Reklamların ticari olduğu kadar toplumsal yönü de bulunmaktadır ve bu bağlamda kamuoyu yararı gözetilerek hedef kitleye içerikler sunulabilmektedir. Söz konusu yararı öncelik edinen ve sosyal sorumluluğu dikkate alan sunumlar olarak, sosyal mesaj içerikli reklamlar öne çıkmaktadır. Bu tür reklamlarda farkındalık oluşturmak da önemlidir ve reklam kitlesi etki altına alınarak hareket edilmektedir. Reklamların en etkili olduğu alanlar ise medya araçlarıdır ve görsel/işitsel/yazınsal medyada sunulan reklamlarla etki ağı genişletilebilmektedir. Sunulan reklamların mesajını algılayabilmek için göstergeler ayrıca önemlidir ve bu doğrultuda derinlemesine çözümlenmesi gerekir. Dolayısıyla mevcut çalışmada reklam içeriğinin çözümlenebilmesi için göstergebilimsel yöntemden yararlanılmıştır ve örneklem olarak incelenen reklam filmi incelenmiştir. Sosyal mesaj içerikli bir reklam filmi olan içeriğin göstergebilimsel yöntemle analizi yapılırken görsel, dilsel ve işitsel göstergelere odaklanılmıştır. Netice olarak elde edilen bulgular, hem reklam sahneleri hem de tablolar üzerinden yorumlanmıştır. Böylece göstergelerin düz anlamları ve yan anlamları vurgulanmıştır.
Advertisements have a social aspect as well as commercial, and in this context, content can be presented to the masses by considering the public interest. Ads with social message content comes to the fore as presentations that care about this benefit and social responsibility. It is important to raise awareness in such advertisements and also act by influencing the ad audience. The areas where advertisements are most effective are media tools and the impact network can be expanded with the advertisements presented in the audio / visual / literary media. Indicators are also important in order to perceive the message of the advertisements and must be analyzed in depth accordingly. Therefore, in the present study, the semiotic method was used to analyze the content of the advertisement and the analyzed advertisement film was examined as a sample. While analyzing the film, which is an advertisement with social message content, using the semiotic method, it was focused on visual, linguistic and auditory indicators. As a result, the findings obtained were interpreted through both advertisement scenes and tables. So that was emphasized to plain meanings and connotations of indicators.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 22, 2021 |
Submission Date | May 8, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 55 |