Bu
araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının bilimsel araştırmalara yönelik
tutumlarını belirlemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama
modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evreni, 2016-2017 akademik yılı bahar
döneminde Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Eğitimi Ana Bilim
Dalında öğrenim görmekte olan öğretmen adaylarından oluşmaktadır. Araştırmanın
örneklemi ise bu evren içerisinden ölçüt örnekleme tekniği kullanılarak
belirlenen birinci ve dördüncü sınıf düzeylerinde öğrenim görmekte olan toplam
235 sınıf öğretmeni adayından oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak, Korkmaz,
Şahin ve Yeşil (2011) tarafından 5’li likert türünde geliştirilen ”Bilimsel
Araştırmaya Yönelik Tutum Ölçeği” ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır.
Kişisel bilgi formundaki veriler, cinsiyet ve sınıf düzeyi olarak belirlenmiştir.
Veriler istatistik paket programa kodlanırken olumlu ve olumsuz maddeler
dikkate alınmış ve tersine kodlanması gereken maddeler bu şekilde kodlanarak
puanlama yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin çözümlenmesinde
aritmetik ortalama, yüzde ve frekans tekniğinin yanı sıra, ilişkisiz
örneklemler için bağımsız t-testi kullanılmıştır. Verilerin dağılımın homojen
olması nedeniyle bağımsız t-testi analizi yapılması uygun görülmüştür. Araştırmanın
bulgularına göre, dördüncü sınıftaki öğretmen adaylarının birinci sınıftaki
öğretmen adaylarına göre bilimsel araştırmalara yönelik tutumlarının daha
olumlu olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte, bilimsel araştırma yapan
araştırmacılara yardımcı olma hususunda da dördüncü sınıftaki öğretmen
adaylarının daha istekli oldukları belirlenmiştir. Bulgular incelendiğinde,
araştırmaya katılan kadın ve erkek sınıf öğretmeni adaylarının ölçekten elde
ettikleri ortalama puanları arasında, cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir
fark olmadığı belirlenmiştir.
The aim of this research is to determine the attitudes of classroom teacher candidates towards scientific research. The survey model was used in the research from quantitative research methods. The universe of the research consists of prospective teachers who are studying at Kastamonu University Faculty of Education Class Education Department, during spring semester of 2017-2018 academic year. The sample of the research consists of 235 prospective classroom teachers who are studying at the first and fourth grade levels determined by using the criterion sampling technique from within this universe. As a data collection tool, "Attitude Scale Towards Scientific Research" which was developed by Korkmaz, Şahin and Yeşil (2011) and personal information form was used. The data on the personal information form are determined as gender and grade level. Positive and negative items are taken into account while the data is encoded in the statistical package program, and the items that need to be encoded in reverse are coded and scored. In the analysis of the data obtained from the research, the arithmetic mean, percentage and frequency technique as well as independent t-test for unrelated samples were used. Independent t-test analysis was deemed appropriate because of the homogeneous distribution of data. According to the findings of the research, it was determined that the teacher candidates of the fourth grade are more positive attitudes towards scientific researches than the first grade teacher candidates. However, it has been determined that the fourth-tier teacher candidates are more willing to help researchers engaged in scientific research. When the findings were examined, it was determined that there was no significant difference between the mean scores of female and male teacher candidates who participated in the research from the scale compared to the gender variable.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | September 12, 2018 |
Acceptance Date | December 4, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 2 |
All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International