Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin fikirlerini alarak bir devlet üniversitesinin kurum imajını tespit etmektir. Bu bağlamda Türkiye’nin en genç üniversitelerinden biri olan ve Türkiye’nin en küçük ilinde kurulan Bayburt Üniversitesi’nin öğrencileri araştırmaya konu edinilmiştir. Bu amaç kapsamında imaj oluşumunu etkileyen unsurlar değerlendirilerek kurum imajı yedi farklı grup soru oluşturularak incelenmiştir. Demografik özellikler, bakış açısı, destek, bağlılık, iletişim, tatmin, hizmet gibi algıları ölçen sorularla üniversite öğrencilerinin üniversite ve üniversite yönetimi hakkındaki algıları incelenmiştir. Çalışmanın amaçlarına, araştırma sorularına ve hipotezlerine uygun olarak, tanımlayıcı araştırma yöntemi benimsenmiş ve belirlenen değişkenler ile aralarındaki ilişkilerin birincil veriler kullanılarak ölçümüne karar verilmiştir. Bu araştırmada birincil yöntem olarak Lale Örer’in (2006) Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi’nin Kurumsal İmajının Öğrenciler Açısından Ölçülmesi Üzerine Bir Alan Çalışması adlı araştırmasında kullanılan ölçekten faydalanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre Üniversitesi’nin kurumsal imajının ‘‘orta düzey’’ de olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin imaj algılarında fakülte ve yüksekokul değişkenine göre anlamlı düzeyde bir farklılık olmadığı, fakat cinsiyet, üniversite hakkında ön bilgi ve öğrencinin okuduğu sınıf değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.
The present study aims to determine the institutional image of a state university through the opinions of university students. In this context, the students of Bayburt University which is one of the youngest universities in Turkey located in the smallest city of the whole country participated in the study. In line with this purpose, the factors affecting the formation of the image were evaluated and the institutional image was examined by forming seven different group questions. University students' perceptions about university and university administration were analyzed with questions measuring perceptions such as demographic characteristics, perspective, support, commitment, communication, satisfaction, and service. In accordance with the aims of the study, research questions and hypotheses, a descriptive research method was adopted and it was decided to measure the relationships between the determined variables and the primary data. In this study, the scale used in the study of Lale Orer’s (2006) The Measurement Of Kahraman Sütçü Imam University Image in The Vıew Of Students: An Empirical Study was used as the primary method. Institutional image of the university was found to be at "medium-level". Furthermore, it was found that there is no significant difference between the image perceptions of the students according to the faculty and college variable while there gender, prior knowledge about the university, and class variables caused significant differences.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 22, 2021 |
Submission Date | April 6, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 55 |