The purpose of this study is to develop a scale in order to determine
the environmental awareness of students. For this purpose, a 26-item trial form
created as a result of literature review and of the interviews conducted with
the students, and prepared in accordance with expert opinions in order to
ensure content validity was administered to a total of 292 students, 152 male
and 140 female, who attended different secondary schools, and the data obtained
were analysed. An exploratory factor analysis was performed on the data using
principal components analysis, and with these analyses, a scale consisting of
14 items with four dimensions (factors) including "The role of schools and
publications in environmental education", "Environmental
sensitivity", "The role of courses and teachers in environmental education"
and “Environment outside the school” was formed. The Cronbach's Alpha internal
consistency coefficient for the whole scale was
calculated as ,792. A valid and reliable measuring instrument was developed.
Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin çevresel
farkındalıklarının tespiti amacıyla bir ölçek geliştirmektir. Bu amaçla alan
yazın incelemesi ve öğrencilerle yapılan görüşmeler sonucunda hazırlanmış olan
ve kapsam geçerliğini sağlama adına uzman görüşleri çerçevesinde hazırlanmış
olan 26 maddelik deneme formu, çeşitli ortaokullarda öğrenim görmekte olan
152’si erkek, 140’ı kız 292 öğrenciye uygulanarak elde edilen veriler
çözümlenmiştir. Veriler üzerinde temel bileşenler analizi yöntemi kullanılarak
açımlayıcı faktör analizi gerçekleştirilmiş, bu analizlerle “Çevre eğitiminde
okulun ve yayınların rolü”, “Çevresel duyarlılık”, “Çevre eğitiminde ders
ve öğretmenlerin rolü” ve “Okul dışında çevre” olmak üzere dört boyutlu ve
toplam 14 maddeden oluşan bir ölçek oluşturulmuştur. Ölçeğin tümü için elde
edilen Cronbach’s Alpha iç tutarlık katsayısı ise ,792 olarak hesaplanmıştır.
Geçerliği ve güvenilirliği sağlanmış bir ölçme aracı elde edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Submission Date | March 27, 2018 |
Acceptance Date | April 24, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 1 |
All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International