Öz-yeterlilik kavramı da ilk kez Bandura tarafından ortaya konulmuştur (Bandura, 1977). Öz yeterlilik inancı (Bandura 1982, 1992, 1993, Zimmerman 2000, Lorig, Chastain, Ung, Shoor ve Holman 1989, Schwarzer, Bassler, Kwiatek ve Schroder 1997, Hackett ve Betz (1981); kişinin, "bir işi yapmak için ihtiyaç duyduğu yetenek ve kabiliyete sahip olduğuna dair inanç" olarak tanımlanmıştır. Değişime karşı olan direnç ise altı temel kaynaktan beslenmektedir (Oreg, 2003): (a) konrol kaybında isteksizlik, (b) bilişsel rijitlik (sert tutum), (c) psikolojik dirençlilik kaybı, (d) değişim sürecinde bulunmaktan duyulan tahammülsüzlük, (e) düşük düzeyde yenilik ve teşvikleri tercih etme ve (f) eski alışkanlıkları bırakmakta isteksizlik. Arıkan (2002)’in belirttiği üzere girişimcilik kavramı Fransızca “entreprendre” kelimesinden türetilmiştir ve Türkçe karşılığı, “üstlenmek”tir.
Çalışmanın amacı 206 yükseköğretim öğrencisinin girişimcilik niyetini ölçerek bu algı ile öz-yeterlilikleri ve değişime karşı aldıkları tutum arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Girişimcilik için Canbaz, Çankır ve Çevik (2013)’in dokuz soruluk, Öz-Yeterliliği ölçmek için Schwarzer ve Jerusalem (1995) tarafından hazırlanıp 1996 yılında Yeşilay, Schwarzer ve Jerusalem tarafından Türkçe’ye uyarlaması yapılan 10 maddelik Genel Öz-Yeterlilik ölçeği ve değişime karşı direnç için Oreg (2003)’in altı soruluk ölçeği Türkçe uyarlaması yapılarak kullanılmıştır.
Self-efficacy concept was first introduced by Bandura (Bandura, 1977). Self- efficacy faith is defined (Bandura 1982, 1992, 1993, Zimmerman 2000, Lorig, Chastain, Ung, Shoor and Holman 1989, Schwarzer, Bassler, Kwiatek ve Schroder 1997, Hackett and Betz (1981); as a person "The belief that they have the skills and abilities needed to do the job". The resistance to change is fed from six main sources (Oreg, 2003): (a) checks on loss aversion, (b) cognitive rigidity (stiff attitude), (c) psychological resistance loss, (d) changes in the process are needed intolerance, (e) do not prefer low levels of innovation and incentives and (f) a reluctance to leave old habits. Arikan (2002), as noted in the concept of entrepreneurship "Entreprendre" is derived the word from French and in Turkish its mean is ‘take over’. The aim of the study is two hundred university students to determine the relationship between the attitudes of self- efficacy and to change this perception by measuring the perception of entrepreneurship. The following be used in the study. For entrepreneurship nine questions prepared by Canbaz, Çankır and Çevik (2013), for self-efficacy ten questions prepared by Schwarzer and Jerusalem (1995) and made their adaptation by Yeşilay, Schwarzer and Jerusalem (1996), and for self-efficacy and resistance to change six-item scale by Oreg (2003).
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2 Issue: 4 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.