The aim of this study is to investigate the impact of in-class technology-assisted formative assessment skills, one of the innovative educational practices, on teachers’ classroom management skills by using the phenomenological research method, one of the qualitative research methods, in order to describe the experiences of teachers and to understand their common experiences. The study population consisted of teachers working in public secondary schools in İzmir, Türkiye in the 2021/22 academic year, with the study sample consisting of volunteer teachers who participated in a TUBITAK 4005 project organized in 2021 for professional development to the extent of possessing necessary knowledge, skills, as well as being creative about technology-assisted formative assessment skills in line with the purposive sampling method. The researcher prepared a semi-structured interview form, aiming to reveal the participants’ experiences in classroom practices on the dimensions of technology-assisted formative assessment and classroom management. A descriptive analysis was conducted on the participants opinions collected via an online interview form. After the answers received in the interviews were transcribed into text, they were sent back to the participants to ensure data reliability and verification. In conclusion, teachers have been found to have perceptions that technology-assisted formative assessment and evaluation skills have positive effects on teachers’ professional competencies in the five dimensions of classroom management. According to the results obtained: Their professional competencies improved in terms of knowledge and skills considering the dimensions of “physical layout of the classroom environment”, “establishment of relationships in the classroom”, “regulation of behaviour” and “use of time”, which make up the four dimensions. In fact, their professional competencies turned out to have improved in a positive sense in the dimension of “making plans and programs”. Despite the improvement, that development remained at the level of knowledge, and it was never reflected in the annual and daily lesson plans, but only included in the weekly lesson plans.
Classroom management Technology supported teaching Teacher competencies Formative assessment Web 2.0 tools
Bu çalışmanın amacı, yenilikçi eğitim uygulamalarından sınıf içi teknoloji destekli biçimlendirici ölçme değerlendirme becerilerine dair yetkinliğin, öğretmenlerin sınıf yönetimi becerileri üzerindeki etkisini araştırmaktır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden biri olan olgubilim araştırması ile desenlenmiştir. Araştırmanın evrenini 2021-2022 Eğitim Öğretim Yılı içerisinde İzmir ili sınırları içerisinde resmi ortaokullarda görev yapan fen bilgisi ve ilköğretim matematik öğretmenleri oluşturmuştur. Araştırmanın çalışma grubu ise amaçlı örneklem oluşturma esasına göre; teknoloji destekli biçimlendirici ölçme becerileri hakkında bilgi, beceri ve yaratma düzeylerinde mesleki gelişime yönelik olarak 2021 yılında düzenlenmiş olan bir TÜBİTAK 4005 projesine katılmış olan öğretmenlerden gönüllü olanlar ile oluşturulmuştur. Araştırmacı tarafından, katılımcıların teknoloji destekli biçimlendirici değerlendirme ve sınıf yönetiminin boyutları hakkındaki sınıf uygulamalarına dair deneyimlerinin ortaya çıkarılmasını amaçlayan yarı yapılandırılmış bir görüşme formu hazırlanmıştır. Görüşme formundan çevrimiçi olarak elde edilen katılımcı görüşlerine betimsel analiz yapılmıştır. Görüşmelerde alınan cevaplar metin haline getirildikten sonra, veri güvenirliği sağlamak için katılımcılara geri gönderilerek doğrulatılmıştır. Teknoloji destekli biçimlendirici ölçme ve değerlendirme becerilerinin, öğretmenlerin sınıf yönetiminin beş boyutundaki mesleki yeterliklerine olumlu etkileri olduğuna dair algıları olduğu tespit edilmiştir. Dört boyutu oluşturan “Sınıf ortamının fiziksel düzeni”, “sınıfta ilişkilerin düzenlenmesi”, “davranış düzenleme” ve “süre kullanımı” yeterlikleri boyutlarında mesleki yeterliklerin bilgi ve beceri düzeyinde geliştiği; “Plan-program düzenleme” boyutunda ise olumlu anlamda mesleki gelişim hissedildiği ancak bu gelişimin bilgi düzeyinde kaldığı, yıllık ve günlük ders planlarına hiç yansıtılmadığı ancak haftalık ders planlarına yansıtıldığı sonuçlarına ulaşılmıştır.
Sınıf yönetimi Öğretmen yeterlikleri Teknoloji destekli öğretim Biçimlendirici değerlendirme Classroom management Technology supported teaching Teacher competencies Formative assessment Web 2.0 tools
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 24, 2022 |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | November 14, 2022 |
Acceptance Date | December 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 3 Issue: 2 |