Making school
mathematics relevant to the students’ lives is one of the teacher’s
responsibilities. The aim of the present study was to investigate
middle-school mathematics teacher candidates’ perceptions and views about
connections between mathematics and the real world. The participants of the
study were 152 mathematics teacher candidates from the mathematics teacher
education program at a state university. The data were collected through an
open-ended questionnaire. In line with the aim of the study, a qualitative
research method was used. The findings of this study showed that the
perceptions of teacher candidates regarding mathematics’ real-world
connections were limited. Most of the teacher candidates, regardless of class
level, expressed that “shopping” is a real context in which mathematics is used.
In addition, they also indicated “rate-ratio” and “angles” as mathematical
topics/concepts that they (can) encounter frequently in daily life. On the
other hand, the data showed that teacher candidates think that the use of
real-world problems in mathematics lessons is likely to provide students with
various benefits, especially in the cognitive sense. The findings of the study
suggest that mathematics teacher training programs should offer different
practices for each grade level to enrich the perceptions of mathematics
teachers in terms of real-world connections.
Okul matematiğini öğrencilerin yaşamı ile
ilişkili hale getirmek öğretmenlerin sorumluluklarından bir tanesidir. Bu
çalışmanın amacı ortaokul matematik öğretmen adaylarının matematiğin gerçek
yaşam ile ilişkilerine yönelik algı ve görüşlerini incelenmektir. Bu çalışma
bir devlet üniversitesinin Matematik Öğretmenliği Programında öğrenim gören 152
ortaokul matematik öğretmen adayıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın verileri
açık uçlu bir anket aracılığıyla toplanmıştır. Çalışmanın amacı kapsamında,
araştırma yöntemi olarak nitel araştırma modeli benimsenmiştir. Çalışmanın
bulguları öğretmen adaylarının matematiğin günlük hayatta kullanımı ile ilgili
algılarının sınırlı olduğunu göstermiştir. Öğretmen adaylarının birçoğu
matematiğin kullanıldığı gerçek yaşam bağlamı olarak “alışveriş” bağlamını, gerçek yaşamda
karşılarına çıkan/çıkabilecek matematik konuları olarak ise “oran-orantı” ve
“açı” konularını ifade etmişlerdir. Diğer taraftan, çalışmanın bulguları
öğretmen adaylarının gerçek yaşam problemlerini/bağlamlarını matematik
derslerinde kullanmanın öğrencilere bilişsel anlamda çeşitli yararlar
sağlayacağı görüşünde olduklarını göstermiştir. Bu çalışma öğretmen adaylarının
matematiğin gerçek yaşam ile ilişkileri konusunda algılarının zenginleşmesine
yardımcı olacak şekilde matematik öğretmen yetiştirme programlarının her sınıf
seviyesinde farklı uygulamalara yer verilmesini önermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.