This study aims to determine the opinions of university students on gender equality in terms of different variables.
As the research design, scanning model has been chosen from quantitative research methods. The universe of the study consists of undergraduate students studying at Niğde Ömer Halisdemir University in the 2019-2020 academic year. Also, 295 students studying in the first and last grades of Niğde Ömer Halisdemir University Education Faculty in the 2019-2020 academic year have been chosen as the sample of the study. 78,3% of the participants is female students and 21,7% of the participants is male students. Social Gender Equality Scale has been used as a data collection tool in the study.
It has been determined that the average score of the university students participating in the study from the Social Gender Equality Scale is 25.09 ± 8.26 (min. 13 – max. 61). This shows that the participants have an egalitarian attitude towards gender equality in general. It has been identified that the difference between gender variable and Social Gender Equality Scale mean score is statistically significant (p <0.05). It has not been able to be found that there is a statistically meaningful difference between the mean scores of Social Gender Equality Scale and marital status, marriage duration, child status, age, class and department (p>0.05)
Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet eşitliğine dair görüşlerini çeşitli değişkenler açısından incelemeyi hedeflemektedir.
Araştırma deseni olarak, nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli seçilmiştir. Araştırmanın evrenini, 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi’nde öğrenim gören lisans öğrencileri oluşturmaktadır. 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Eğitim Fakültesi’ndeki birinci ve son sınıflarda okumakta olan 295 öğrenciye de araştırmanın örneklemi olarak seçilmiştir. Katılımcıların %78.3’ü kadın, %21.7’si erkek öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Ölçeği (TCEÖ) kullanılmıştır.
Araştırmaya katılan üniversite öğrencilerinin TCEÖ’den aldıkları puan ortalamasının 25.09±8.26 (min. 13 – max. 61) olduğu bulunmuştur. Bu durum, katılımcıların toplumsal cinsiyet eşitliği konusunda genel anlamda eşitlikçi tutuma sahip olduklarını göstermektedir. Cinsiyet değişkeni ile TCEÖ puan ortalaması arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptanmıştır (p<0.05). TCEÖ puan ortalaması ile medeni durum, evlilik süresi, çocuk durumu, yaş, öğrenim görülen sınıf ve bölüm değişkenleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunamamıştır (p>0.05).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Submission Date | October 5, 2020 |
Acceptance Date | December 21, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 6 Issue: 2 |
All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International