The demands, expectations and preferences of today's individuals in the field of media are becoming increasingly diverse. Accordingly, there is a similar increase in the diversity of media formations that strive to be visible to their target audience in the digital media environment. Podcast channels have also emerged as a sub-genre in this diversity. In this medium, unlike standard journalism and communication activities, the importance of 'personal narratives' and voice-based narration has increased.
This study was carried out within the framework of the phenomenology pattern, which is one of the qualitative research method designs. In this context, one-to-one, in-depth and unstructured interviews were conducted with individuals who are producers and consumers of podcasts. In this way, it is aimed to examine what podcast broadcast means for today's publishers and listeners. The data obtained from the interviews were coded and visualized through the qualitative research and analysis program in MaxQda. Research findings show that media professionals and podcast listeners prefer an understanding of being based on sound, simplicity in language, intimacy and subject-oriented broadcasting. However, the main problem of this study is the discussion that this type of broadcasting brings some opportunities and negativities, both in the professional sense and for the audience, arising from its own nature. In this context, the aim of this research is to contribute to the understanding of possible opportunities and threats in podcast broadcasting.
Bugünün bireylerinin yayıncılık alanından talepleri, beklentileri ve tercihleri gittikçe artan bir oranda çeşitlilik kazanmaktadır. Buna bağlı olarak dijital medya ortamında hedef kitlesine görünür olma gayretinde olan medya oluşumlarının çeşitliliğinde de benzer bir artış söz konusudur. Podcast mecraları da bahsedilen bu çeşitlilik içerisinde bir alt tür olarak karşımıza çıkmıştır. Bu mecrada standart habercilik ve iletişim faaliyetlerinden farklı olarak ‘kişisel anlatı’ların ve sese dayalı anlatımın önemi artmıştır.
Bu çalışma nitel araştırma yöntemi desenlerinden biri olan olgubilim deseni çerçevesinde gerçekleştirilmiş, podcast yayınlarının üreticisi ve tüketicisi konumundaki bireylerle birebir, derinlikli ve yapılandırılmamış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Bu sayede podcast yayıncılığının günümüz yayıncıları ve dinleyicileri açısından neler ifade ettiğinin incelenmesi amaçlamıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler MaxQda nitel araştırma ve analiz programı aracılığı ile kodlanmış ve görselleştirilmiştir. Araştırma bulguları göstermektedir ki medya profesyonelleri ve podcast dinleyicileri sese dayalı olma, dilde sadelik, samimiyet ve konuya odaklı bir yayıncılık anlayışını tercih etmektedir. Ancak bu yayıncılık türünün hem mesleki anlamda hem de dinleyici hedef kitlesi için kendi doğasından da kaynaklanan bir takım olanaklar ve olumsuzluklar getirdiği tartışması bu çalışmanın temel sorunsalıdır. Bu bağlamda bu araştırmanın amacı podcast yayıncılığında olası fırsatlar ve tehditlerin anlaşılmasına katkı sunmaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 21, 2022 |
Submission Date | June 25, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 60 |