Main objective of this study is to determine whether there is a significant relationship between the well-being of teacher candidate’s and their skills to solve problems. This study was conducted using relational scanning method. Research group consisted of teacher candidates studying at Ahmet Keleşoğlu education faculty. In this study, Subjective Well-being Scale developed by Dost (2004) and Social Problem Solving Inventory-short form developed by D’Zurilla and his colleagues were utilized. Analysis of data was performed using SPSS 15 for windows (2006) program. While there is a positive relationship between well-being of teacher candidates and sub-dimensions of social problem solving approachng the problem in a positive way, rational problem solving, there is a negative relationship between the well-being of teacher candidates and sub-dimension of approaching the problem negatively.
Bu araştırmanın temel amacı, öğretmen adaylarının öznel iyi oluş düzeyleri ile sosyal problem çözme becerileri arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığını ortaya koymaktır. Bu araştırma ilişkisel tarama modeline uygun olarak yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Konya ilindeki Konya üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesinde okumakta olan sınıf öğretmeni adaylarından oluşmaktadır. Araştırmada, Dost (2004) tarafından geliştirilen Öznel İyi Oluş Ölçeği ile D’ Zurilla ve ark. (2002) tarafından geliştirilen 25 maddelik Sosyal Problem Çözme Envanteri-Kısa Formu (Social Problem Solving Inventor-Short Form) kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS 15 for Windows (2006) programında yapılmıştır. Öğretmen adaylarının öznel iyi oluşu ile sosyal problem çözme ölçeği alt boyutları arasında probleme olumlu yönelim alt boyutu, rasyonel problem çözme alt boyutları arasında pozitif, probleme olumsuz yönelim, kaçınma tarz ve dikkatsiz dürtüsüz alt boyutları arasında ise negatif yönde bir ilişki vardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 12 Issue: 2 |