This research is designed as a qualitative study, focusing on document analysis as a data collection technique. Its objective is to provide music educators with a broad perspective on assessment practices that can be utilized in online music education by highlighting the importance and requirements of evaluation. The research question is: "What is the importance of assessment in online music education and what assessment practices can be used?" To answer this question, a review of national and international literature related to "assessment in online music education" was conducted to establish a general content for the study. The data obtained from the reviewed documents was analyzed and described using quotations. The research findings indicate that there are differences in the application of assessment methods between face-to-face and online education. While single assessment method may be sufficient based on the content of face-to-face music education, online music education allows for various methods in both the teaching-learning process and the assessment process. In face-to-face education, teachers can directly observe students in a classroom setting, while online education requires multiple files, such as audio and video recordings, to observe students throughout the learning process and at the end of it for assessment purposes. Based on the research findings, several recommendations are made. These include the need for a comprehensive approach that focuses on both process and outcomes in assessing online music education, the use of appropriate assessment tools in the absence of face-to-face interaction, conducting assessment for recognition and placement at the beginning of the education, planning for the assessment stage in online music education, conducting process evaluation to determine the effectiveness and efficiency of online music lessons, and conducting product evaluation at the end of the process after necessary adjustments have been made. Additionally, leveraging e-portfolios, peer assessment, and self-assessment methods is suggested.
Online Online Education Instrument Instrument Training Evaluation Evaluation in Instrument Training
Model olarak nitel karakterli olan bu araştırma veri toplama tekniği açısından doküman incelenmesi desenindedir. Bu araştırmanın amacı, online çalgı eğitiminde değerlendirmenin önemini ve gerekliliklerini ortaya koyarak, çalgı eğitimcilerine online eğitimde kullanılabilecek değerlendirme uygulamaları hakkında geniş bir perspektif sunabilmektir. Araştırmanın problem cümlesi; “online çalgı eğitiminde değerlendirmenin önemi nedir ve kullanılabilecek değerlendirme uygulamaları nelerdir?” şeklindedir. Bu nedenle “online çalgı eğitiminde değerlendirme” ile ilgili ulusal ve uluslararası alanyazın taraması yapılarak, araştırmaya ait genel bir içerik belirlenmiştir. Elde edilen veriler incelenen dokümanlardan alıntılar yapılarak betimlenmiştir. Araştırma sonucunda; yüz yüze eğitim ile online eğitim arasında uygulama farklılıkları olduğundan değerlendirme biçimlerinin de birbirinden farklı olduğu; yüz yüze çalgı eğitiminde dersin içeriğine göre tek bir değerlendirme yöntemi yeterli olabilirken online çalgı eğitiminde hem eğitim-öğretim sürecinin hem de değerlendirme sürecinin farklı yöntemlerle gerçekleştirilebildiği; yüz yüze eğitimde, sınıf ortamında öğretmenin öğrenciyi doğrudan gözlemleyebildiği; değerlendirme yapmak amacıyla veri toplama işleminin online eğitime göre daha sade olabildiği ancak online çalgı eğitiminde, öğrenciyi eğitimi süresince ve süreç sonunda gözlemleyebilecek başta ses ve video dosyası olmak üzere birden fazla dosyaya ihtiyaç duyulduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına yönelik önerilerin bazıları şu şekildedir: Online çalgı eğitiminin değerlendirilmesi yalnızca sonuç odaklı değil hem süreç hem de sonuç odaklı bütüncül bir yaklaşımla yapılmalıdır; online çalgı eğitiminde yüz yüze etkileşim mümkün olmadığı için, değerlendirme aşamasında uygun değerlendirme araçları kullanılmalıdır; eğitimin başında tanıma ve yerleştirme amaçlı değerlendirme yapılmalıdır; online çalgı eğitiminde değerlendirme aşamasının da planlanması gereklidir; online çalgı derslerinin sağlıklı ve verimli sürüp sürmediğini belirlemek amacıyla süreç değerlendirme yapılmalıdır; gerekli düzenlemeler yapılarak süreç sonunda ürün değerlendirme yapılmalıdır. E-portfolyo, akran değerlendirme ve öz değerlendirme yöntemlerinden de faydalanılmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 22, 2023 |
Publication Date | September 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 12 Issue: 3 |