Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Argumentation Learning Model on Students' Argument Levels in Socioscientific Issues

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 3, 52 - 65, 29.12.2024
https://doi.org/10.59062/ijpes.1534219

Öz

In this study, it was aimed to examine the effect of argumentation learning model on students' argumentation levels in socioscientific issues. The explanatory case study method was preferred in the research. The study sample comprised 125 students from four different grade levels within the same school. In the study, over a period of five weeks and 50 instructional hours, science lessons were conducted using the argumentation learning model. Students' arguments, developed within the contexts of socioscientific issues such as zoos and organ donation, were evaluated using the argumentation rubric developed by Lin and Mintzes (2010). According to the findings, it was concluded that students' argument construction skills improved as the grade level increased. Similarly, the increase in the number of activities conducted led to a substantial enhancement in students' argumentation levels. These results suggest that the argumentation learning model is an effective approach for fostering students' argumentation skills in socioscientific issues.

Kaynakça

  • Aktaş, A. (2017). Argümana Dayalı Sorgulama Öğretiminin Öğrencilerin Akademik Başarıları ve Argüman Düzeylerine Etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Aydoğdu, Z. (2017). Argümantasyon tabanlı öğretimin öğrencilerin fene yönelik akademik başarı, motivasyon, ilgi ve tutumlarına etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Davey, B. (1991). Case study research in education: A qualitative approach. Routledge.
  • Dawson, V., ve Venville, G. (2009). Teaching strategies for developing students' argumentation skills about socioscientific issues in high school genetics. Research in Science Education, 39(2), 133-148.
  • Demiral, Ö. (2014). Fen eğitiminde argümantasyonun yeri ve önemi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 11(3), 106-117.
  • Demircioğlu, G., ve Uçar, S. (2015). Ortaokul öğrencilerinin fen bilgisi dersine yönelik motivasyonlarının argüman oluşturma becerilerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(2), 659-670.
  • Deveci, T. (2009). Argümantasyon Yönteminin Öğrencilerin Maddenin Yapısı Konusundaki Başarılarına ve Bilişsel Düşünme Becerilerine Etkisi. Abant İzzet Baysal Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(3), 33-45.
  • Doğan, A., & Aktaş, A. (2018). Argümantasyon Tabanlı Öğretim Modelinin 7. Sınıf Öğrencilerinin Argüman Seviyelerine Etkisi. Eğitim ve Fen Bilimleri Dergisi, 14(3), 65-81.
  • Domaç, G. G. (2011). Biyoloji eğitiminde toplumbilimsel konuların öğrenilmesinde argümantasyon tabanlı öğrenme sürecinin etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Evren, D., & Kaptan, F. (2014). Sosyo-Bilimsel Konuların Fen Eğitimi Bağlamındaki Rolü. Eğitim ve Fen Bilimleri Dergisi, 3(1), 25-39.
  • Gençoğlan, C. (2017). Otantik Örnek Olay Destekli Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme Yaklaşımının Asitler ve Bazlar Konusundaki Akademik Başarıya Etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.
  • Gültepe, N., & Köse, M. (2016). Which is more effective: In groups or as individuals. European Journal of Educational Studies, 8(1), 15–30.
  • Günel, M., Kırgın, E., ve Keban, H. (2012). Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme Yaklaşımının Sınıf Uygulamalarına Etkisi. Fen Eğitim Araştırmaları Dergisi, 16(2), 112-130.
  • Hiğde, E., ve Aktamış, H. (2017). Fen bilimleri öğretmen adaylarının biyoteknoloji konusundaki argümantasyonlarının incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 1-21.
  • Köse, M., & Akıllıoğlu, Ç. (2017). Kuramlar ve modeller. Dal, S. ve Köse, M (Ed.) Öğretim ilke ve yöntemleri içinde, (s.81-137). Anı yayıncılık.
  • Kuhn, D. (1997). The Skills of Argument. Cambridge University Press.
  • Kuhn, D., ve Moore, W. L. (2015). Argumentation and understanding: The case of Darwin’s on the origin of species. Informal Logic, 35(1), 71-88.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013). Millî Eğitim Bakanlığı Öğretim Programları (3,4,5,6,7ve 8. Sınıflar), Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • NRC (National Research Council). (2002). Scientific Research in Education. Washington, DC: National Academy Press.
  • Osborne, J. (2013). Argumentation: An important approach for science education and scientific literacy. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 9(3), 219-221.
  • Osborne, J., & Chin, C. (2008). Argumentation and Learning in Science Education: The Role of Socio-Scientific Issues. International Journal of Science Education, 30(7), 887-921.
  • Öğreten, G. G., ve Uluçınar Sağır, M. (2014). Argüman temelli fen eğitimi: Argümanlar ve çürütücüler. İlköğretim Online, 13(2), 414-426.
  • Peker, D. İ., ve Benzer, M. F. (2022). Sosyo-bilimsel konularla ilgili öğretmen adaylarının argümantasyon becerileri üzerine bir durum çalışması. Eğitim ve Bilim, 47(212), 233-255.
  • PISA. (2022). Programme for International Student Assessment (PISA) Results 2022. OECD Publishing.
  • Puvirajah, A. (2007). Exploring student conceptions of effective argumentation in science: A case study of two grade 7 classes. Research in Science Education, 37(1), 59-89.
  • Sadler, T. D. (2010). Socio-scientific Issues in the Classroom. Science Teacher Education, 94(3), 532-556.
  • Sadler, T. D. (2010). Socio-scientific issues in science education: Contexts for the promotion of key learning outcomes. Cultural Studies of Science Education, 5(4), 697-728.
  • Tomak, M. (2006). Fen Okuryazarlığı ve Eğitim Programlarındaki Yeri. Eğitim ve Bilim Dergisi, 31(141), 65-75. Toulmin, S. E. (1958). The uses of argument. Cambridge University Press.
  • Toulmin, S. E. (1985). The place of reason in ethics. University of Chicago Press.
  • Toulmin, S. E. (2003). The uses of argument: Updated edition. Cambridge University Press.
  • Tümay, H., & Köseoğlu, F. (2011). Argümantasyonun Fen Eğitimindeki Yeri ve Önemi. Fen Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 2(4), 12-28.
  • Tümay, H., & Uluçınar Sağır, Ş. (2014). Öğrencilerin Fen Derslerinde Argümantasyon Kullanımı: Gerekçe ve Çürütme Ögelerinin Analizi. Fen Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 7(3), 20-38.
  • Yalçinkaya, I. (2018). Altıncı sınıf seviyesinde argümantasyon odaklı etkinliklerle dolaşım sistemi konusunun öğretiminin akademik başarıya, kavramsal anlamaya ve argümantasyon sevilerine etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2004). Case study research: Design and methods (3rd ed.). Sage Publications.
  • Yüksel, M. (2019). Argümantasyon Tabanlı Biyoloji Öğretiminin Eleştirel Düşünme Becerisi ve Tutuma Etkisi. Biyoloji Eğitimi Dergisi, 25(3), 98-114.
  • Zeidler, D. L., & Sadler, T. D. (2008). The Role of Argumentation in Science Education: A Socio-scientific Perspective. Science Education, 92(1), 57-73.
  • Zengin, S., Keçeci, G., & Kırılmazkaya, G. (2012). Sosyo-Bilimsel Konuların Argüman Geliştirme Sürecine Etkisi: Nükleer Enerji Örneği. Fen Bilimleri Eğitimi Dergisi, 24(1), 98-115.

Sosyobilimsel Konularda Argümantasyonla Öğrenme Modelinin Öğrencilerin Argüman Düzeylerine Etkisi

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 3, 52 - 65, 29.12.2024
https://doi.org/10.59062/ijpes.1534219

Öz

Bu araştırmada sosyobilimsel konularda argümantasyonla öğrenme modelinin öğrencilerin argüman oluşturma düzeylerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada açıklayıcı durum çalışması yöntemi tercih edilmiştir. Araştırmada aynı okulda öğrenim görmekte olan dört farklı sınıf düzeyinden toplamda 125 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırmada 5 hafta 50 ders saatinde argümantasyonla öğrenme modeli uygulanarak fen bilimleri dersleri yürütülmüştür. Hayvanat bahçeleri ve organ bağışı sosyobilimsel konuları bağlamında öğrencilerin geliştirdikleri argümanlar Lin ve Mintezs’in (2010) argüman oluşturma rubriğinden yararlanılarak puanlanmıştır. Bulgulara göre sınıf düzeyi arttıkça öğrencilerin argüman oluşturma becerilerinin daha çok geliştiği, yine gerçekleştirilen etkinlik sayısının artmasıyla öğrencilerin argüman düzeylerinin de önemli ölçüde arttığı tespit edilmiştir. Bu sonuçlar sosyobilimsel konular bağlamında argümantasyonla öğrenme modelinin öğrencilerin argüman düzeylerine artırmada etkili bir yöntem olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Aktaş, A. (2017). Argümana Dayalı Sorgulama Öğretiminin Öğrencilerin Akademik Başarıları ve Argüman Düzeylerine Etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Aydoğdu, Z. (2017). Argümantasyon tabanlı öğretimin öğrencilerin fene yönelik akademik başarı, motivasyon, ilgi ve tutumlarına etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Davey, B. (1991). Case study research in education: A qualitative approach. Routledge.
  • Dawson, V., ve Venville, G. (2009). Teaching strategies for developing students' argumentation skills about socioscientific issues in high school genetics. Research in Science Education, 39(2), 133-148.
  • Demiral, Ö. (2014). Fen eğitiminde argümantasyonun yeri ve önemi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 11(3), 106-117.
  • Demircioğlu, G., ve Uçar, S. (2015). Ortaokul öğrencilerinin fen bilgisi dersine yönelik motivasyonlarının argüman oluşturma becerilerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(2), 659-670.
  • Deveci, T. (2009). Argümantasyon Yönteminin Öğrencilerin Maddenin Yapısı Konusundaki Başarılarına ve Bilişsel Düşünme Becerilerine Etkisi. Abant İzzet Baysal Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(3), 33-45.
  • Doğan, A., & Aktaş, A. (2018). Argümantasyon Tabanlı Öğretim Modelinin 7. Sınıf Öğrencilerinin Argüman Seviyelerine Etkisi. Eğitim ve Fen Bilimleri Dergisi, 14(3), 65-81.
  • Domaç, G. G. (2011). Biyoloji eğitiminde toplumbilimsel konuların öğrenilmesinde argümantasyon tabanlı öğrenme sürecinin etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Evren, D., & Kaptan, F. (2014). Sosyo-Bilimsel Konuların Fen Eğitimi Bağlamındaki Rolü. Eğitim ve Fen Bilimleri Dergisi, 3(1), 25-39.
  • Gençoğlan, C. (2017). Otantik Örnek Olay Destekli Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme Yaklaşımının Asitler ve Bazlar Konusundaki Akademik Başarıya Etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.
  • Gültepe, N., & Köse, M. (2016). Which is more effective: In groups or as individuals. European Journal of Educational Studies, 8(1), 15–30.
  • Günel, M., Kırgın, E., ve Keban, H. (2012). Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme Yaklaşımının Sınıf Uygulamalarına Etkisi. Fen Eğitim Araştırmaları Dergisi, 16(2), 112-130.
  • Hiğde, E., ve Aktamış, H. (2017). Fen bilimleri öğretmen adaylarının biyoteknoloji konusundaki argümantasyonlarının incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 1-21.
  • Köse, M., & Akıllıoğlu, Ç. (2017). Kuramlar ve modeller. Dal, S. ve Köse, M (Ed.) Öğretim ilke ve yöntemleri içinde, (s.81-137). Anı yayıncılık.
  • Kuhn, D. (1997). The Skills of Argument. Cambridge University Press.
  • Kuhn, D., ve Moore, W. L. (2015). Argumentation and understanding: The case of Darwin’s on the origin of species. Informal Logic, 35(1), 71-88.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013). Millî Eğitim Bakanlığı Öğretim Programları (3,4,5,6,7ve 8. Sınıflar), Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • NRC (National Research Council). (2002). Scientific Research in Education. Washington, DC: National Academy Press.
  • Osborne, J. (2013). Argumentation: An important approach for science education and scientific literacy. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 9(3), 219-221.
  • Osborne, J., & Chin, C. (2008). Argumentation and Learning in Science Education: The Role of Socio-Scientific Issues. International Journal of Science Education, 30(7), 887-921.
  • Öğreten, G. G., ve Uluçınar Sağır, M. (2014). Argüman temelli fen eğitimi: Argümanlar ve çürütücüler. İlköğretim Online, 13(2), 414-426.
  • Peker, D. İ., ve Benzer, M. F. (2022). Sosyo-bilimsel konularla ilgili öğretmen adaylarının argümantasyon becerileri üzerine bir durum çalışması. Eğitim ve Bilim, 47(212), 233-255.
  • PISA. (2022). Programme for International Student Assessment (PISA) Results 2022. OECD Publishing.
  • Puvirajah, A. (2007). Exploring student conceptions of effective argumentation in science: A case study of two grade 7 classes. Research in Science Education, 37(1), 59-89.
  • Sadler, T. D. (2010). Socio-scientific Issues in the Classroom. Science Teacher Education, 94(3), 532-556.
  • Sadler, T. D. (2010). Socio-scientific issues in science education: Contexts for the promotion of key learning outcomes. Cultural Studies of Science Education, 5(4), 697-728.
  • Tomak, M. (2006). Fen Okuryazarlığı ve Eğitim Programlarındaki Yeri. Eğitim ve Bilim Dergisi, 31(141), 65-75. Toulmin, S. E. (1958). The uses of argument. Cambridge University Press.
  • Toulmin, S. E. (1985). The place of reason in ethics. University of Chicago Press.
  • Toulmin, S. E. (2003). The uses of argument: Updated edition. Cambridge University Press.
  • Tümay, H., & Köseoğlu, F. (2011). Argümantasyonun Fen Eğitimindeki Yeri ve Önemi. Fen Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 2(4), 12-28.
  • Tümay, H., & Uluçınar Sağır, Ş. (2014). Öğrencilerin Fen Derslerinde Argümantasyon Kullanımı: Gerekçe ve Çürütme Ögelerinin Analizi. Fen Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 7(3), 20-38.
  • Yalçinkaya, I. (2018). Altıncı sınıf seviyesinde argümantasyon odaklı etkinliklerle dolaşım sistemi konusunun öğretiminin akademik başarıya, kavramsal anlamaya ve argümantasyon sevilerine etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2004). Case study research: Design and methods (3rd ed.). Sage Publications.
  • Yüksel, M. (2019). Argümantasyon Tabanlı Biyoloji Öğretiminin Eleştirel Düşünme Becerisi ve Tutuma Etkisi. Biyoloji Eğitimi Dergisi, 25(3), 98-114.
  • Zeidler, D. L., & Sadler, T. D. (2008). The Role of Argumentation in Science Education: A Socio-scientific Perspective. Science Education, 92(1), 57-73.
  • Zengin, S., Keçeci, G., & Kırılmazkaya, G. (2012). Sosyo-Bilimsel Konuların Argüman Geliştirme Sürecine Etkisi: Nükleer Enerji Örneği. Fen Bilimleri Eğitimi Dergisi, 24(1), 98-115.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İlköğretim
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Reha Ataş 0000-0003-0891-3851

Mücahit Köse 0000-0002-1938-6092

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 16 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 13 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ataş, R., & Köse, M. (2024). Sosyobilimsel Konularda Argümantasyonla Öğrenme Modelinin Öğrencilerin Argüman Düzeylerine Etkisi. Uluslararası Temel Eğitim Çalışmaları Dergisi, 5(3), 52-65. https://doi.org/10.59062/ijpes.1534219

images?q=tbn%3AANd9GcSRmI3PyWhHEzu0GcR4VCZcs8WmlTRr8mPSkrLwlhJV7Y2pyBwd&usqp=CAUqMV-nsBH.png