Gerçekleştirilmiş olan bu araştırmanın temel hedefi, küresel dünyada yaşanan
bilimsel, teknolojik, pedagojik ve eğitim alanında gerçekleşen ilerlemelerin dikkate alınması ile oluşturulan 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nda yer alan 4. Sınıf programını ve bu program dahilinde hazırlanmış olan ders kitabında Türk Cumhuriyetleri konusunun işlenişini değerlendirmektir. Bu araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden birisi olan doküman incelemesi yönteminden faydalanılmıştır. Gerçekleştirilen araştırma sonucunda ulaşılan bulgulara göre: 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı 4. sınıf düzeyinde Türk Cumhuriyetlerine dair bir kazanım, ders kitabında ise sekiz sayfaya yer verilmiştir. Konuya dair sunulan bilgiler haritalar, görseller ve örnek haberler ile somutlaştırılmaya çalışılmıştır. Araştırma sonucunda ders kitabında ve kazanımlarda Türk Cumhuriyetleri konusuna yeteri kadar yer verilmediği sonucuna ulaşılmıştır.
The main objective of this research, which has been carried out, is to examine the 4th grade program in the 2018 Social Studies Curriculum, which was created by taking into account the scientific, technological, pedagogical and educational advances in the global world, and the treatment of the Turkic Republics in the textbook prepared within this program. is to evaluate. In this research, document analysis method, which is one of the qualitative research methods, was used. According to the findings obtained as a result of the research carried out: 2018 Social Studies Curriculum 4th grade level includes an achievement about the Turkic Republics, and eight pages are included in the textbook. The information presented on the subject has been tried to be concretized with maps, visuals and sample news. As a result of the research, it has been concluded that the subject of Turkish Republics is not given enough place in the textbook and in the learning outcomes.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | December 28, 2022 |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | June 23, 2022 |
Acceptance Date | October 12, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 8 Issue: 2 |
All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International