This research aims to identify the mental image related to the teacher phenomenon formation students have. Each participant was given a form which was prepared with the sentences like ‘Teacher is or is like…..because…..’ and was asked for filling in the blank in the sentence with the aim of identifying the mental images participants have related to the teacher phenemenon.In the form being given with this aim ‘Teacher is or is like…….’part should be written with the only a mental image, ‘because……..’part should express their ideas about 20 minutes by concentrating on metaphors.Physical education,literature,math and history students attended to the research.Research was made with the students who are in the different departments and attend the formation programme in the summer.Research was made with the 139 male and 93 female teachers and totally 232 people.
Besides, direct expressions working group students create are excluded from the scope.so that this research concentration constitutes from describing the metaphors based on the figurative language use and describing the features of the usages. For this reason, Attending the research at beginning………student forms are examined and finally,…form is taken into consideration.
In the abstract category, totally males created 65, females created 41 different metaphors. While males produced the most mother, friend and father metaphors, females produced guide, everything and mother metaphors. Females produced the most family, educative and everything with the six each but males produced the most showing the way with eleven each and guide with the ten each.
Concrete category is a category much less metaphor produced than abstract category. Males produced 15 metaphors and males produced 11 metaphors from total 12 female participant and 19 male participants. Between the number of the metaphors males and females produced isn’t seen a lot difference.In this category, in males mostly book metaphor was produced.All of the other metaphors produced by males and females were produced by one person.In being investigated in terms of the departments, in the physical education department, males producedeleven different metaphors totally with the thirteen people,females produced 4 different metaphors totally with the four people.In the other departmets,participants produced one each metaphor
Bu araştırma
formasyon öğrencilerinin öğretmen olgusuna ilişkin sahip oldukları zihinsel
imgelerin belirlenmesini amaçlamaktadır.
Araştırmaya
katılanların öğretmen olgusuna ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeleri
belirlemek amacıyla; her bir katılımcıya “öğretmen. . . dır/gibidir; çünkü . . .” cümlesinin yer
aldığı önceden hazırlanmış bir form dağıtılmış ve bu formdaki “öğretmen.
. . dır/gibidir; çünkü . ….”
yazan boşlukları tamamlamaları istenmiştir. Bu amaçla verilen formdaki
“öğretmen… dır/gibidir” bölümüne sadece tek bir zihinsel imge yazmaları, “çünkü ….” yerine ise ürettikleri metafora yoğunlaşarak düşüncelerini yaklaşık 20 dakika
içinde dile getirmeleri istenmiştir. Araştırmaya, programa katılan BESYO, edebiyat,
matematik ve tarih bölümlerinden öğrenciler katılmıştır.
Soyut
kategorisinde; toplamda erkekler 61, kadınlar ise 34 farklı metafor
üretmişlerdir. Erkekler en çok anne, arkadaş ve baba metaforlarını üretirken,
kadınlar ise rehber, her şey, anne metaforlarını üretmişlerdir. Kadınlar
altışar kişiyle en çok aile, eğitici ve her şey, erkekler ise en çok on bir
kişiyle yol gösteren ve on kişiyle rehber metaforlarını üretmişlerdir.
Somut
kategorisi soyut kategorisine göre çok az sayıda metafor üretilen kategoridir. Bu
kategoride erkeler 15, kadınlar ise 11 metafor üretmişlerdir. Erkeler ve
kadınların ürettikleri metafor sayıları arasında fazla bir fark olmadığı
görülmektedir. Bu kategoride en fazla erkeklerde 3 kişiyle kitap metaforu üretilmiştir. Hem erkek hem de kadınlarda üretilen
diğer metaforların tamamı birer kişi tarafından üretilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Submission Date | February 28, 2019 |
Acceptance Date | May 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 6 Issue: 1 |
All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International