Research Article
BibTex RIS Cite

Printmaking Artists Inspired by Nature

Year 2025, Volume: 14 Issue: 1, 481 - 501
https://doi.org/10.15869/itobiad.1532429

Abstract

The theme of nature is a universal theme that exists in every period and form of art. The beauty, strength, complexity and fragility of nature have always been a source of inspiration for artists. The way art deals with nature is seen as a reflection of humanity's relationship with nature, and this relationship ensures the continuity of the theme of nature in art. Within the art movements; Renaissance, Romanticism, Impressionism, as well as modern and contemporary art movements, it has gained a strong place with different expressions. These expressions of nature, which cover all branches of art, have also manifested themselves in printmaking techniques. They have used the advantages of reproducing works with printmaking technique, creating various textures and surfaces, economic benefit and reaching large masses. Within the scope of the study, the ways Kim Berman, Atilla Atar, April Gornik, Tom Hammick, Kiki Smith, Richard Long, Gabor Peterdi and Michael Mazur deal with nature are evaluated. These artists, who come from different geographies and cultures, have carried the universality of nature and the different meanings it has gained through local influences to their works. In this context, the selection of the artists was based on criteria such as their sensitivity to nature, environmental and philosophical approaches, aesthetic and thematic diversity. Within the scope of the research, using document analysis, one of the qualitative research methods, the themes of nature in art and the ways artists express nature in their works were examined in detail. As a result, the artists' handling of nature in various forms using printmaking techniques offered the audience the opportunity to discover the versatility of nature and enriched the relationship between nature and art.

References

  • Alan Sümer, B. (2019). Schellıng felsefesinde romantizm ve doğa-sanat ilişkisi. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi (FLSF), (27). 263-280
  • Arıkan, H. (2021). İnsan ve doğa ekseninde ekolojik sanat. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 7(1), 76-87. https://doi.org/10.22252/ijca.878968
  • Ary, D., Jacobs, L. C., & Sorensen, C. (2010). Introduction to research in education. 8th edition. Wadsworth: Cengage Learning.
  • Asan Yüksel, O. & Yüksel, İ. (2022). “Sanat alanında değişen doğa algısı ve ekolojik sanat”, International Academic Social Resources Journal, (e-ISSN: 2636-7637), 7(44) pp:1778-1784.
  • Aydın, İ., & Zümrüt, Y. (2013). Doğa ve sanat ekseninde farklı yaklaşımlar. Sanat ve Tasarım Dergisi, 4(4), 53-78.
  • Beckenstein, J. (2014). April Gornik: Accidental landscapes. Woman’s Art Journal, 35(2), 3–10. http://www.jstor.org/stable/24395412
  • Boratav, O. (2022). Doğa ilhamlı yaratıcılık ve seramik sanat nesnesinde kullanımı. Art Vision, 28(49), 198-206.
  • Ertuğrul-Tomsuk, E. (2018). Sanatta doğayla işbirliği eylemleri bağlamında ‘doğa sanatı. (Sanatta Yeterlik Tezi ). Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Fırıncı, M. (2013). Dijital çağda geleneksel baskı resim ve teknikler arası geçiş (Melezleşme). Sanat ve Tasarım Dergisi, 4(4), 127-135.
  • Giannuzzi, D. (1974). The graphic art of gabor peterdi. (Master Thesis). Wayne State University, Detroit.
  • Gilmore, J. (2005). April Gornik: The nature of painting. Art in America, 93(9), 152–155.
  • Hansen, T. V., Walker, B., Ackley, C. S., & Schwartz, L. (2000). The Prints of Michael Mazur with a Catalogue Raisonné 1956-1999. Hudson Hills.
  • Kassap, S. (2010). Günümüz özgün baskı sanatında ifade biçimleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
  • Kaya, F. M. (2022). Çağdaş sanatta sürdürülebilirlik teması bağlamında arılarla oluşturulan iş birliği. İnsanat Sanat Tasarım ve Mimarlık Araştırmaları Dergisi, 2(1), 62-81.
  • Kedik, A. S. (2010). Richard Long: Bir Yürüyüşün İma Ettikleri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(5), 107-120. https://doi.org/10.18603/std.00635
  • Lahs-Gonzales, O. (1999). My Nature: Works with Paper by Kiki Smith. The Saint Louis Art Museum.
  • Mıles Mcenery Gallery, (2020). Aprıl Gornik. (Sergi Davetiyesi). New York. Erişim Adresi: https://artguide.artforum.com/uploads/guide.005/id18782/press_release.pdf
  • Nietzsche, F. (2005). Tragedyanın Doğuşu, çev. Mustafa Tüzel. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Oğuz, D. (2013). Çağdaş sanatta doğa (Sanatta Yeterlik Tezi). Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü. Ankara.
  • Oğuz, D. (2015). 1960-1980 Arası Değişen Doğa Algısı ve Sanatta Doğaya Yöneliş. Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi. Sayı 14: 67-76.
  • Özkan Tağı, S. (2018). Tekstil tasarımında alışılmadık bir ekolojik baskı yöntemi “pas baskı”. İdil Dergisi, 7 (43), 327-333.
  • Pazarlıoğlu-Bingöl, M. (2022). Çağdaş sanatta doğanın izlerine dair bireysel söylemler. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 13 (1), 136-154.
  • Rall, M. (2000). Images of nature in recent South African printmaking and ceramics (Master Thesis). Fine Art in the Faculty of Human Sciences University of Natal: Pietermaritzburg
  • Renkçi-Taştan, T. (2016). "Sanat, doğa ve teknoloji ekseninde sanatçılar ve yapıtları". İdil Dergisi 5.19 (2016): 159-180.
  • Sarıoğlu-Demirörs, A. (2019). Doğa ve ekolojik sanatın bütünleşik ilişkisi (Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • İnternet Kaynakları
  • URL1:https://www.invaluable.com/auction-lot/kim-berman-stripped-lowveld-plantation-i-135-c-59c44c9aa4 Erişim Tarihi: 05.08.2024
  • URL2:https://www.invaluable.com/auction-lot/kim-berman-south-african-b-1960-mourning-our-futu-375- c-f3a4e87bfc Erişim Tarihi: 05.08.2024
  • URL3: https://www.atillaatar.com/eserler/8-kavaklar Erişim Tarihi: 04.08.2024
  • URL4:https://www.composition.gallery/art/april-gornik-remember-the-sabbath-day-1/ Erişim Tarihi: 05.08.2024
  • URL5:https://tomhammick.com/work/garden-in-a-time-of-loss-ii Erişim Tarihi: 05.08.2024
  • URL6: https://www.printed-editions.com/artist/kiki-smith/fog-krakow-witkin-gallery-ifpda/ Erişim Tarihi: 05.08.2024
  • URL7: https://www.printed-editions.com/artist/richard-long/river-avon-mud-drawings-mltpl-1/ Erişim Tarihi: 05.08.2024
  • URL8: https://www.moma.org/collection/works/69664 Erişim Tarihi: 06.08.2024
  • URL9:https://maryryangallery.com/artworks/memory-and-distance/ Erişim Tarihi: 05.08.2024
  • URL10.https://maryryangallery.com/artworks/wakeby-night-3/ Erişim Tarihi: 06.08.2024
  • Saygı, S. (2016). Çağdaş sanatta doğa algısı ve ekolojik farkındalık. Sanat-Tasarım Dergisi, 7, 7-13.
  • Selçuk, E., & Ünay Selçuk, S. (2020). İçerideki doğa. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 6(1), 14-26.
  • Ülüş, E.(2010). Atilla Atar'ın taşbaskı (litografi) uygulamaları ve türk baskıresim sanatına katkısı. ( Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
  • Yazıcı, B. (2022). Doğa ile sanat arasındaki köprü: doğa metaforları. Art-e Sanat Dergisi, 15(29), 625-641.

Doğadan İlham Alan Baskıresim Sanatçıları

Year 2025, Volume: 14 Issue: 1, 481 - 501
https://doi.org/10.15869/itobiad.1532429

Abstract

Doğa teması, sanatın her döneminde ve her formunda var olan evrensel bir temadır. Doğanın güzellikleri, güçlülüğü, karmaşıklığı ve kırılganlığı, sanatçılar için her zaman ilham kaynağı olmuştur. Sanatın doğayı ele alış biçimi, insanlığın doğayla olan ilişkisinin bir yansıması olarak görülür ve bu ilişki, sanatta doğa temasının sürekliliğini sağlamaktadır. Sanat akımları içerisinde; Rönesans, Romantizm, Empresyonizm ve aynı zamanda modern ve çağdaş sanat akımları içerisinde de farklı anlatımlarla güçlü bir yer edinmiştir. Sanatın bütün dallarını kapsayan bu doğa anlatımları baskıresim teknikleri ile de kendisini göstermiştir. Baskıresim tekniği ile eserleri tekrar üretme, çeşitli dokular ve yüzeyler oluşturma, ekonomik fayda ve geniş kitlelere ulaşma avantajlarını kullanmışlardır. Çalışma kapsamında Kim Berman, Atilla Atar, April Gornik, Tom Hammick, Kiki Smith, Richard Long, Gabor Peterdi ve Michael Mazur’un doğayı ele alış biçimleri değerlendirilmiştir. Farklı coğrafyalardan ve kültürlerden gelen bu sanatçılar, doğanın evrenselliğini ve yerel etkilerle kazandığı farklı anlamları eserlerine taşımışlardır. Bu bağlamda, sanatçıların seçimi; doğaya olan duyarlılıkları, çevresel ve felsefi yaklaşımları, estetik ve tematik çeşitlilik sunmaları gibi kriterlere dayanmaktadır. Araştırma kapsamında nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılarak sanat içerisindeki doğa temaları ve sanatçıların eserlerinde doğayı anlatım biçimleri detaylı bir şekilde incelenmiştir. Sonuç olarak; sanatçıların baskıresim teknikleri kullanarak doğayı çeşitli biçimlerde ele almaları, izleyicilere doğanın çok yönlülüğünü keşfetme fırsatı sunmuş ve doğa ile sanat arasındaki ilişkiyi zenginleştirmiştir.

Ethical Statement

Bu çalışma Etik Kurul Onayı Gerektirmemektedir.

Supporting Institution

Bu çalışmayı destekleyen bir kurum bulunmamaktadır.

References

  • Alan Sümer, B. (2019). Schellıng felsefesinde romantizm ve doğa-sanat ilişkisi. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi (FLSF), (27). 263-280
  • Arıkan, H. (2021). İnsan ve doğa ekseninde ekolojik sanat. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 7(1), 76-87. https://doi.org/10.22252/ijca.878968
  • Ary, D., Jacobs, L. C., & Sorensen, C. (2010). Introduction to research in education. 8th edition. Wadsworth: Cengage Learning.
  • Asan Yüksel, O. & Yüksel, İ. (2022). “Sanat alanında değişen doğa algısı ve ekolojik sanat”, International Academic Social Resources Journal, (e-ISSN: 2636-7637), 7(44) pp:1778-1784.
  • Aydın, İ., & Zümrüt, Y. (2013). Doğa ve sanat ekseninde farklı yaklaşımlar. Sanat ve Tasarım Dergisi, 4(4), 53-78.
  • Beckenstein, J. (2014). April Gornik: Accidental landscapes. Woman’s Art Journal, 35(2), 3–10. http://www.jstor.org/stable/24395412
  • Boratav, O. (2022). Doğa ilhamlı yaratıcılık ve seramik sanat nesnesinde kullanımı. Art Vision, 28(49), 198-206.
  • Ertuğrul-Tomsuk, E. (2018). Sanatta doğayla işbirliği eylemleri bağlamında ‘doğa sanatı. (Sanatta Yeterlik Tezi ). Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Fırıncı, M. (2013). Dijital çağda geleneksel baskı resim ve teknikler arası geçiş (Melezleşme). Sanat ve Tasarım Dergisi, 4(4), 127-135.
  • Giannuzzi, D. (1974). The graphic art of gabor peterdi. (Master Thesis). Wayne State University, Detroit.
  • Gilmore, J. (2005). April Gornik: The nature of painting. Art in America, 93(9), 152–155.
  • Hansen, T. V., Walker, B., Ackley, C. S., & Schwartz, L. (2000). The Prints of Michael Mazur with a Catalogue Raisonné 1956-1999. Hudson Hills.
  • Kassap, S. (2010). Günümüz özgün baskı sanatında ifade biçimleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
  • Kaya, F. M. (2022). Çağdaş sanatta sürdürülebilirlik teması bağlamında arılarla oluşturulan iş birliği. İnsanat Sanat Tasarım ve Mimarlık Araştırmaları Dergisi, 2(1), 62-81.
  • Kedik, A. S. (2010). Richard Long: Bir Yürüyüşün İma Ettikleri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(5), 107-120. https://doi.org/10.18603/std.00635
  • Lahs-Gonzales, O. (1999). My Nature: Works with Paper by Kiki Smith. The Saint Louis Art Museum.
  • Mıles Mcenery Gallery, (2020). Aprıl Gornik. (Sergi Davetiyesi). New York. Erişim Adresi: https://artguide.artforum.com/uploads/guide.005/id18782/press_release.pdf
  • Nietzsche, F. (2005). Tragedyanın Doğuşu, çev. Mustafa Tüzel. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Oğuz, D. (2013). Çağdaş sanatta doğa (Sanatta Yeterlik Tezi). Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü. Ankara.
  • Oğuz, D. (2015). 1960-1980 Arası Değişen Doğa Algısı ve Sanatta Doğaya Yöneliş. Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi. Sayı 14: 67-76.
  • Özkan Tağı, S. (2018). Tekstil tasarımında alışılmadık bir ekolojik baskı yöntemi “pas baskı”. İdil Dergisi, 7 (43), 327-333.
  • Pazarlıoğlu-Bingöl, M. (2022). Çağdaş sanatta doğanın izlerine dair bireysel söylemler. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 13 (1), 136-154.
  • Rall, M. (2000). Images of nature in recent South African printmaking and ceramics (Master Thesis). Fine Art in the Faculty of Human Sciences University of Natal: Pietermaritzburg
  • Renkçi-Taştan, T. (2016). "Sanat, doğa ve teknoloji ekseninde sanatçılar ve yapıtları". İdil Dergisi 5.19 (2016): 159-180.
  • Sarıoğlu-Demirörs, A. (2019). Doğa ve ekolojik sanatın bütünleşik ilişkisi (Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • İnternet Kaynakları
  • URL1:https://www.invaluable.com/auction-lot/kim-berman-stripped-lowveld-plantation-i-135-c-59c44c9aa4 Erişim Tarihi: 05.08.2024
  • URL2:https://www.invaluable.com/auction-lot/kim-berman-south-african-b-1960-mourning-our-futu-375- c-f3a4e87bfc Erişim Tarihi: 05.08.2024
  • URL3: https://www.atillaatar.com/eserler/8-kavaklar Erişim Tarihi: 04.08.2024
  • URL4:https://www.composition.gallery/art/april-gornik-remember-the-sabbath-day-1/ Erişim Tarihi: 05.08.2024
  • URL5:https://tomhammick.com/work/garden-in-a-time-of-loss-ii Erişim Tarihi: 05.08.2024
  • URL6: https://www.printed-editions.com/artist/kiki-smith/fog-krakow-witkin-gallery-ifpda/ Erişim Tarihi: 05.08.2024
  • URL7: https://www.printed-editions.com/artist/richard-long/river-avon-mud-drawings-mltpl-1/ Erişim Tarihi: 05.08.2024
  • URL8: https://www.moma.org/collection/works/69664 Erişim Tarihi: 06.08.2024
  • URL9:https://maryryangallery.com/artworks/memory-and-distance/ Erişim Tarihi: 05.08.2024
  • URL10.https://maryryangallery.com/artworks/wakeby-night-3/ Erişim Tarihi: 06.08.2024
  • Saygı, S. (2016). Çağdaş sanatta doğa algısı ve ekolojik farkındalık. Sanat-Tasarım Dergisi, 7, 7-13.
  • Selçuk, E., & Ünay Selçuk, S. (2020). İçerideki doğa. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 6(1), 14-26.
  • Ülüş, E.(2010). Atilla Atar'ın taşbaskı (litografi) uygulamaları ve türk baskıresim sanatına katkısı. ( Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
  • Yazıcı, B. (2022). Doğa ile sanat arasındaki köprü: doğa metaforları. Art-e Sanat Dergisi, 15(29), 625-641.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Arts and Cultural Policy
Journal Section Articles
Authors

Buse Kızılırmak Çekinmez 0000-0002-9407-5868

Early Pub Date March 23, 2025
Publication Date
Submission Date August 13, 2024
Acceptance Date March 3, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 14 Issue: 1

Cite

APA Kızılırmak Çekinmez, B. (2025). Doğadan İlham Alan Baskıresim Sanatçıları. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 14(1), 481-501. https://doi.org/10.15869/itobiad.1532429

Journal of the Human and Social Science Researches is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).