Bu
araştırmada lise öğrencilerine yönelik bir Sosyal Ağ Öz Yeterlik Ölçeğinin
geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda kapsam geçerliği, yapı geçerliği ve
madde analizi süreçleri yürütülmüştür. Araştırma verileri Türkiye’nin Orta
Karadeniz bölgesindeki bir ilde farklı liselere devam eden ve farklı sınıf
düzeylerinden öğrencilerin oluşturduğu iki ayrı katılımcı grubundan elde
edilmiştir. Böylece ölçek geliştirme sürecine açımlayıcı faktör analizi ile
elde edilen sonuçlar, farklı bir gruba ilişkin verilerle doğrulayıcı faktör
analizi ile bir kez daha sınanabilmiştir. Bu kapsamda araştırmada ilk grupta
253, ikinci grupta 483 katılımcı olmak üzere toplam 736 lise öğrencisi yer
almıştır. Araştırma kapsamında gerçekleştirilen açımlayıcı ve doğrulayıcı
faktör analizi sonuçlarına göre 17 maddeden oluşan tek faktörlü bir yapı elde
edilmiştir. Tek faktörlü nihai yapıya ilişkin Cronbach alfa iç tutarlık
katsayıları ilk katılımcı grubu verileri üzerinden .94, ikinci katılımcı grubu
verileri üzerinden .97 olarak hesaplanmıştır. Bu durum aracın güvenirliğine
güçlü biçimde işaret etmektedir. Yine düzeltilmiş madde-toplam korelasyonları
da .49’un üzerinde kalarak güvenirliğin gücüne ilişkin bu düşünceye destek oluşturmaktadır.
Sonuç olarak Sosyal Ağ Öz Yeterlik Ölçeğinin geliştirilmesi için yapılan
işlemler sonucunda ölçeğin güvenilir ve geçerli bir ölçme aracı olduğu ifade
edilebilir.
This study aims to develop a Social Network Self-Efficacy
Scale for high school students. The
coverage validity, structure validity and item analysis processes were carried
out for this purpose. Research data was
obtained from two separate groups of participants, who study at different
levels, at different high schools in the Central Black Sea province of Turkey.
Thus, the results obtained by the exploratory factor analysis during the scale
development process were tested with confirmatory factor analysis on a
different group. Within this scope, a total of 736 high school students
participated in the survey, 253 in the first group and 483 in the second group.
According to the results of exploratory and confirmatory factor analyses, a
single factor structure consisting of 17 items was obtained. The Cronbach alpha
internal consistency coefficients for the single factor final structure were
calculated as .94 for the first participant group and .97 for the second
participant group. This situation strongly points to the reliability of the
medium. Again, the corrected item-total correlations remain above .49, which
support the reliability results. As a result of the processes carried out for
developing the Social Network Self-Efficacy Scale, it can be stated that the
scale is a valid and reliable measuring tool.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | May 18, 2018 |
Acceptance Date | July 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 2 |
All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International