Çocuk cinsel istismarı
mağdurlarının diğer bireylere göre hayatlarının sonraki döneminde tekrar cinsel
istismar (TCİ) mağduru olma riskleri daha fazladır. Bu çalışma ile TCİ’nin
sıklığına, TCİ’de cinsiyet faktörüne, TCİ mağdurlarının psikolojik
özelliklerine ve psikolojik danışmanlar tarafından okul ortamında yapılması
gerekenlere dair bilgilerin sunulması ve araştırmacıların bu konuya dikkatinin
çekilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, konuyla ilgili makaleler Google
Akademik ve Pubmed veri tabanları kullanılarak taranmıştır. İlgili alanyazın ışığında, TCİ bütüncül bir
bakış açısıyla ele alınmadığı takdirde, bu mağdur öğrencilerin yeniden cinsel
istismar yaşamaları önlenemeyeceği gibi yaşadıkları psikososyal ve eğitimsel
sorunlar artabilir. Bu bağlamda, ekolojik bakış açısı dikkate alınarak, TCİ
riski veya mağduriyeti olan öğrencilere yapılacak müdahalelerde ontojenik
gelişim, mikrosistem, ekzosistem ve makrosistem düzeyinde çalışmalarda
bulunulabilir.
Cinsel İstismar Ekolojik Yaklaşım Okul Psikolojik Danışmanı Psikolojik Özellikler Tekrarlanan Cinsel İstismar
Child
sexual abuse victims are more likely to be the victims of sexual revictimization
(SR) at later stages of their lives compared to other individuals. The present
study aims to provide information about the prevalence of SR, the gender factor
on SR, the psychological characteristics of SR victims and the actions to be
taken in education environments by school counselors and to draw the attention
of researchers to this matter. For this purpose, relevant articles were
searched using Pubmed and Google Scholar databases. In the light of the
relevant literature, unless SR is embraced from a holistic perspective, these victimized
students can re-live sexual abuse and their psycho-social
and educational problems can get worse. In this context, considering the
ecological perspective, school counselors may carry out studies at the
levels of ontogenic development, microsystem, exosystem and macrosystem in
interventions aimed at students who are the victims or under the risk of SR.
Sexual Abuse Ecological Approach School Counselor Psychological Characteristics Repetitive Sexual Victimization
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 2 |