Türkiye’de, ağırlıklı olarak
mesleki müzik eğitimi verilen kurumlarda, klasik batı müziğini temel alan
müziksel işitme-okuma-yazma dersi önemli bir yer tutmaktadır. Bu dersin önemli
bir boyutu olan solfej; porte üzerinde bulunan notaları; frekansı, süresi ve
ritmik yapısına uyarak seslendirmektir. Türkiye’de müzik eğitimi verilen bu
kurumlardaki solfej eğitiminde çoksesli solfej, klasik batı müziğinin en önemli
unsuru olan çoksesliliği bünyesinde barındırıp öğrencilere çokseslilik
kültürünü aşılaması bakımından önemlidir. Buradan hareketle, özellikle teksesli
solfej eğitiminde yaygın bir biçimde kullanılan Albert Lavignac’ın Solfege Des
Solfeges 1a, 2a, 1b, 2b, 2c ve 3a gibi kitaplarının yanı sıra aynı serinin
çoksesli solfej eğitimi için yazılmış kitapları da mevcuttur. Bunlar; iki sesli,
üç sesli ve dört sesli yapılarda oluşturulmuştur. Bu kitaplar; iki sesli
solfejlerden oluşan 6a, 6b, 7a, 7b; üç sesli solfejlerden oluşan 8a, 8b ve dört
sesli solfejlerden oluşan 9a, 9b olmak üzere bir seriyi teşkil etmektedir. Buradan
hareketle araştırmanın temel problem durumu, Albert Lavignac tarafından
hazırlanan 6a, 6b, 7a, 7b, 8a, 8b, 9a, 9b Solfege Des Solfeges kitaplarında yer
alan iki sesli, üç sesli ve dört sesli solfej örneklerinin çeşitli parametrelere
göre incelenmesidir. Araştırmanın temel problem durumundan yola çıkılarak, araştırmanın
problem cümlesi; “Solfege Des Solfege serisinde yer alan çoksesli solfejlerin
içerik durumları nasıldır?” biçiminde oluşturulmuştur. Buna göre, çoksesli
solfejler; kitap adı, parti sayısı, majör-minör yapı, tonalite adı, anahtar
kullanımı, ölçü birimi, hız terimi, ritmik kalıplar, ses sınırları ve ifade-nüans
terimleri açısından analiz edilmiştir. Araştırmada, nitel araştırma
desenlerinden içerik analizi kullanılmıştır. Her solfej, yukarıda belirtilen
parametreler ölçüt alınarak içerik analizine tabi tutulmuştur. Elde edilen
bulgular, frekans (f) ve yüzde (%) değerleri verilerek ifade edilmiştir. Araştırma
sonuçlarına ilişkin frekans ve yüzde değerleri, tablolar ve grafikler ile
görselleştirilerek sunulmuştur.
Journal Section | Müzik ve Sahne Sanatları / Music and Performing Arts |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 18, 2017 |
Submission Date | September 4, 2017 |
Acceptance Date | December 18, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 16 |