Bu araştırmanın amacı, Meslek Aşkının İş
Tatmini üzerine etkisini tespit etmek olarak belirlenmiştir. Çalışmada ayrıca
bu ilişkide Akış Deneyiminin oynadığı rolde araştırılmıştır. Araştırmanın
örneklemi 309 akademisyenden oluşmaktadır. Araştırmada anket tekniği
kullanılmış olup, elektronik olarak hazırlanan anket formu kartopu örnekleme
yöntemi kullanılarak akademisyenlere ulaştırılmıştır. Toplanan verilerin
analizinde, betimleyici istatistikler, doğrulayıcı faktör analizi, korelasyon
ve bootstrap regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, Meslek
Aşkının boyutlarının hem Akış Deneyimi boyutları ile hem de İş Tatmini ile pozitif
yönlü anlamlı bir ilişki içerisinde olduğu tespit edilmiştir. Yine analiz
sonuçlarına göre, Akış Deneyimi boyutlarının İş Tatmini ile olan ilişkisi de
pozitif yönlü ve anlamlıdır. Çalışmada son olarak, Meslek Aşkı boyutlarının İş
Tatmini üzerine olan etkisinde Akış Deneyimi boyutlarının tümünün aracılık rolü
bulunduğu görülmüştür.
The aim of the study is determined to
find out the effect of calling on job satisfaction. The mediator role of the
flow experience in this relationship is also investigated in the study. The
sample of the study consists of 309 academicians. The questionnaire technique
has been used in the study and electronically prepared questionnaire has been
delivered to the academicians using snowball sampling method. Descriptive
statistics, confirmatory factor analysis, correlation, and bootstrap regression
analyses are used to analyze the collected data. As a result of the study, it
has been determined that the dimensions of calling have a positive significant
relationship with both the dimensions of flow experience and job satisfaction.
Moreover, according to the results of the analysis, the relationship between
the dimensions of flow experience and job satisfaction is positive and
significant. Finally, it has been found out that all dimensions of the flow
experience have the mediator role on the effect of calling dimensions on job
satisfaction.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Submission Date | April 18, 2019 |
Acceptance Date | April 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 1 |