri Örnekleri Üzerinden Tipografik Düzenlemelerin Görsel Algı Değerlerine Göre İncelenmesi, ulakbilge, 6 (30), 1613–1623.Asan, H. (2014). Olimpiyat Oyunları Afişlerinin Göstergebilimsel Çözümlemesi:1896–2016 Yılları Arasındaki Afişler, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Arel Üniversitesi, İstanbulÇakı, C. (2018). Birinci Dünya Savaşı’ndaki Alman Propaganda Kartpostallarında Kullanılan Karikatürlerde Türklerin Sunumunun Göstergebilimsel Açıdan İncelenmesi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (AKİL) Haziran (29) , 73–94Çeken, B. ve Arslan, A. A. (2016). İmgelerin Göstergebilimsel Çözümlenmesi “Film Afişi Örneği”, Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 11 Sayı: 2, 507–517Er, M. (2012). İhap Hulusi Görey’in Cumhuriyet Dönemi Afişlerinin Göstergebilimsel Açıdan incelenmesi, s.115 Türkbilig, /23: 115–132.http://www.kygm.gov.tr/ , 02.03.2019 tarihinde Kütüphaneler Ve Yayımlar Genel Müdürlüğü/Kültür ve Turizm Bakanlığı adresinden erişildi.Işık, M. ve Eşitti, Ş. (2015). I.Dünya Savaşı Propaganda Afişlerinde Kadın Temsillerinin Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Göstergebilimsel İncelenmesi, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Cilt 70, No. 3, 655 – 682Kalaman, S. ve Bat, M. (2014). Toplumsal Cinsiyet Açısından Axe Basın ilanlarının Göstergebilimsel Analizi, KMÜ Sosyal ve Ekonomı̇k Arastırmalar Dergı̇si 16 (Özel Sayı I): 128–136, Karaman, E. (2017). Roland Barthes Ve Charles Sanders Peırce’ın Göstergebilimsel Yaklaşımlarının Karşılaştırılması, İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi 34,. 25–36.Kıran, A. (2004). Göstergebilim ve Yazınsal Çözümlemeler, N. Tanyolaç Öztokat (Der). Disiplinler arası Ortam ve Yöntem Sorunları, 50–61., (İstanbul: Multilingual) Oruç, M. C. ve Türkay, O. (2018). Türkiye Tanıtım Afişlerinin Göstergebilimsel Bir Analizi: Home Of Turkey Afişleri Örneği, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication - TOJDAC, April Volume 8 Issue 2, 312–328Polat, B. Ve Kavuran, T. (2018). Emrah Yücel Sinema Film Afişlerinden New York’ta Beş Minare ve Kill Bill Film Afişlerinin Göstergebilimsel Açıdan İncelenmesi, The Journal of Academic Social Science Studies, Number: 69, Summer II, 65–73Yılmaz, M. ve Temizkan, M. (2013). Türkiye Cumhuriyeti’nde Tedavüle Sürülen Banknotların Göstergebilimsel Çözümlemesi, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi - Sayı 36 / Bahar,. 86–131Yılmaz, E. (2010). Kütüphane Haftası’nı Yeniden Düşünmek, Türk Kütüphaneciliği 24, 1 130–143
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Hüseyin Hilmi Aladağ 0000-0001-5317-5777

Publication Date December 15, 2019
Submission Date August 3, 2019
Acceptance Date October 15, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 6 Issue: 12

Cite

APA Aladağ, H. H. (2019). 1960’lar Sonrası Kütüphanecilik Tarihimiz İçinde Bazı “Kütüphane Haftası” Afişlerinin Roland Barthes’in Göstergebilim Metodu Çerçevesinde Analizi. Uluslararası Sosyal Ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(12), 133-147. https://doi.org/10.20860/ijoses.601210

Indexes



Indexes



INDEX COPERNİCUS [ICI], Eurasian Scientific Journal Index [ESJI], ISAM [Makaleler Veri Tabanı], SOBIAD, Scilit, İdeal Online
tarafından dizinlenmekte.

TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından izlenmektedir.