The theme of nature is a universal theme that exists in every period and form of art. The beauty, strength, complexity and fragility of nature have always been a source of inspiration for artists. The way art deals with nature is seen as a reflection of humanity's relationship with nature, and this relationship ensures the continuity of the theme of nature in art. Within the art movements; Renaissance, Romanticism, Impressionism, as well as modern and contemporary art movements, it has gained a strong place with different expressions. These expressions of nature, which cover all branches of art, have also manifested themselves in printmaking techniques. They have used the advantages of reproducing works with printmaking technique, creating various textures and surfaces, economic benefit and reaching large masses. Within the scope of the study, the ways Kim Berman, Atilla Atar, April Gornik, Tom Hammick, Kiki Smith, Richard Long, Gabor Peterdi and Michael Mazur deal with nature are evaluated. These artists, who come from different geographies and cultures, have carried the universality of nature and the different meanings it has gained through local influences to their works. In this context, the selection of the artists was based on criteria such as their sensitivity to nature, environmental and philosophical approaches, aesthetic and thematic diversity. Within the scope of the research, using document analysis, one of the qualitative research methods, the themes of nature in art and the ways artists express nature in their works were examined in detail. As a result, the artists' handling of nature in various forms using printmaking techniques offered the audience the opportunity to discover the versatility of nature and enriched the relationship between nature and art.
Doğa teması, sanatın her döneminde ve her formunda var olan evrensel bir temadır. Doğanın güzellikleri, güçlülüğü, karmaşıklığı ve kırılganlığı, sanatçılar için her zaman ilham kaynağı olmuştur. Sanatın doğayı ele alış biçimi, insanlığın doğayla olan ilişkisinin bir yansıması olarak görülür ve bu ilişki, sanatta doğa temasının sürekliliğini sağlamaktadır. Sanat akımları içerisinde; Rönesans, Romantizm, Empresyonizm ve aynı zamanda modern ve çağdaş sanat akımları içerisinde de farklı anlatımlarla güçlü bir yer edinmiştir. Sanatın bütün dallarını kapsayan bu doğa anlatımları baskıresim teknikleri ile de kendisini göstermiştir. Baskıresim tekniği ile eserleri tekrar üretme, çeşitli dokular ve yüzeyler oluşturma, ekonomik fayda ve geniş kitlelere ulaşma avantajlarını kullanmışlardır. Çalışma kapsamında Kim Berman, Atilla Atar, April Gornik, Tom Hammick, Kiki Smith, Richard Long, Gabor Peterdi ve Michael Mazur’un doğayı ele alış biçimleri değerlendirilmiştir. Farklı coğrafyalardan ve kültürlerden gelen bu sanatçılar, doğanın evrenselliğini ve yerel etkilerle kazandığı farklı anlamları eserlerine taşımışlardır. Bu bağlamda, sanatçıların seçimi; doğaya olan duyarlılıkları, çevresel ve felsefi yaklaşımları, estetik ve tematik çeşitlilik sunmaları gibi kriterlere dayanmaktadır. Araştırma kapsamında nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılarak sanat içerisindeki doğa temaları ve sanatçıların eserlerinde doğayı anlatım biçimleri detaylı bir şekilde incelenmiştir. Sonuç olarak; sanatçıların baskıresim teknikleri kullanarak doğayı çeşitli biçimlerde ele almaları, izleyicilere doğanın çok yönlülüğünü keşfetme fırsatı sunmuş ve doğa ile sanat arasındaki ilişkiyi zenginleştirmiştir.
Bu çalışma Etik Kurul Onayı Gerektirmemektedir.
Bu çalışmayı destekleyen bir kurum bulunmamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Arts and Cultural Policy |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 23, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | August 13, 2024 |
Acceptance Date | March 3, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 1 |