Bringing students habits of mind specific to each discipline can be seen as an anchor that will lead them to solve the problems in their daily lives. Starting from this premise, a new subject, featuring habits of mind and how to use and improve them in educational environment seems to worth thinking on. This article describes an activity designed to integrate the components of algebraic habits of mind into the classroom practice. In this study, data were collected in three weeks and analyzed descriptive way within the analytic framework for algebraic habits of mind. As a result of classroom practice, various ways of algebraic thinking have been appeared among students, students used multiple representations, generate their solution, abstract operations and transform their relational and generalized thoughts, which have been expressed verbally at the beginning, to symbolic arguments and mathematical statements, which allow the development of the algebra. Students could acquire algebraic habits of minds by long-term classroom practices as exemplified in the activity shared in this article.
Öğrencilere bir çok disipline
özgü zihinsel alışkanlıkları kazandırmanın gerçek yaşamlarında problem
çözmelerini destekleyecek bir dayanak noktası olabileceği ifade edilmektedir.
Bu öneriden hareketle zihinsel alışkanlıkların ne olduğu ve öğretim
ortamlarında nasıl kullanılıp geliştirileceği düşünmeye değer bir konu olarak
görülmektedir. Bu çalışmanın amacı zihnin cebirsel alışkanlıklarının
bileşenlerinin bir sınıf içi öğretim uygulamasına entegre edildiği bir
etkinliğin tanıtımını yapmaktır. Veriler 3 haftalık bir süreçte toplanmış ve
zihnin cebirsel alışkanlıkları çerçevesi bağlamında betimsel yöntemle analiz
edilmiştir. Öğretim uygulaması sonucunda, öğrencilerde farklı cebirsel düşünme
yolları ortaya çıktığı, öğrencilerin çoklu temsil kullandıkları, çözümlerini
genelleyebildikleri, başlangıçta sözel olarak ifade ettikleri ilişkisel ve
genellenmiş düşüncelerini formel cebirin gelişimini sağlayacak sembolik
argümanlara ve matematiksel açıklamalara dönüştürdükleri ve işlemleri
soyutlayabildikleri görülmüştür.
Journal Section | Araştırma Articlesi |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 16 Issue: 2 |