This study aims to
determine the opinions of social studies teachers about the teaching of current
issues. The study model is case study, which is among qualitativere
search methods. The study group, on the other hand, consists of 12 social
studies teachers whorender service at official secondary schools in the school
year of 2016-2017. The data were collected by using semi-structured interview
form. The data acquired from the study, on the other hand, were analyzed viade
scriptive analysis method. As a result of the study; social studies teachers
stated that current issues would prepare students to life, increase the
irinterest in the lesson and enable them to participate in the lesson more
actively. They also stated that current issues would enable students to be
raised as active citizens witnessing thereal condition of society. The teachers
indicated that they considered current issues a supplementary for social studies lesson andused them in the class when
necessary. They stated that they mainly used question-answerand discussion
methods whilet eaching current issues. It was determined that they paid attent
ionto a voiding political issues and preferring issues regarding society and
acquisitions. They indicated that coups, terror and anarchy had to be involve
damong current issues at mostand found school books insufficient in terms of
current issues. The teachers alsoindicated thatt here were problems
about current issues as students would come to the class with prejudices
obtained from their families and environment, there wasn’t enough time and the
issues would be brought to politics.
Bu çalışmanın amacı;
sosyal bilgiler öğretmenlerinin güncel konuların öğretimine ilişkin görüşlerini
belirlemektir. Araştırmanın
modeli nitel araştırma
yöntemlerinden olan bir durum çalışmasıdır. Çalışma grubunu 2016-2017
eğitim-öğretim yılında resmi ortaokullarda görev yapan 12 sosyal bilgiler
öğretmeni oluşturmaktadır. Verilerinin toplanmasında yarı yapılandırılmış
görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler ise betimsel
analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre
Sosyal bilgiler öğretmenleri güncel konuların öğrencileri hayata hazırladığını,
onların derse olan ilgisini artırdığını ve derse daha aktif katılmasına olanak
sağladığını belirtmişlerdir. Bununla birlikte, öğrencilerin içinde bulunduğu
toplumun gerçek durumuna yakından şahitlik ederek etkin
vatandaşlar olarak yetişmelerini yardımcı olduğunu ifade etmişlerdir.
Öğretmenler güncel konuları sosyal bilgiler dersinin tamamlayıcısı olarak
gördüklerini, derste yeri geldikçe kullandıklarını ifade etmişlerdir.
Öğretmenler güncel konuları işlerken en fazla soru-cevap ve tartışma yöntemlerini
kullandıklarını belirtmişlerdir. Ayrıca konuların siyasi içerikli olmamasına,
toplumu ilgilendiren konular olmasına ve kazanımla bağlantılı olmasına dikkat
ettikleri saptanmıştır. Güncel konular arasında en fazla darbeler, terör ve
anarşinin olması gerektiğini belirterek ders kitaplarını da güncel konular
bakımından yetersiz görmüşlerdir. Öğretmenler güncel konular ile ilgili olarak
öğrencilerin aile ve çevrelerinde edindikleri önyargılarla derse gelmesini,
yeterli zaman olmamasını ve konuların siyasete çekilmesini sorun olarak
görmüşlerdir.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 4 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.