Hızlı teknolojik gelişmelerle birlikte, kullanıcıların özellikle algoritmik farkındalık alanında yeni beceriler kazanmalarına duyulan ihtiyaç giderek artmaktadır. Bu çalışma, Zarouali ve arkadaşlarının (2021) geliştirdiği Algoritmik Medya İçerik Farkındalık Ölçeği'nin (AMİF) Türkçeye uyarlanmasını ve geçerlik ile güvenirliğinin test edilmesini hedeflemektedir. Orijinal ölçek, İngilizce olarak 13 madde ve dört faktör içeren 5’li Likert tipi bir ölçektir. Araştırmaya, 2022-2023 bahar döneminde, kolay örnekleme yöntemiyle seçilen bir devlet üniversitesinin çeşitli fakültelerinden 414 lisans öğrencisi katılmıştır. Ölçeğin yapısal geçerliliğini belirlemek için doğrulayıcı faktör analizi (DFA) kullanılmış, güvenilirliğini testip etmek için ise Cronbach alfa değerleri kontrol edilmiştir. DFA sonuçları, dört faktörlü yapının iyi bir model uyumu sergilediğini göstermiştir (χ2/df = 2.902, CFI = .95, GFI = .939, TLI = .93, RMR = .035, SRMR = .047, RMSEA = .068). Güvenilirlik katsayıları, faktörlerde .74 ile .81 arasında değişirken, genel alpha .90 olarak yüksek bir güvenilirlik göstermiştir. Madde-toplam korelasyon analizi, tüm maddelerin ölçeğe önemli bir katkıda bulunduğunu göstermiştir. Ayrıca hem yakınsak hem de ayırıcı geçerlilik yeterli düzeydedir. Sonuç olarak, Türkçe AMİF ölçeği, lisans öğrencilerinin algoritmik okuryazarlığını ölçmede geçerli ve güvenilir bir araçtır ve medya okuryazarlığı araştırmalarına da katkı sunma potansiyeli vardır.
3 Şubat 2023 tarihinde Etik Kurul İzni alınmıştır.
Akdeniz Üniversitesi
571441
Doç. Dr. Tuba Livberber'e değerli katkılarından dolayı teşekkür ederiz.
Given the rapid technological advancements, there is an increasing need for users to acquire new skills, particularly in the realm of algorithmic awareness. This study aims to adapt and validate the Algorithmic Media Content Awareness Scale (AMCA), developed by Zarouali et al. (2021), to Turkish context and to test its validity and reliability. The original scale is a 5-point Likert type measure consisting of 13 items with four factors in English. Participants included 414 undergraduate students from various faculties of a state university in Türkiye, selected through convenience sampling during the spring term of 2022-2023. The study employed confirmatory factor analysis (CFA) to assess the scale's construct validity and utilized Cronbach's alpha to examine reliability. The CFA results revealed a good model fit for the proposed four-factor structure (χ2/df = 2.902, CFI = .95, GFI = .939, TLI =.93, RMR = .035, SRMR = .047, RMSEA = .068). Reliability coefficients ranged from .74 to. 81 across the factors, with an overall alpha of .90, indicating high reliability. The item-total correlation analysis revealed that all items significantly contributed to the measure. Additionally, both convergent and discriminant validity were found to be satisfactory. Consequently, all evidence suggests that the Turkish version of the AMCA scale is a valid and reliable tool for assessing algorithmic literacy among undergraduate students, contributing significantly to the field of media literacy research.
Ethical Committee approval was obtained on February 3, 2023.
Akdeniz University
571441
We would like to thank Assoc. Prof. Dr. Tuba Livberber for her valuable contributions.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Development of Science, Technology and Engineering Education and Programs |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | 571441 |
Early Pub Date | June 30, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | March 5, 2024 |
Acceptance Date | May 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 1 |