The distinctive feature of the contemporary era is the digitization of life. Since all areas of life are under the influence of digitalization, institutions are not independent of it. As institutions become more and more engaged in digital technologies, all their operational processes are subject to digital transformations. In terms of individuals, the new privacy evolves into a new dimension. While privacy loses its classical meaning, it gains a data-based dimension, and both sensitivity and attacks increase regarding these data. With the increase in cyber attacks on data privacy, both the preventive and informative role of institutions is increasing day by day. Therefore, with the fact that individuals are more sensitive about their data, the attitudes of corporate communication towards disclosure and control are becoming important. Corporate communication ensures the survival of institutions in every sense by carrying out the data privacy process both internally and externally. In this article, both international data privacy reports and the problem of data theft experienced by Yemeksepeti on a local scale are examined with a case study, which is a qualitative study method in terms of the role of corporate communication.
Çağdaş dönemin ayırt edici özelliği yaşamın dijitalleşmesidir. Dijitalleşme doğrultusunda yaşamın her alanı etki altında kaldığı için kurumlar da bundan bağımsız değildir. Kurumlar gün geçtikçe dijital teknolojilere daha çok angaje olurken tüm işleyiş süreçleri de dijital dönüşümlere tabi olmaktadır. Bireyler açısından ise yeni mahremiyet yeni bir boyuta evrilmektedir. Mahremiyet klasik anlamını yitirirken veriye dayalı bir boyut kazanmakta ve bu veriler konusunda hem hassasiyet oluşmakta hem de saldırılar artmaktadır. Veri mahremiyetine dönük siber saldırıların artışı ile kurumların hem önleyici hem de bilgilendirici rolü her geçen gün daha da artmaktadır. Dolayısıyla bireylerin verileri konusunda daha hassas olmaları ile kurumsal iletişimin açıklamaya ve kontrol altına almaya dönük tavırları önem kazanmaktadır. Kurumsal iletişim veri mahremiyeti sürecini hem kurum içi hem de kurum dışı olarak iki yönlü yürüterek kurumların her anlamda ayakta kalmalarını sağlamaktadır. Bu makalede hem uluslararası veri mahremiyeti raporları hem de Yemeksepeti’nin yerel ölçekte yaşadığı veri hırsızlığı sorunu, kurumsal iletişimin rolü açısından nitel bir çalışma yöntemi olan durum çalışması (case study) ile incelenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2022 |
Submission Date | December 10, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 57 |