Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 1., 2. ve 3. sınıf Hayat Bilgisi dersi programlarının öğrencileri kendi
yaşamlarının öznesi durumuna getirebilecek kazanımların incelenmesi ve tartışılmasıdır. Araştırma nitel
araştırma paradigması doğrultusunda tasarlanmış ve yürütülmüştür. Araştırmada doküman incelemesi
yapılmıştır. Bu yaklaşım doğrultusunda, 2010-2011 eğitim öğretim yılında ilköğretim 1., 2. ve 3. sınıf Hayat Bilgisi
dersi programları incelenmiş, bu programlarda yer alan bireyi kendi yaşamının öznesi durumuna gelmesini
sağlayabilecek kazanımlar belirlenmiştir. Araştırma bulgularına göre İlköğretim 1., 2. ve 3. Sınıf Hayat Bilgisi
dersi programlarının incelenmesi sonucunda, her sınıfta aynı adla yer alan temalarda (Okul Heyecanım, Benim
Eşsiz Yuvam, Dün Bugün Yarın) öğrenciyi kendi yaşamının öznesi yapabilecek niteliklere sahip kazanımların yer
aldığı görülmüştür.
The aim of this research is to determine if the programs of Life Science Course in 1st, 2nd and 3rd grades of
Elementary School has the acquisitions that makes the students the subject of their lives. The research has been
designed and carried out oriented to qualitative research paradigm. Document investigation has been done
within the research. Oriented to this approach, Life Science Course programs of 1st, 2nd and 3rd grades of
Elementary school has been researched in 2010-2011 education year, and within these programs, acquisitions that
makes the individual the subject of his own life has been identified. According to the data of the research, after
the investigation of Life Science Course programs of 1st, 2nd and 3rd grades of Elementary schools, within the
themes that has the same name in every class (My Excitement for School, My Unique Home, Yesterday Today
Tomorrow) it has been seen that the acquisitions having the qualitiy of making the students the subject of their
lives.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2012 |
Submission Date | December 19, 2016 |
Acceptance Date | December 19, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 2 Issue: 2 |
All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International