Özet
Amaç: İşletmeler kurumsal itibarın arttırılmasında, yatırımcı çekmede ve rekabetçi üstünlük sağlamada stratejik bir araç olarak sürdürülebilirliğe odaklanan stratejiler uygulanmaktadır. İşletmeler sundukları ürünlerle ve hizmetlerle sürdürülebilir bir yaşam tarzının oluşturulmasına katkı sağladıklarını anlatmak ve tüketicileri çevre için sorumluluk almaya teşvik etmek için sürdürülebilirlik iletişimine ihtiyaç duymaktadır. Son yıllarda reklam söyleminin sürdürülebilir tüketime yönelik farkındalığı arttırmaya yönelik içeriklere odaklandığı görülmektedir. Araştırmada markaların sürdürülebilirlik iletişimi kapsamında reklam içeriklerinde sürdürülebilir tüketime ilişkin yaklaşımı ve bunun kurumsal politika kaynaklarını ortaya koymak amaçlanmaktadır
Yöntem: Araştırma nitel araştırma modeli kapsamında örnek olay çalışması olarak tasarlanmıştır. Araştırmada, sürdürülebilir tüketim anlayışını reklamlarının temel önermesi yapan markalar olarak Finish ve Fairy reklamları incelenmiştir. Reklam mesajları, Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Tüketim ve Üretim Programı 2030 hedefleri temel alınarak belirlenen kategoriler çerçevesinde betimsel içerik analizi ile incelenmiştir. Araştırmaya konu markaların kurumsal sürdürülebilirlik raporlarına doküman incelemesi yapılarak sürdürülebilirlik iletişim stratejileri açısından değerlendirilmiştir.
Bulgular: Şirketlerin sürdürülebilirlik raporlarındaki hedeflerin iletişim stratejilerine yön verdiği görülmektedir. Reklam mesajlarında sürdürülebilir tüketim söylemi, kahramanlık miti ve kültürel değerler vurgulanarak israfın önlenmesi, kaynakların kıtlığı ve tasarruf gibi kodlarla oluşturulmaktadır.
Sonuç ve Katkılar: Araştırmanın odaklandığı reklamların analiz sonucunda da markaların sürdürülebilirlik iletişimi çerçevesinde reklam mesajları sunduğu görülmektedir. Söz konusu markalar tüketicileri, ürünlerinin kullanımıyla sürdürülebilirliğe ilişkin konularda sorumluluk almaya yönlendirmektedir. Araştırmada sürdürülebilirlik iletişiminin önemini vurgulanarak, işletmelerin reklam stratejilerine bu bakışın yansımaları ortaya konmaktadır.
Sınırlılıklar: Araştırma belirli bir sektör, deterjan sektörü bir kesit olarak ele alınmıştır. Seçilen iki marka ve belirli yıllara ait reklamları çalışmanın sınırlılığını oluşturmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Sürdürülebilir Tüketim, Sürdürülebilirlik İletişimi, Reklam Analizi
Jel Kodu: M30, M31, M37
Purpose: Strategies focusing on sustainability are implemented as a strategic tool in increasing corporate reputation, attracting investors and providing competitive advantage. Businesses need sustainability communication to explain that they contribute to the creation of a sustainable lifestyle and to encourage consumers to take responsibility for the environment. In the research, it is aimed to reveal the concept of sustainable consumption in the advertising content of the brands within the scope of sustainability communication and its institutional policy resources.
Methodology: The research was designed as a case study within the scope of the qualitative research model. In the research, Finish and Fairy advertisements were examined as the leading brands that make the sustainable consumption concept the main proposition of their advertisements. Advertising messages were analyzed with descriptive content analysis within the framework of the categories determined based on the United Nations Sustainable Consumption and Production Program 2030 targets. The corporate sustainability reports of the brands that are the subject of the research were evaluated in terms of sustainability communication strategies by examining the documents.
Findings: In the research findings, it is seen that the targets included in the sustainability reports of companies guide their communication strategies. The discourse of sustainable consumption is emphasized in the advertising messages, emphasizing the myth of heroism and cultural values, and is formed with codes such as prevention of waste, scarcity of resources and savings.
Implications : As a result of the analysis of the advertisements that the research focuses on, it is seen that the brands offer advertising messages within the framework of sustainability communication. These brands lead consumers to take responsibility for sustainability issues through the use of their products. Emphasizing the importance of sustainability communication in the research, the reflections of this view on the advertising strategies of businesses are revealed.
Limitations: The research has been handled as a specific sector and the detergent sector as a cross-section. The two selected brands and their advertisements for certain years constitute the limitation of the study.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 26, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 1 |