Research Article
BibTex RIS Cite

Cumhuriyet Döneminden Günümüze Magazin Dergiciliğinin Tasarımsal Değişimi

Year 2022, Issue: 60, 31 - 50, 21.12.2022
https://doi.org/10.47998/ikad.1069256

Abstract

Cumhuriyetin kuruluşundan itibaren değişim rüzgârı hem siyasal hem toplumsal olarak yaşanırken, teknolojik gelişmelerin de yaşamın içindeki etkinliği ortaya çıkmaya başlamıştır. İnsanların yaşam pratikleri ve tercihlerinin belirlenmesi noktasında kitle iletişim araçları en önemli mecraların başında yer almaktadır.

Tüketim tercihleri ve önerilerinin ilgi çekiciliği ve etkinliğinin arttırılması görsellik ve tasarım uygulamaları ile ilişkilidir. Bu noktada belirleyici olarak reklamlar ve görsel tasarımlar tüketiciyi yönlendiren temel unsurlar arasında yer almaktadır. Bu bağlamda reklam ve tasarım kavramlarının etkin olarak kullanıldığı tüketiciye yön veren magazin dergileri önemli bir yayın mecrası olarak yayın sektörü içerisindeki yerini almıştır.

Bu çalışma ile Türkiye’de yayınlanan magazin dergilerinin reklam ve tasarım yapısındaki değişimin tespit edilebilmesi amaçlanmaktadır. Bu amaçla Türkiye’de 1930’lu yıllarda yayınlanan ve magazin basınının ilk örneklerinden Yedigün mecmuası, 1990’lı yıllardan Cosmopolitan ve 2000’li yıllardan All dergileri seçilmiştir. Bu örneklem dergiler yoluyla Türkiye’deki magazin basınının içerikleri niceliksel ve niteliksel olarak analiz edilmiştir. Çalışma içerik ve tasarım alanında sözellikten görselliğe ve algı yönlendiren tasarımsal içeriklerinin ağırlık kazandığını ortaya koymaktadır.

References

  • Ahmet Oktay, Türkiye’de Popüler Kültür, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 1993, s. 46-88.
  • Banu Dağtaş, “Fordist ve PostFordist Dönemde Tüketim Kültürü ve Reklâmın Toplumsal Yeniden Üretim İşlevi”, Gazi İletisim Dergisi, Y. 3, S. 9 (2001), s. 173.
  • Banu Dağtaş, Reklam Kültür Toplum, Ankara: Ütopya Yayınevi, 2009, s. 56.
  • Dennis Mcquail, Mass Communication Theory An Introduction, London: Sage Publisher, 2010, s. 71.
  • Erdal Dağtaş, Türkiye'de Magazin Basını, Ankara: Ütopya Yayınevi, 2006, s. 39.
  • Ergün Hiçyılmaz, Burçak Evren, “Magazin Dergiciliği”, Türkiye’de Dergiler ve Ansiklopediler (1849-1984), İstanbul, 2000, Gelişim Yayınları’ndan Aktaran Zeynep K. Uslu, s. 162.
  • Filiz Aydoğan, Medya ve Tüketim Kültürü Üzerine Eleştirel Bir Analiz, İstanbul: Türkmen Kitabevi, 2005, s. 48.
  • İbrahim Toruk, “Reklamcılığın Tarihsel Gelişimi ve Reklam Meralarının Özellikleri”, Medya Eleştirileri, (der.) Nesrin Tan Akbulut, İstanbul: Beta Basım Yayın, 2005, s. 133-134.
  • Klaus Schönback, “Does Tabloidisation Make German Local Newspapers Succesful?”, Tabloid Tales: Global Debates over Media Standarts, (der.) Colin Sparks, John Tullock, USA: Rowman&Littlefield Publishers, 2000, s. 63.
  • Robert Bocock, Tüketim, İrem Kutluk (çev.), Ankara: Dost Yayınları, 2014, s. 43-44.
  • Roy Brooks, “Tabloidisation, Media Panics, and Mad Cow Disease”, Tabloid Tale: Global Debates over Media Standarts, (der.) Colin Sparks, John Tullock, USA: Rowman Littlefield Publishers, 2000, s. 196.
  • Selda İçin Akçalı, “Günlük Yaşamda Reklam ve Büyülenmiş Tüketiciler”. Gündelik Hayat ve Medya: Tüketim Kültürü Perspektifinden Okumalar içinde, der. Selda İçin Akçalı, Ankara: Ebabil Yayınları, 2006, s, 101.
  • Sedat Şimşek, Küresel Marka Reklamları, Konya: Literatürk, 2008, s. 19 - s. 25.
  • Selma Bayraktar Arberkli, “Feminist Kuram Çerçevesinde Magazin Dergilerinde Kadının Sunumu”, (Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmış Doktora Tezi), Eskişehir, 2011, s. 108.
  • Soner Yağlı, “Gündelik Hayatımızda Akıl Tutulması: Medya Uygulamalarında Tüketim İdeolojisinin İzlerini Sürmek”, Gündelik Hayat ve Medya: Tüketim Kültürü Perspektifinden Okumalar içinde, ed. Selda İçin Akçalı, Ankara: Ebabil Yayınları, 2006, s. 27. Tarih ve Toplum, Yedigün: Gazetelerin Rakibi Efsane Dergi, (Çevrimiçi), https://toplumsaltarih.wordpress.com/2013/01/08/yedigun-gazetelerin-rakibi-efsane-dergi/ (Erişim Tarihi: 02.03.2018).
  • Zeynep Karahan Uslu, “Yazılı ve Görsel Medyada Magazinleşmenin Tarihsel ve Sosyolojik Dinamikleri”, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Y.3, S.12 (Aralık 2001), s.1.

The Design Change of the Journal Magazine Magazine from the Republican Era

Year 2022, Issue: 60, 31 - 50, 21.12.2022
https://doi.org/10.47998/ikad.1069256

Abstract

Since the foundation of the Republic, the wind of change has been living both politically and socially, while the technological developments have also begun to emerge in life. At the point of determining people's life practices and preferences, mass media is at the head of the most important events. Increasing the interest and efficiency of consumption preferences and proposals is related to visual and design applications.

At this point, advertising and visual designs are among the basic elements that direct the consumer. In this context, magazine magazines, which have been used effectively as advertising and design concepts, have taken place in the publishing sector as an important publication magazine.

In this study, the tabloid magazines published in Turkey aims to be detected change in advertising and design structure. For this purpose, published in Turkey in 1930 and the first examples of the tabloid press Yedigün magazines, Cosmopolitan magazine from the 1990s and 2000s, All magazine was selected. The contents of the tabloid press in Turkey through magazines This sample was analyzed qualitatively and quantitatively. The study reveals that in the field of content and design, the design contents that lead from verbalism to visual and perception have gained importance.

References

  • Ahmet Oktay, Türkiye’de Popüler Kültür, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 1993, s. 46-88.
  • Banu Dağtaş, “Fordist ve PostFordist Dönemde Tüketim Kültürü ve Reklâmın Toplumsal Yeniden Üretim İşlevi”, Gazi İletisim Dergisi, Y. 3, S. 9 (2001), s. 173.
  • Banu Dağtaş, Reklam Kültür Toplum, Ankara: Ütopya Yayınevi, 2009, s. 56.
  • Dennis Mcquail, Mass Communication Theory An Introduction, London: Sage Publisher, 2010, s. 71.
  • Erdal Dağtaş, Türkiye'de Magazin Basını, Ankara: Ütopya Yayınevi, 2006, s. 39.
  • Ergün Hiçyılmaz, Burçak Evren, “Magazin Dergiciliği”, Türkiye’de Dergiler ve Ansiklopediler (1849-1984), İstanbul, 2000, Gelişim Yayınları’ndan Aktaran Zeynep K. Uslu, s. 162.
  • Filiz Aydoğan, Medya ve Tüketim Kültürü Üzerine Eleştirel Bir Analiz, İstanbul: Türkmen Kitabevi, 2005, s. 48.
  • İbrahim Toruk, “Reklamcılığın Tarihsel Gelişimi ve Reklam Meralarının Özellikleri”, Medya Eleştirileri, (der.) Nesrin Tan Akbulut, İstanbul: Beta Basım Yayın, 2005, s. 133-134.
  • Klaus Schönback, “Does Tabloidisation Make German Local Newspapers Succesful?”, Tabloid Tales: Global Debates over Media Standarts, (der.) Colin Sparks, John Tullock, USA: Rowman&Littlefield Publishers, 2000, s. 63.
  • Robert Bocock, Tüketim, İrem Kutluk (çev.), Ankara: Dost Yayınları, 2014, s. 43-44.
  • Roy Brooks, “Tabloidisation, Media Panics, and Mad Cow Disease”, Tabloid Tale: Global Debates over Media Standarts, (der.) Colin Sparks, John Tullock, USA: Rowman Littlefield Publishers, 2000, s. 196.
  • Selda İçin Akçalı, “Günlük Yaşamda Reklam ve Büyülenmiş Tüketiciler”. Gündelik Hayat ve Medya: Tüketim Kültürü Perspektifinden Okumalar içinde, der. Selda İçin Akçalı, Ankara: Ebabil Yayınları, 2006, s, 101.
  • Sedat Şimşek, Küresel Marka Reklamları, Konya: Literatürk, 2008, s. 19 - s. 25.
  • Selma Bayraktar Arberkli, “Feminist Kuram Çerçevesinde Magazin Dergilerinde Kadının Sunumu”, (Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmış Doktora Tezi), Eskişehir, 2011, s. 108.
  • Soner Yağlı, “Gündelik Hayatımızda Akıl Tutulması: Medya Uygulamalarında Tüketim İdeolojisinin İzlerini Sürmek”, Gündelik Hayat ve Medya: Tüketim Kültürü Perspektifinden Okumalar içinde, ed. Selda İçin Akçalı, Ankara: Ebabil Yayınları, 2006, s. 27. Tarih ve Toplum, Yedigün: Gazetelerin Rakibi Efsane Dergi, (Çevrimiçi), https://toplumsaltarih.wordpress.com/2013/01/08/yedigun-gazetelerin-rakibi-efsane-dergi/ (Erişim Tarihi: 02.03.2018).
  • Zeynep Karahan Uslu, “Yazılı ve Görsel Medyada Magazinleşmenin Tarihsel ve Sosyolojik Dinamikleri”, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Y.3, S.12 (Aralık 2001), s.1.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Yasin Söğüt 0000-0001-5327-9234

Cengiz Şahin 0000-0002-8348-0913

Publication Date December 21, 2022
Submission Date February 7, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 60

Cite

APA Söğüt, Y., & Şahin, C. (2022). Cumhuriyet Döneminden Günümüze Magazin Dergiciliğinin Tasarımsal Değişimi. İletişim Kuram Ve Araştırma Dergisi, 2022(60), 31-50. https://doi.org/10.47998/ikad.1069256