The aim of this study was to examine children’s art products and determine their aesthetic judgment in a preschool classroom where learning centers were used. The participants of this study were 19 children aged 60 to 72 months, enrolled in Ankara University Practice School for Preschool Education (1) and Child Club in 2011-2012 academic year. In the group, 10 children were male and 9 were female. Furthermore, qualitative data were collected from 17 parents, two of whom had twins. Qualitative and quantitative methods were used together in the study, based on a pretest-posttest model, involving a single group. The data-collecting instruments were Taylor-Helmstadter Pair Comparison Scale of Aesthetic Judgment, Product File Evaluation Form developed by the researcher and interview forms for children and parents. The art products created by children were evaluated by experts in consideration of five criteria. According to their evaluation, children received the highest average scores for the formal quality of art products. There was a significant difference between pretest and posttest scores in the Scale of Aesthetic Judgment. The mean ranks and sums of test scores suggest that the difference is in favor of the posttest score. All children indicated that they liked the learning centers in the educational environment. The study reports the details of the reasons children mentioned for liking the learning environment. Moreover, all parents agreed that the learning environment had positive impacts on the development of children. The part of recommendations in this study outlines the need for and content of further studies required in the field.
Keywords: learning centers, preschool learning environment, aesthetic judgment, art products
Bu araştırmada öğrenme merkezleri kullanılarak oluşturulan bir okul öncesi eğitim sınıfında çocukların sanat ürünlerinin incelenmesi ve estetik yargılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın araştırma grubunu 20112012 Eğitim Öğretim yılında Ankara Üniversitesi Uygulama Anaokulu (1) ve Çocuk Kulübüne devam eden 60-72 aylık 19 çocuk oluşturmaktadır. Çocuklardan 10’u erkek 9’u kızdır. Ayrıca nitel verilerin elde edildiği ikisi ikiz çocuk sahibi olan 17 ebeveyn de araştırma grubunda yer almıştır. Araştırmada nitel ve nicel yöntemler bir arada kullanılmıştır. Araştırmanın deseni tek gruplu ön test-son test modelidir. Veri toplama aracı olarak Taylor-Helmstadter Çift Karşılaştırmalı Estetik Yargı Ölçeği, araştırmacının oluşturmuş olduğu Ürün Dosyası Değerlendirme Formu, çocuk ve ebeveyn görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre sınıf ortamı düzenlendikten sonra çocukların yapmış olduğu sanat ürünleri uzmanlar tarafından beş ayrı ölçüte göre değerlendirilmiştir. Bu değerlendirmeye göre çocukların sanat ürünlerinin biçimsel özellikler yönünden en yüksek puan ortalamasına sahip olduğu görülmüştür. Çocukların Estetik Yargı Ölçeği’nden aldıkları puanlar arasında ise anlamlı bir fark bulunmuştur. Fark puanlarının sıra ortalamaları ve toplamları dikkate alındığında, son test puanı lehine olduğu görülmüştür. Çocukların eğitim ortamına ait görüşleri incelendiğinde; tamamının öğrenme merkezlerini sevdikleri yönündeki görüşleri dikkat çekmiştir. Bu görüşlerin gerekçelerine ait bilgiler de ayrıntılı olarak verilmiştir. Ebeveynlerin de tamamının eğitim ortamının çocuklarının gelişimlerini olumlu doğrultuda etkilediği yönünde görüş bildirdikleri görülmüştür. Araştırmanın öneriler kısmında ise bir okul öncesi eğitim ortamının nasıl oluşturulabileceğine dair önerilerde bulunulmuş, daha farklı çalışmaların gerekliliği ve neler yapılabileceği dile getirilmiştir
Primary Language | En |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 24, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 7 |