Competency Models and Competency-Based Human Resource Management (HRM) Approach has been widely implemented in many organizations in recent years. Competencies are used as criteria for recruitment and selection of individuals who will be placed in various positions in traditional and team-based structures. In line with the extensive use of team-based structures, “team-orientation” has been a generic competency in the organizations which adapt competency-based HRM approach. Many organizations use multiple selection tools such as personality inventory, interviews, assessment centers and group discussions, which complement each other in making the final hiring decisions. Accordingly, the research question is formulated as to whether the results of selection tools of group discussions, competency-based interviews and personality inventories provide consistent coutcomes and thus complement each other or not. In the case study, the scores of the group discussions, competency-based interviews, and the Big-Five Personality Inventory of the 118 candidates who apply for team-based positions are provided by the HR Department to make further analyis. The study tries to find out if the results obtained from the selection tools predict the final evaluations of the decision makers which are retireved from selection criteria determined by the organization (‘selfconfidence’, ‘cooperation and adaptation’ and ‘influence and persuasion’).
Yetkinlik ve yetkinliğe dayalı İnsan Kaynakları Yönetimi (İKY) uygulamaları son yıllarda günümüz işletmelerinde yaygın bir yaklaşım olarak yerini almıştır. IKY’nin işgören seçme ve yerleştirme
sürecinde gerek bireysel düzeyde gerekse ekibe dayalı yapılarda adayların bilgi, beceri ve davranışlarının değerlendirilmesinde yetkinliklerden faydalanılmaktadır. Özellikle son yıllarda ekip çalışması olgusunun artan önemi doğrultusunda, işletmeler ‘ekibe yatkınlık’ yetkinliğini jenerik bir yetkinlik olarak kullanmaktadırlar. Uygulamacılar, bir yöntemin diğer yöntem ya da yöntemleri
tamamlayıcı nitelikte olduğu görüşüyle işgören seçimlerinde kişilik envanterleri, mülakat, değerlendirme merkezi uygulamaları, grup tartışmaları gibi yöntemlerden faydalanmaktadırlar. Bu
bağlamda araştırma sorusu şu şekilde tanımlanmıştır: Seçme ve yerleştirme sistemlerinde bir arada kullanılan yöntemler olarak grup tartışması, yetkinlik temelli mülakat ve kişilik envanterinin
sonuçları birbirlerini desteklemekte midir? Araştırmada, iş başvurusunda bulunan 118 yeni mezun adayın ekip yetkinliklerini ölçmek amacıyla, ilgili işletmedeki uygulamacılardan grup tartışması ve yetkinlik temelli mülakatlardan elde edilen sonuçlar temin edilmiş ve ayrıca bu sonuçlarla ilişkisini belirlemek amacıyla ilgili örnek işletmenin adaylarının kişilik özellikleri Mini-IPIP Beş Faktör Kişilik Envanteri ile değerlendirilmiştir. Çalışmada adayların üç ekip-yetkinliğinin (‘Kendine Güven’, ‘İşbirliği ve Uyum’ ve ‘Etkileme ve İkna’) değerlendirilmesine yönelik kullanılan grup tartışması ve yetkinlik temelli mülakat yöntemleri ile adayların kişilik özelliklerinden (Sorumluluk Bilinci, Uyumluluk, Dışadönüklük, Deneyime Açıklık ve Duygusal Denge) hangisi ya da
hangilerinin adaylarla ilgili nihai değerlendirmeyi yordadığını belirlemek için çoklu regresyon analizi kullanılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 44 Issue: 2 |